تهران - ایسکانیوز،پلاس+/ امروز قرار است همایش مهربانو در وزارت کشور برگزار شود؛ همایشی که ازدواج پایدار در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و طرح‌های جدیدی برای بانوان در نظر گرفته شده است. «منیر آمدی قمی» دبیر همایش مهربانو و مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان قبل از همایش در گفت و گویی با ایسکا نیوز از دغدغه‌های این موسسه و برنامه‌های همایش گفت. «آمدی» یک زن بسیار آرام اما در عین حال فعال است کسی که به خوبی در تعریف مهربانو می‌گنجد.

در مورد شکل گیری واژه «مهربانو» برایمان توضیح دهید، پیشنهاد مهر بانو توسط چه کسی بود؟

پیشنهاد واژه «مهربانو» توسط خود من بود. چند وقت پیش در وایبر پیامی دریافت کردم که در ایران قدیم به زن مهربانو می‌گفتند؛ یعنی بانوی مهر و عشق و مرد را هم مهربان خطاب می‌کردند؛ یعنی نگهبان مهر. در حقیقت از زمانی که مغول‌ها به ایران حمله می‌کنند لفظ خانم و آقا وارد ادبیات ما ‌شد و آن دو واژه زیبا به مرور از زندگی روزمره و سپس از ادبیات حذف شد. وقتی این پیام را دریافت کردم این دو واژه به قدری برایم زیبا بود که همان زمان فکر کردم باید این لغت را از اعماق تاریخی بیرون بیاوریم و برای دختر ایرانی به کار بریم. به همین دلیل توسعه برنامه‌ها را با همین اسم دنبال کردیم تا اینکه مهربانوی امروز شکل گرفت. فراموش نکنیم که توسعه زن یعنی توسعه کشور و ما در این همایش به دنبال دستیابی به این توسعه هستیم.

در مورد همایش مهربانو و برنامه‌های آن توضیح دهید.

همایش مهربانو امروز در وزارت کشور تشکیل می‌شود. این برنامه از ساعت 4 تا 6  با موضوع ازدواج پایدار و خانواده سالم  آغاز شده و در ادامه در جشنواره مهر بانو از کارت مهربانو( کارت بانکی اختصاصی زنان)، سایت و تمبر مهربانو رونمایی خواهد شد و در پایان هم از 11 مهربانوی ایرانی تجلیل خواهد شد.

فکر می‌کنید این همایش‌ها چه نقشی می‌تواند در جامعه داشته باشد؟

این همایش در حقیقت شروع یک کار بزرگ در سطح ملی است که زنان با بودجه‌های آموزشی می‌توانند آموزش‌های غیر رسمی لازم را از طریق سایت دریافت کنند. این سایت می‌تواند پل ارتباطی بین فعالان حقوق زنان و جامعه زنان ایرانی باشد. در حقیقت همایش فردا شروع یک حرکت است اما ما می‌دانیم که راه درازی در پیش داریم.

برای ادامه مسیر چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟

فعالیت‌های زیادی در ذهن ماست که به امید خدا بعد از همایش آرام آرام برای عزیزانی که در سایت ثبت نام می‌کنند صورت می‌گیرد.

شما تضمین می‌کنید که همایش مهربانو تنها یک همایش پر سر و صدا نباشد و بعد از پایان این روز هم فعالیت خود را ادامه دهد؟

امیدوارم که این انرژی که کلمه مهربانو با خود به همراه دارد و تاکنون توانسته ارتباط خوبی با تمام احاد جامعه و حتی دولتمردان برقرار کنند حفظ شود. با توجه به زیر ساختی که در حال چیدن آن هستیم به عنوان یک سازمان مردم نهاد با 27 سال سابقه تلاش می‌کنیم با همکاری دولت و دانشگاه‌ها کار را پیش ببریم. بنابراین امیدوارم این همایش به نتایج مورد نظر برسد از سوی دیگر دبیرخانه آن دائمی اعلام شده و قرار است به امید خدا از امسال به بعد هر ساله از مهربانویان پیشگام تجلیل کنیم و فصل نویی در فعالیت برای زنان را آغاز کنیم.

از سوابق موسسه تحقیقات و مطالعات زنان برایمان بگویید.

این موسسه اولین جشنواره اختراعات، ابتکارات و نوآوری‌های زنان را در سطح ملی برگزار کرده که جایزه اول آن را سازمان جهانی مالکیت معنوی اعطا کرده بود و اتفاقات دیگری مانند دوره‌های آموزشی داشتیم. پیش از این پژوهش‌های بسیاری را در حوزه زنان پیگیری کردیم و رشته مطالعات زنان را در سطح کارشناسی ارشد  طراحی کردیم و به وزارت علوم فرستادیم که تایید شد و خوشبختانه امروز هم بسیاری از دانشگاه‌ها این رشته را ارائه می‌کنند.

همایش مهربانو چگونه شکل گرفت؟

ما پیشنهاد کرده بودیم که روزی به اسم ازدواج تعیین شود و روز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه زهرا را به عنوان روز ازدواج مشخص کرده بودیم که این روز هم توسط دولت تایید و تصویب شد. تلاش داشتیم تا در هفته ازدواج تمام مسائل ازدواج مورد بررسی قرار گیرد و خدا را شکر مهربانو به موقع به ما رسید. در حقیقت مهربانو تبدیل به یک برند شد و امیدواریم این برند برای زنان ایرانی مانند یک کوثر همواره بدرخشد.

از این همایش چقدر استقبال شده است؟

خوشبختانه مهربانو بسیار شناخته شده است و این پوسترها در تمام شهر پخش شده بود و استقبال خوبی هم از آن انجام شده امیدواریم امروز هم این همایش مورد استقبال مردم و کارشناسان قرار گیرد.

به نظر شما در جامعه امروز چقدر به زن به شکل یک مهربانو نگاه می‌شود؟

ما تلاش خودمان را برای تغییر نگاه انجام می‌دهیم تا به شکل کار فرهنگی این مسئله را دنبال کنیم امیدواریم این اقدامات مفید واقع شود و شرایط به شکل مثبتی تغییر کند.
کد خبر: 115337

وب گردی

وب گردی