ایسکانیوز: ارتش عراق خود برای حمله‌ای جهت بازپس‌گیری منطقه المحزم در شمال تکریت آماده می‌کند و همزمان با آن جنگنده‌های آمریکایی و هم‌پیمانان آن دست به حملاتی به مواضع داعش در اطراف الرمادی در الانبار می‌زنند.
به گزارش سایت شبکه المیادین، درگیری‌های شدیدی برای آزادسازی شمال تکریت تا بیجی در صلاح‌الدین در جریان است و هدف از این حملات که با حمایت جنگنده‌های آمریکایی و هم‌پیمانان این کشور صورت می‌گیرد برقراری امنیت این مسیر خاکی به بزرگترین پالایشگاه در عراق است.
همچنین اعلام شده است که کند بودن این پیشروی‌ها به دلیل کار گذاشتن بمب‌هایی است که داعش از این روش برای مانع‌تراشی بر سر پیشروی‌های نیروهای عراقی استفاده می‌کند.
مسئولان نظامی آمریکایی نیز ضعیف بودن کارآمدی حملات هوایی را اینگونه توجیه می‌کنند که داعش تاکتیک‌های نظامی خود را در آمد و شد و ارتباطات تغییر می‌دهد.
در همین حال حسین علاوی، یک کارشناس امور استراتژیک در عراق می‌گوید: بغداد که تعداد ساکنان آن به هفت میلیون تن می‌رسد آماده مقابله با داعش و بیرون راندن تروریست‌ها است.
از سوی دیگر یک منبع امنیتی در استان بابل اعلام کرد: نیروهای نظامی بسیاری از وزارت دفاع و سه هنگ از نیروهای داوطلب مردمی از سه محور وارد شهر جرف الصخر در 35 کیلومتری شمال بابل شدند.
این منبع افزود: نیروهای امنیتی مرکز این شهر را محاصره کرده و عرصه را به شدت بر روی تروریست‌های داعش تنگ کرده‌ا‌ند.
این منبع که خواست نامش فاش نشود، عنوان داشت: وزارت دفاع با سلاح‌های مختلف و خودروها به فرماندهی عملیات بابل کمک کرده است که این اقدام مقدمه‌ای برای حمله گسترده به مرکز این شهر و پاکسازی آن از داعش است.
همزمان شبکه الجزیره به نقل از یک منبع پلیس در بغداد گزارش داد: در پی انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در نزدیکی مغازه‌ها در منطقه الحارثیه در غرب بغداد 21 تن کشته و 35 تن دیگر زخمی شدند.
در کرکوک نیز منابع اعلام کردند که در پی انفجار بمبی در غرب شهرستان طوزخرماتو در جنوب شهر کرکوک دو تن از نیروهای پیشمرگ کشته شدند و در همین حال در حمله تروریست‌های داعش که یک حامیان نظامی را در شمال شهر تکریت در مرکز استان صلاح‌الدین هدف قرار دادند چهار تن از نیروهای امنیتی کشته شده و هفت تن دیگر از جمله رئیس پلیس استان صلاح‌الدین زخمی شد.
در همین راستا منابع عضو داعش در استان صلاح‌الدین اعلام کردند که اعضای این گروه در کمینی که علیه نیروهای ارتش در منطقه الحجاج در جنوب شرق بیجی ترتیب دادند، ده‌ها سرباز عراقی کشته و زخمی شدند و دو افسر به اسارت گرفته شدند.
از سوی دیگر شبکه الجزیره گزارش داد که در حملات ائتلاف به سد فلوجه و مناطق مسکونی از توابع استان الانبار دو فرد مسلح از گروه داعش به هلاکت رسیده و 9 تن دیگر زخمی شدند.
این شبکه خبری به نقل از منابع پزشکی عراق گزارش داد: چهار تن از این مجروحان از افراد مسلح و پنج تن دیگر از غیرنظامیان بوده که در میان آنها یک زن و کودک نیز هستند.
در بعقوبه مرکز استان دیاله نیز نیروهای پلیس از هلاکت 25 تن داعشی و زخمی شدن شش تن از نیروهای داوطلب مردمی و بازداشت 24 فرد تحت تعقیب خبر دادند.
از سوی دیگر و با ادامه حملات هوایی به شهرهای مختلف استان الانبار نیروهای نظامی وارد شهرستان حدیثه در غرب الانبار شدند تا اجازه ندهند شهرستان البغدادی که در نزدیکی آن پایگاه هوایی مهم عین الاسد قرار دارد به دست داعش سقوط کند.
«عذال الفهداوی»، از اعضای شورای استانداری الانبار در سخنانی عنوان داشت: دولت بغداد از طریق راه‌های زمینی و هوایی نیروهای نظامی را به شهرستان حدیثه در غرب الانبار و به شهر العامریه در جنوب فلوجه فرستاد تا با حملات داعش برخورد کرده و اطراف مناطقی را که ارتش و پلیس آن را تحت کنترل دارد، پاکسازی کند.
در همین راستا نیروهای امنیتی عراق با کمک عشایر دست به حمله‌ای به منطقه البوذیاب در شمال شهر الرمادی زدند.
همچنین منابع اعلام کردند که نیروهای عراقی توانسته‌اند پس از درگیری‌ها با تروریست‌های داعش ورودی‌های شهر تکریت در استان صلاح‌الدین را تحت کنترل خود درآورند.
پیشروی‌های داعش به سمت شهر العامریه در فلوجه نیز متوقف شده است که این شهر 25 کیلومتر از بغداد از جهت غربی آن فاصله دارد.
این درحالی است که صبح  روز شنبه ارتش عراق عملیات خود را برای بازپس‌گیری بیجی آغاز کرد، با وجود آن  داعش با استفاده از یک وسیله نظامی موفق شد به نیروهای عراقی شبیخون بزند که در نتیجه آن ۴سرباز کشته شدند.
به گزارش رویترز، گروه داعش با انجام یک حمله انتحاری پیشروی ارتش عراق برای بازپس گیری شهر بیجی در نزدیکی بزرگترین پالایشگاه نفت عراق را کند کرده است.
در همین حال در یک عمیلات انتحاری  در مسجد شیعیان در منطقه حارثیه بغداد که در 20 کیلومتری جنوب بیجی قرار دارد دست‌کم 18 تن کشته شدند و 28 تن دیگر زخمی شدند.
یک افسر ارتش گفت: «مهاجم چون با یک دستگاه زرهی رانندگی می کرد نیروهای ما را غافلگیر کرد. ما تصور می کردیم وسیله متعلق به ارتش است.»
او  افزود : «ما تلاش داریم بیجی را در اسرع وقت پس بگیریم تا بار دیگر یک بزرگراه مهم را ایمن کنیم و حملات تروریست ها به پالایشگاه بیجی را متوقف کنیم.»
کد خبر: 115169

وب گردی

وب گردی