ایسکانیوز: توجه به تولید دانش بنیان از مولفه های مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری است و ایشان در چند سال اخیر بارها بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و از آن به عنوان روشی مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور یاد کردند؛ روشی که در برابر هجمه های غرب همانند سدی محکم کارآمد شد.


اعمال تحریم های یک جانبه و غیر قانونی، همواره یکی از ابزارهای نظام سلطه برای وارد آوردن فشار به نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تسخیر لانه جاسوسی، آمریکا قانون تحریم جمهوری اسلامی ایران را به اجرا گذاشت و در طول سی سال گذشته نیز همواره بر حجم این تحریم ها افزوده شد. در مقابل اتخاذ چنین رویکردی، مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و از آن به عنوان روشی مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور یاد کردند.


گفتنی است اقتصاد دانش بنیان برای رشد و تولید ثروت تنها به تعدادی از صنایع با فناوری بالا متکی نیست، بلکه در این اقتصاد، تمامی صنایع به فراخور نیاز خود از دانش استفاده می کنند به عبارت دیگر، در اقتصاد دانش بنیان، تولید، توزیع و کاربرد دانش در تمامی صنایع عامل محرکه رشد اقتصادی، تولید و ثروت و اشتغال است.


لزوم سرمایه گذاری در آموزش عالی همگانی و افزایش مهارت نیروی کار، لزوم توسعه جامعه آموزشی، لزوم ایجاد انگیزه برای فراگیری دانش، لزوم سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و توسعه، لزوم مدیریت و بومی کردن دانش، پیوستگی با سیستم تحقیقات جهانی، هدفمند بودن خلق دانش، ارتباط قوی تر دانش و صنعت، ایجاد و گسترش پایه های اطلاعاتی قوی و مناسب با جمعیت کشور مانند سازمان آمار، مراکز اطلاع رسانی، جلوگیری از فرار مغزها، دولت دانش محور، حمایت از فعالیت بخش خصوصی، مشخص کردن اولویت ها و توجه به آخرین تحولات دانش جهانی از جمله شرایطی است که برای رسیدن به اقتصاد مبتنی بر علم و دانش نیاز است.


بر این اساس دانشگاه ها بهترین محل برای شکل گیری شرکت های دانش بنیان است. بی شک تولیدات دانش بنیان ضمن افزایش تصاعدی درآمدهای کشور، وابستگی های استراتژیک به خارجیان را کاهش داده و برتری غرور آفرین علمی و پژوهشی کشورمان را به رخ جهانیان خواهد کشید.


حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تأمین هزینه ها از طریق شرکت های دانش بنیان، تلاشی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد برتری های علمی و عملی و استراتژیک کشور و همچنین کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور خواهد بود.


با توجه به تصویب لایحه حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی اختراعات و نوآوری ها توسط مجلس شورای اسلامی در سال 89 و همچنین اختصاص اعتبارات مناسب برای تولیدات دانش بنیان از صندوق توسعه، امید است شکل گیری تولیدات دانش بنیان، اقتصاد کشور را با رشد شایسته و پایداری همراه سازد.


روح الله بیگی؛ نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس

کد خبر: 115881

وب گردی

وب گردی