ایسکانیوز-دین و اندیشه: آیت الله العظمی اسدالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید قم، در پاسخ به استفتایی درباره اسیدپاشی بر روی زنان، این عمل را موجب قصاص و در صورت برهم زدن امنیت اجتماعی یا متهم شدن جامعه اسلامی به این گونه رفتارها، از مصادیق "افساد فی الارض" و "محاربه با خدا" دانست.
متن این استفتاء و پاسخ این مرجع تقلید به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و صفحه های شبکه اجتماعی مرتبط به دفتر ایشان بدین شرح است:
«محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی دامت برکاته
همانطوری که قطعاً در جریان هستید، در روزهای اخیر اتفاقاتی در کشور رخ داده است که باعث جریحه دار شدن احساسات عامۀ مردم خصوصاً اقشار متدین شده که نیازمند پیگیری و عزم جدی برای برخورد با این پدیدۀ زشت است.
در هفته های اخیر، در اقدامی نادر و تأسف بار، در استان اصفهان برخی افراد با هدفهای نامعلوم، اقدام به اسیدپاشی بر روی برخی بانوان هم میهنمان کرده اند که حداقل اثر ناشی از این اتفاق در جامعه، احساس ناامنی اجتماعی قابل توجه برای مردم این استان و به تبع برای همۀ بانوان کشور عزیزمان شده است.
حال سؤال اینجاست که این حرکت و مجریان آن، از مصادیق کدام موضوع فقهی محسوب شده و ثانیاً در صورت پیدا شدن عوامل اصلی، حکم آنان در پیشگاه شرع مقدس چه خواهد بود؟


پاسخ: 

با سلام و تحیت؛ در اسلام حرمت افراد بالاتر از حرمت خانۀ کعبه بوده و در این جهت میان حرمت معنوی و مادی تفاوتی وجود ندارد؛ به همین جهت آسیب رسانی جسمی –در صورتی که از روی عمد و اختیار صورت گرفته باشد- علاوه بر اینکه از گناهان کبیره است، موجب قصاص نیز خواهد شد.
لازم به توضیح است که اگر در پی این حرکت، امنیت اجتماعی آسیب دیده و یا جامعۀ اسلامی متهم به إعمال اینگونه رفتارها شود، در بعضی موارد از مصادیق "افساد فی الأرض" و "محاربه با خدا"تلقی خواهد شد.»
کد خبر: 115850

وب گردی

وب گردی