ایسکانیوز: رشد 215 درصدی ورود گردشگران با تور، خبری بود که در ماه‌های نخست امسال بسیاری از مسئولان و  فعالان این حوزه را ذوق زده کرد. خبری که اگر چه نشان دهنده شروع روزهای خوش پیش‌رو و آینده روشن گردشگری است اما اگر کمی دقیق‌تر به آن نگاه کنیم می‌شود سایه تهدیدهایی را دید که اگر به آنها توجه نکنیم و همچنان در خلسه مزه‌مزه کردن لذت این رشد بمانیم، خیلی زود تبدیل به تهدیدی جدی برای صنعت گردشگری کشور خواهد شد.


نخست آنکه نباید فراموش کرد آنچه اکنون به عنوان رشد گردشگری ورودی  می‌بینیم تا حدود زیادی محصول تغییر شرایط سیاست بین‌المللی و مناسبات فعلی سیاست خارجی کشور است و چندان ربطی به فعالیت‌های ما در زمینه جذب گردشگر ورودی ندارد، پس نباید به خود غره شویم و باید به فکر برنامه جدی برای معرفی ایران و جذب گردشگر باشیم. ز سوی دیگر با توجه به اینکه سیاست‌های خارجی کشور همیشه منوط به اتفاقات، روابط و معادلات زیادی است و نمی‌توان روند همه چیز را در این زمینه پیش‌بینی کرد، بنابراین نمی‌شود پیش‌بینی کرد که این روند رشد تا چه زمانی و با چه شدتی ادامه پیدا خواهد کرد، پس بهتر است با برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از شرایط مطلوب فعلی پایه‌های آینده گردشگری را محکم‌تر کنیم.


البته در این میان باید بیش از پیش حواسمان باشد که این رشد چشمگیر می‌تواند مانند تیغ دو لبه عمل کند. این روند همچنان که می‌تواند فرصت مغتنمی باشد برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و معرفی ایران به عنوان مقصدی امن به جهانیان، می‌تواند  شرایطی هم باشد برای پنبه شدن رشته‌هایی که برای نشان دادن چهره مثبت گردشگری ایران تا به حال بافته شده‌است.


گردشگر خارجی که ایران را برای مقصد سفر خود انتخاب می‌کند علاوه بر اعتماد به تعاملات بین‌المللی و باور امنیت موجود در ایران، مسائل بسیاری دیگری را در ذهن خود مجسم کرده‌است که انتظار و حق دارد که در این سفر برآورده‌شدن‌شان را ببیند. دریافت انواع خدمات و  امکانات متعارف صنعت گردشگری حقی است که باید برای تمام گردشگران از جمله گردشگران ورودی فراهم شود. افزایش امکانات اقامتی متناسب با استانداردهای ملی و جهانی در سطوح مختلف و ارائه آن به گردشگران مطابق قراردادهای فی‌مابین، ایجاد مراکز تفریحی مناسب و متعدد با تنوع و شرایط  مطلوب با توجه به امکانات فراوانی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد، رسیدگی به کیفیت و تعدد رستوران‌های کشور و ایجاد تنوع در غذاهایی که در مسیرها و مقاصد گوناگون به گردشگر ارائه می‌شود، تجهیز سیستم حمل و نقل عمومی کشور و تامین امنیت تردد آن‌ها، تجهیز و تقویت مراکز و اماکن تاریخی و سایت‌های طبیعت‌گردی کشور برای امکان استفاده مطلوب‌تر از آنها و .... ده‌ها پیش شرطی است که برای دست یافتن به گردشگری پایدار ضروری است.


در صورتی که طی سال‌های گذشته به دلیل رشد اندک گردشگری به دلایل مختلف، امکانات این صنعت هم رشد مناسبی نداشته است و حالا که با افزایش ناگهانی تعداد گردشگران مواجهیم این کمبود می‌تواند رخ نشان داده و با تاثیر نامطلوبش، تاثیر مطلوب شرایط پیش آمده را خنثی کند.


مثال معروفی در علم بازاریابی وجود دارد که می‌گوید یک مشتری راضی تجربه‌اش را به 9 نفر می‌گوید و یک مشتری ناراضی تجربه‌اش را با 45 نفر در میان می‌گذارد. بنابراین گردشگری که با علاقه و امید ایران را برای سفر انتخاب کرده‌است و می‌تواند با انتقال تجربه یک سفر دلنشین گردشگران دیگری را راهی ایران کند، در صورت مواجه با کمبود امکانات یا نامناسب بودن شرایط گردشگری به راحتی تبدیل به یک ضد تبلیغ می‌شود که بسیاری را از سفر به کشورمان منصرف خواهد کرد. اتفاقی که تا مدتها اثرش خواهد ماند و با توجه به گستردگی استفاده از فضای مجازی این تاثیر می‌تواند وسعت بیشتری به خود بگیرد. به این ترتیب روندی که می‌تواند یک فرصت طلایی برای گردشگری ایران باشد، تبدیل به خنجری می‌شود که آینده این صنعت را نشانه گرفته است. بنابراین لازم است مسئولان گردشگری کشور از فرصت پیش آمده استفاده کنند و سرانجام  با جامه عمل پوشاندن به طرح‌ها و برنامه‌ها‌ی متعددی که سال‌ها است تنها سخنی از آنها می‌شنویم یا در نیمه راه باقی مانده‌اند و برنامه‌ریزی برای پوشش باقی خلاءهای موجود، جلوی تبدیل این فرصت را به تهدید بگیرند.


.............................................


*خبرنگار سرویس اجتماعی

کد خبر: 115333

وب گردی

وب گردی