تهران-ایسکانیوز: کنفرانس خبری وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سرتیپ دهقانی با وزیر دفاع لبنان برگزار شد. در این کنفرانس که پس از پایان دور دوم نشست وزرای دو کشور برگزار شده بود وزیران دفاع ایران و لبنان به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

سردار دهقانی با تشکر از وزیر دفاع لبنان برای حضور در ایران گفت: این توفیق را داشتیم که طی سه روز اقامت ایشان در مورد مسائل منطقه ای و تحولاتی که در فضای امنیتی منطقه در حال رخ دادن است گفتگو کنیم. امروز جریان تکفیری صهیونیستی مورد توجه تمام کسانی است که دغدغه امنیتی منطقه را دارند. این جریان با حمایت دنیای غرب و برخی کشورهای منطقه قصد جنایات ضد انسانی، تخریب و از بین بردن زیرساخت های کشورهای مختلفی از جمله سوریه و عراق و لبنان را دارد.

وی در ادامه گفت: این اراده در ایران وجود دارد که با این جریان نا امن ساز مقابله کند. لبنان به عنوان کشور تاثیر گذار در حوزه های مختلف از جمله امنیت منطقه و همچنین جزو کشورهایی است که در سیاست خارجه جمهوری اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به حمایت ایران از دولت و مردم لبنان اظهار داشت: کمک به تجهیز ارتش لبنان برای مواجه با جریان های داعش و تکفیری در دستور کار قرار گرفته است.

او با اشاره به هدیه ایران به ارتش لبنان عنوان داشت: از همین نگاه مجموعه ای از اقلام را در اختیار ارتش لبنان قرار خواهیم داد که آماده ارسال است و بر اساس نیازمندی های که اعلام خواهند کرد به این کشور ارسال خواهد شد. این تجهیزات برای مبارزه با گروه های تکفیری، داعش و حمایت از مردم و دولت این کشور ارسال می شود. البته این اقلام می بایست پس از گذراندن مراحل به تصویب دولت لبنان برسد و همچنین ایران آمادگی دارد که در تجهیز، آموزش و انتقال تجربیات به لبنان کمک کند.

سردار دهقانی در پاسخ به ایسکانیوز در مورد نوع و میزان تجهیزات ارسالی گفت: عمدتا این تجهیزات برای مقابله با گروه های تروریستی بوده  و در نیروی زمینی ارتش لبنان کاربرد دارد.

او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی به غزه گفت: ارسال تجهیزات به لبنان و به غزه دو بحث متفاوت است و کمک به غزه از سیاست های کلی نظام است. وی ادامه داد: دستگاه های ذی ربط فعالیت های خود را در جهت کمک به غزه با قدرت انجام خواهند داد و هر کجا لازم باشد ایران از مقاومت حمایت خواهد کرد.

وی همچنین پیرامون سوالی در مورد نوع معامله با کشور لبنان گفت: ما با هر کشوری که بخواهیم معامله می کنیم اما این در یک روند خرید و فروش و انتخاب صورت می گیرد. در مورد لبنان از این شیوه استفاده نشد و این تجهیزات به عنوان هدیه به این کشور ارسال می شود.

پیش از سخنان وزیر دفاع ایران سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان با ابراز تشکر از مهمان نوازی دولت ایران گفت: از دولت ایران، جناب آقای وزیر به خاطر توجه و میزبانی ایران تشکر می کنم. طی این سفر با مسئولین بلند پایه ایرانی از جمله رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر دفاع و وزیر امور خارجه دیدار کردم و از نزدیک حمایت مسئولین ایرانی را از ارتش لبنان درک کردم.

او ادامه داد: در این سفر موضوع هبه ایران به لبنان مورد بررسی قرار گرفت و همین طور من از کارخانجات نظامی ایران بازدید کردم گرچه تنها با 10 درصد از توانایی های ایران آشنا شدم.

سمیر مقبل در ادامه اظهار داشت: وزیر دفاع ایران با ارائه هبه بدون قید و شرط به ارتش لبنان موافقت کرده و این هدیه با طی کردن مراحلی مشخص در هیئت دولت و مجلس لبنان با تصویب ارسال خواهد شد.

وی در انتها گفت: در جلسه اخیر با وزیر دفاع ایشان بر آمادگی ملت ایران برای حمایت از ملت لبنان تأکید داشته و بنده از وزیر دفاع ایران و ملت ایران تشکر می کنم.
کد خبر: 116101

وب گردی

وب گردی