دیود سنجر در نیویورک تایمز نوشت: کسی نمی داند باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می تواند در 5 هفته باقی مانده از فرجه شش ماهه مذاکرات هسته ای با ایران، یک توافق جامع هسته ای را امضاء کند یا خیر.اما روشن است که کاخ سفید یک تصمیم مهم اتخاذ کرده و آن این است که در صورت حصول توافق،رئیس جمهور هر آنچه را که بتواند انجام می دهد تا مانع رای گیری کنگره در مورد توافق شود.

به گزارش ایسکانیوز، این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: خزانه داری آمریکا در گزارشی که آن را به طور علنی منتشر نکرده ، این نکته را یادآور شده است که رئیس جمهور می تواند بدون رای کنگره، بخش قابل توجهی از تحریم های اعمالی علیه ایران را به حال تعلیق درآورد. البته اوباما نمی تواند این تحریم را برای همیشه لغو کند و لغو کامل تحریم ها در حیطه اختیارات کنگره است. یک مقام عالی آمریکایی نیز در این زمینه اظهار داشت: ما برای همیشه و در مورد هر توافق جامعی به دنبال مجوز کنگره نخواهیم بود.

از سوی دیگر برنارد میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می گوید: کنگره نباید از این طرح شگفت زده شود. اوباما می تواند تحریم ها را تعلیق کند اما لغو کامل تحریم ها زمانی خواهد بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را تایید کرند.

اما بسیاری از اعضای کنگره بر این باورند که دولت می خواهد آنها را از میدان به در کند. میهان در پاسخ به این انتقادها می گوید: کنگره در سیاست آمریکا در قبال ایران نقش دارد اما اعضای کنگره می خواهند نقشی پررنگ تر از مشاوره ها و نتیجه گیری ها داشته باشند. به گفته وی توافق هسته ای احتمالی با ایران یک معاهده رسمی نیست و به همین دلیل به رای دو سوم سنا نیاز ندارد.

در مقابل رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تهدید کرده در صورتی که توافق احتمالی مانع هسته ای شدن ایران نشود، کنگره به آن پاسخ خواهد داد.

مارک کرک، یکی دیگر از جمهوریخواهان منتقد مذاکرات هسته ای با ایران نیز می گوید، کنگره به رئیس جمهور اجازه نمی دهد که به صورت یکجانبه تحریم ها علیه ایران را لغو کند. این تحریم ها در جریان رای گیری سال 2010 در سنا 99 رای مثبت در مقابل هیچ رای منفی به دست آورده اند.

این موضع گیری ها برای دولت اوباما چندان خوشایند نیست، چرا که به اوباما یادآوری می کند برای توافق با ایران باید برای سه مذاکره راهبرد داشته باشد.

نخست، مذاکرات با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران. دوم مذاکراتی که بین ظریف و محافظه کاران در تهران انجام می شود و سوم مذاکرات بین اوباما و کنگره. ظریف نیز پیش از این در مصاحبه ای گفته بود اوباما کار دشوارتری پیش رو داد زیرا باید اعضای کنگره را مجاب کند.
کد خبر: 115854

وب گردی

وب گردی