خرم‌آباد-ایسکانیوز:   دریاچه گهر و منطقه حفاظت شده اشترانکوه در استان لرستان باز هم مورد هجوم متجاوزان به طبیعت بکر این منطقه قرار گرفت.


بنا بر اطلاعاتی که یک فعال محیط زیست لرستانی با شرط فاش نشدن نامش دراختیار ایسکانیوز قرار داده، فرمانداری الیگودرز در چند روز اخیر اقدام به ساخت پنج کیلومتر جاده در منطقه حفاظت شده اشترانکوه و به سمت دریاچه گهر به نام تعریض جاده برای دو مرکز پرورش ماهی کرده است.


این جاده‌سازی در شرایطی روی داده که ساخت و ساز به هر شکلی حتی به عنوان جاده در مناطق تحت حفاظت سازمان محیطزیست مطلقا ممنوع است اما فرمانداری الیگودرز با کمک نماینده این شهرستان در مجلس به بهانه ساخت جاده دو آبادی به نام‌های شول آباد و خلیل آباد کار ساخت جاده‌ای را شروع کرده‌اند که در نهایت منتهی به منطقه دست نخورده دریاچه گهر خواهد شد.


این تعرض جدید در مکانی به نام تنگه «تاپله» و اطراف جاده الیگودرز انجام شده است.


متجاوزان به منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر، در تابستان سال جاری هم اقدام به ساخت و ساز بناهایی در اطراف دریاچه گهر کرده بودند که با گزارش ایسکانیوز در این‌باره و فعالیت رسانه‌های محیط زیستی این تجاوز متوقف شده بود.


دریاچه گهر یکی از زیباترین مقاصد اکوتوریستی کشور است که برای رسیدن به آن باید در مسیری فوق العاده زیبا حدود 18 کیلومتر کوهپیمایی کرد. این شیوه دسترسی به دریاچه از نظر حفاظت از طبیعت بکر منطقه شیوه‌ای مناسب محسوب می‌شود. در حالی که تعداد زیادی گردشگر در طول سال از دریاچه گهر دیدن می‌کنند اما شیوه پایدار دسترسی به دریاچه از مسیر کوهپیمایی و بدون خودرو باعث حفظ وضعیت مطلوب محیط زیستی دریاچه گهر و منطقه حفاظت شده اشترانکوه بوده است.


سازندگان جاده شوسه به دریاچه گهر قصد دارند گردشگر خودرو سوار را به منطقه بکشانند که این کار با توجه به نبود فرهنگ گردشگری در کشور و ظرفیت محدود منطقه برای پذیرش مسافران و همچنین حساسیت طبیعی آن، انتخابی ضدمحیط زیستی و مخرب است.


براساس اطلاعاتی که این فعال محیط زیستی لرستانی در اختیار ما قرار داده است هدف از ساخت این جاده علاوه بر رساندن جمعیت کثیر مسافران به دریاچه گهر و ساخت و سازهای رانتی در کنار آن برای کسب سود از این مسافران، دسترسی به منطقه‌ای به نام «تونل برفی» الیگودرز است که در محدوده حفاظت شده قرار ندارد تونل برفی به اینکه در تمام ایام سال دارای برف است شهرت دارد.


گفتنی است که محیط زیست استان لرستان و شهرستان الیگودرز توانایی ایستادگی در مقابل استانداری و مسوولان دیگری که به دنبال ساخت و ساز در منطقه حفاظت شده هستند را ندارند به خصوص اینکه مدیرکل محیط زیست استان به تازگی به این سمت منصوب شده و قدرت تقابل با مسوولان قدرتمند محلی را ندارد.


متجاوزان به منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر در سال 1380 نیز دست به کار شده و هشت کیلومتر از این جاده را ساخته بودند. اما در آن زمان با مقاومت جدی فعالان تشکل‌های محیط زیستی لرستانی و دخالت معصومه ابتکار، رییس وقت سازمان محیط زیست جلوی ادامه کار گرفته شد.




نقشه تجاوز به منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر.
نقشه تجاوز به منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر.

کد خبر: 115153

وب گردی

وب گردی