تهران- ایسکانیوز: مشاور ارشد رئیس جمهور با اشاره به بازده پایین آب مصرفی در بخش کشاورزی گفت: در شرایط فعلی نمی توان از مصرف کننده انتظار کاهش مصرف آب را داشت زیرا توصیه ها کارساز نبوده و نرخ مصرف آب در کشور صعودی شده و افزایش یافته است.

 

به گزارش ایسکانیوز اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید قیمت اقتصادی آب مورد توجه ویژه‌ قرار بگیرد اعلام کرد: باید تدابیر دیگری از جمله تغییر ساز و کار قیمت آب را مورد بررسی قرار داده و راهکاری مناسب را برای حفظ منابع آب کشور تدوین کنیم.

 

مشاور ارشد رئیس جمهور با اشاره به افزایش میزان مصرف آب در کشور ادامه داد: با تعرفه‌های موجود بخش آب نمی‌توان از مصرف‌ کننده انتظار صرفه‌ جویی داشت و باید قیمت اقتصادی آب مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

 

ترکان با بیان اینکه ارشاد و نصیحت برای کاهش مصرف آب در کشور به‌ تنهایی کارساز نیست گفت: با توجه به پایین بودن بهره‌وری در بخش کشاورزی، هم‌ اکنون در ایران به‌ ازای یک مترمکعب آب، فقط یک کیلوگرم محصول برداشت می‌شود در حالی که این رقم در کشورهای دیگر 2.5 کیلوگرم است.

 

وی ادامه داد: همین موضوع در سال‌های گذشته در بحث سوخت مطرح بود و دولت گاز و بنزین را با بهای اندک به مردم می‌داد و از آنان توقع صرفه‌ جویی داشت، اما در بحث آب متاسفانه روند مصرف مسیری صعودی را در سال‌های گذشته تجربه کرده است.

 

مشاور رئیس‌ جمهور با بیان اینکه در حوزه شبکه‌های توزیع ‌آب دچار عقب ماندگی هستیم اعلام کرد: وزارت نیرو تامین و انتقال را انجام می‌دهد و توزیع برعهده کشاورزی است که با وجود بازده آبیاری بسیار پایین و قیمت کم، بدیهی است که آب بدون دغدغه و هراس مصرف شود.

 

ترکان با بیان اینکه به‌ سازی شبکه‌های آبیاری آغاز شده و 550 هزار هکتار در خوزستان در دستور کار قرار گرفته است افزود: در سطح کشور نیز طرح به‌ سازی در 800 هزار هکتار از شبکه‌های آبیاری و زهکشی آغاز شده است.
کد خبر: 116294

وب گردی

وب گردی