ایسکانیوز: رسانه ها همه جا با ما همراهند و روز به روز اقتدار، نفوذشان به طور محسوس و نامحسوس بیشتر می شود.


ارتباط تنگاتنگ رسانه با سلامت روان آدمی غیرقابل انکار است. رسانه ها همانگونه كه قادرند فشار روانی شدیدی بر مخاطب وارد کنند، از این توانمندی برخوردارند كه او را از استرس ها دور كرده و به آرامش برسانند. تأثیر گذاری محصولاتی عرضه شده از سوی رسانه ها، بر روان مخاطبان بر هیچ کس پوشیده نیست.


در این میان رسانه های نوپدید مجازی، در تنظیم ساعت اجتماعی افراد یک جامعه بسیار تاثیر گذارند و می توانند از طریق جلو و عقب بردن این ساعت تا حد قابل توجهی بر سلامت روان مردم تاثیرات سطحی و یا عمیقی بر جا گذارند. بسیاری از نوجوانان و جوانان هر روز ساعت های متمادی در فضاهای مجازی با هویت واقعی و یا جعلی با مخاطبان واقعی یا غیر واقعی ارتباط برقرار می کنند، به بازی های رایانه ای مشغول می شوند و در اینترنت اطلاعات مفید و مضر را جست و جو می كنند.


متاسفانه در بخش عظیمی از دنیا به بهداشت روان و بیماری های روانی به اندازه سلامت جسمانی و بیماری جسمی اهمیت داده نمی‌شود و این حوزه مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته است در حالی که بطور قطع می توان گفت که تضمینی برای آنکه هیچ گروهی از بیماری روانی مصون بماند، وجود ندارد.


استفاده افراطی از اینترنت و اختلال اعتیاد سایبری، معاشرت های افراطی از طریق چت،ایمیل و سایر ابزارهای دیگر، پیامدهای نامطلوب و منفی در پی دارد که این آسیب ها به حدی جدی شده است که اکثر کشورها را بر آن داشته تا با تأسیس کلینیک های اعتیاد به تکنولوژی به خصوص اینترنت گامی موثر در بهبود وضعیت بیماران معتاد به اینترنت و یا تلفن همراه بردارند چرا که صدمات ناشی از آنها به سلامت روان منشاء بسیاری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، خواهد شد.


روان شناسان معتقدند که زیاده روی در استفاده از اینترنت می تواند کارکرد انطباقی افراد را مختل کند و همانند تمام انواع دیگر اعتیاد، با علائمی همچون اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی قراری و افکار وسواسی یا خیالبافی همراه است.عدم تحرک جسمی و چاقی به همراه علایمی چون درد کمر، پشت و ماهیچه از دیگر پیامدهای این مسئله است.


از سویی دیگر، اختلالات روانی، علاوه بر بار اقتصادی زیادی كه به كشورها تحمیل می‌كند، روند توسعه را كند كرده، بنیان خانواده‌ها را سست می‌كند و به بروز خشونت‌های افراد جامعه علیه یكدیگر منجر می‌شود.


بنابراین ضروری است که، برای شناخت جوانب بهداشت روانی و در نظر گرفتن راهكارهای پیشگیری و درمان آن، اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت بگیرد و خود افراد و خانواده‌ها با توجه به آسیب های انکار ناپذیر رسانه های مجازی به این مساله توجه كرده و برای حفظ سلامت روانی خود و افراد خانواده‌شان وارد عمل شوند.


* مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت






کد خبر: 116342

وب گردی

وب گردی