ایسکانیوز: فراهم کردن امکان دسترسی کافی به غذای سالم جزو وظایف دولت ها و از ارکان توسعه است. در سیاست‌های كلان كشور از جمله ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه به فعالیت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و در بند د به وظیفه وزارت بهداشت به ‌منظور تهیه فهرست مواد و فرآورده‎های غذایی سالم و ایمن و سبد غذایی مطلوب برای گروه‌های سنی مختلف اشاره شده است.


تاكید اسناد بالا دستی بر امنیت غذایی نیز به‌ عنوان هدف توسعه هزاره سوم حاكی از آن است كه امنیت غذایی قبل از آن‌كه محصول توسعه باشد خود عامل توسعه قلمداد می‌شود.


از سویی دیگر، در سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ، وزارت بهداشت به عنوان متولی تامین سلامت و امنیت غذایی معرفی شده، همچنین، مسئله امنیت غذایی مردم نیز یکی از دغدغه های مهم دولت یازدهم به شمار می رود.


از این منظر توجه و برنامه‌ریزی برروی امنیت غذا، تکلیفی قانونی و حقی همگانی تلقی می‌شود که اجرای گامی دیگر از طرح تحول نظام سلامت كشور، آن را محقق نمود تا با آموزش و اطلاع رسانی در حوزه محصولات پرخطر غذایی به عنوان یکی از اهداف مهم این طرح، كشور بتواند با داشتن نیروی انسانی سالم ، گذر آرامی به سوی توسعه همه‌جانبه و پایدار را تجربه کند.


در این راستا، دستورالعمل ضوابط برچسب گذاری مواد غذایی و آشامیدنی رونمایی شد. بر اساس این دستورالعمل، نشانگرهایی با استفاده از رنگ های قرمز ( منع مصرف برای گروههای خاص )، نارنجی ( محدودیت در مصرف )، و سبز ( عدم محدودیت در مصرف ) برای مواد غذایی ثبت خواهد شد.


برچسب گذاری مواد غذایی به عنوان ابزاری مهم جهت اطلاع رسانی به مصرف کنندگان و سازمان های ناظر اهمیت ویژه ای دارد و مهم ترین وسیله تبادل اطلاعات بین تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده است. دستورالعمل ضوابط برچسب گذاری مواد غذایی و آشامیدنی الزامات شفاف در مورد اطلاعاتی که باید به مصرف کننده داده شود و چگونگی نمایش آنها را برای صنایع غذایی، فراهم می کند.


صرف نظر از اطلاعات روتینی که در گذشته بر تولیدات ثبت می شد، باید الزامات و توصیه های بهداشتی، اظهارات توصیفی چون: ارگانیک، غنی شده یا دستکاری ژنتیکی بودن،اظهارات اخطاری، اطلاعات تغذیه ای و در نهایت نشانگرهایی شامل مقدار کالری، چربی کل، چربی ترانس، نمک ( کلرید سدیم ) و قند را با رنگ های متمایز به عنوان حق مسلم مصرف کننده و عملیاتی نمودن گامی دیگر از طرح تحول سلامت، بر روی فرآورده های غذایی ثبت نمایند.


امروز ثابت شده بار اول بیماری‌ها، متوجه بیماری های غیر واگیر است و مرگ ناشی از آنها بسیار بالا و زودرس است. مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان‌ که به شیوه زندگی و سبک تغذیه مربوط می‌شود. تحقیقات نشان داده، اگر کشورها تنها حوزه غذا را اصلاح کنند، می‌توانند 10 سال به عمر مردم‌شان اضافه کنند که این امر با هیچ اقدام دارویی و درمانی میسر نمی شود.


سخن آخر این که، حوزه امنیت غذایی به‌عنوان مقوله‌ای چند وجهی مانند بسیاری دیگر از حوزه ها تنها با تلاش یک سویه وزارت بهداشت به سرانجام نمی رسد. تعاملات بین بخشی و پرهیز از موازی‌ کاری ها در این حوزه، به همه متولیان امر، هماهنگی لازم را گوشزد می‌كند. تجربه ثابت کرده است که فقدان هماهنگی می‌تواند فرآیند توسعه را به تاخیر انداخته و طولانی تر کند که این امر آثار غیرقابل پیش‌بینی و منفی برای همگان را رقم می زند. بنابراین باید دست به دست هم دهیم و گام به گام این طرح نوپا را همراهی کنیم، چرا که افق های روشنی در انتظارمان است.


* رئيس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت






کد خبر: 115586

وب گردی

وب گردی