ایسکانیوز: پس از انتشار گزارش سازمان ملل درخصوص افزایش اجرای حکم اعدام در عراق پس از باز سازی دولت این کشور در سال 2005  نگرانی  ها نیز افزایش یافت و به دنبال آن مقامات ارشد سازمان ملل از دولت عراق توقف مجازات اعدام را خواستار شدند.
به گزارش سایت سازمان ملل، جزئیات نحوه اجرای حکم اعدام نیز به اندازه خود حکم نگران کننده است. تنها دریک مورد در سال گذشته، در یک روز 34 تن  اعدام شدند که بسیاری از این اعدام‌ها برپایه شواهد سوال برانگیز و یا شکست سیستماتیک دولت در اجرای عدالت انجام شده است.
اسناد موجود در این گزارش که  به صورت مشترک از سوی هیات مساعدت سازمان ملل متحد در عراق و کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد منتشر شده است نشان می‌دهد که اعدام‌های انجام شده بین سال‌های 2005 تا 2009 در عراق به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.
نگرانی از مقیاس و میزان اعدام‌های صورت گرفته در عراق و مشکلات عمیقی که از طریق ناتوانی نظام عدالت کیفری به وجود آمده است «زید رعد حسین»، کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد و «نيكولاي ملادينوف»، رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد را بر آن داشت که به صورت مشترک از دولت عراق بخواهند که  به عنوان گام نخست در راستای قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد به جرای حکم اعدام در عراق پایان دهند.
124 تن در سال 2009 در عراق عدام شدند. با وجو کاهش اجرای این حکم در سال 2010، تعداد اعدام‌ها به طرز قابل ملاحظه‌ای در طول سال‌های 2011 تا 2013 افزایش یافت و با اجرای این حکم روی 177 تن در سال 2013 به اوج خود رسید. در فاصله میان اول ژانویه تا 30 سپتامبر 2014، دست کم 60 تن در عراق اعدام شده‌اند.
در این گزارش آمده است که به گزارش وزارت دادگستری عراق تا اوت 2014، یک هزار و 724 تن در زندان‌ها منتظر اجرای حکم اعدام هستند. این ارقام شامل تمام کسانی که به اعدام محکوم شده اند، کسانیکه منتظر دادگاه تجدید نظر هستند و تمام کسانیکه حکم آنها قطعی است می‌شود.
کد خبر: 115447

وب گردی

وب گردی