تهران-ایسکانیوز: قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار کیلومتر تونل انتقال آب در کشور وجود دارد از نیاز ایران برای ایجاد یک هزار کیلومتر تونل جدید تا سال 1405 خبرداد.


ستار محمودی درآیین گشایش سومین همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: از 1000 کیلومتر تونل فعلی موجود در کشور حدود 110 کیلومتر مربوط به تونل‌های انحراف آب در نیروگاه‌های آبی است. ضمن آنکه 135 کیلومتر تونل نیز در دست مطالعه است.


وی بر رعایت ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی در حوضه‌های آبریز تاکید کرد و افزود: وزارت نیرو قبل از احداث سد و تونل در یک منطقه، مطالعات لازم در بخش‌های مختلف را انجام خواهد داد.


قائم‌مقام وزارت نیرو همچنین فعالیت‌های وزرات نیرو در ساخت سدها را عاملی برای توزیع مناسب آب در کشور و رفع نارسایی‌های طبیعی در این بخش اعلام کرد.


وی با اشاره به شرایط جغرافیایی ایران و وجود دو رشته کوه بزرگ در کشور، بیان کرد: مناطق اطراف این دو رشته کوه بارش‌های قالب توجهی دارند در نتیجه می‌توانیم آب این مناطق را به نقاطی که در شرایط بحرانی از نظر تامین آب به سر می‌برند، منتقل کنیم.


محمودی توسعه سدسازی را عامل موثری در رشد و پیشرفت کشور دانست و افزود: عوامل توپوگرافی و جغرافیایی، نیازمند مهندسی ویژه‌ای هستند و تونل به‌عنوان یک ابزار برقراری ارتباط و تسهیل در توسعه پایدار، یک فن مهندسی ارزشمند به‌حساب می‌آید و جمهوری اسلامی ایران در این حوضه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است.


وی به روز بودن کارشناسان صنعت آب و برق و استفاده از فن‌آوری‌های جدید در این صنعت را عامل موثری در رفع نیازهای کشور و جبران ضعف‌های ناشی از عدم توزیع متوازن آب اعلام کرد.


قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از 10 سد در کشور وجود داشت، افزود: این سدها نیز بوسیله کارشناسان خارجی طراحی و ساخته شده بود. در حالی که امروز ایران جزء کشورهای مطرح دنیا در زمینه طراحی و احداث سدهای بزرگ است و می‌تواند در صدر رقابت‌های جهانی در زمینه سدسازی باقی بماند.


وی از حضور فعال صنعت سدسازی ایران در 40 کشور جهان خبرداد. سومین همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران روزهای 28 تا 30 مهرماه جاری در محل دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

کد خبر: 115858

وب گردی

وب گردی