تهران- ایسکانیوز: رئیس جمهوری در  همایش ملی نخبگان جوان و برگزیدگان المپیادهای سراسر کشور با اشاره به اینکه جمع نخبگان جوان برای همه ما امید بخش و امیدآفرین است گفت: هر ملتی برای رسیدن به قله های آرزوها و حتی رویاهایش توسط نخبگان آن هم نخبگان جوان امکان پذیر است که برای رسیدن به آن قله ها امیدوار باشد.

روحانی گفت: نخبگان هستند که می توانند ملتی را در سطحی بالاتر برای نگاه به جهان قرار دهند. ملت ایران و سرزمین ایران سرزمینی نخبه پرور است .در کدام کشور این همه اندیشمند و بزرگ چون خوارزمی و ابوریحان بیرونی و ابن سینا و رازی و سعدی و فردوسی و مولانا و ده ها و صدها اندیشمند بزرگ را می یابید.

رئیس جمهوری تصریح کرد: استعداد تنها و هوش برتر به تنهایی ما را به هدف نمی رساند. هوش برتر توام با جهاد و تلاش و از خود گذشتگی و شهامت ما را به سر منزل مقصود می رساند. نخبه ای باید در اظهار نظر و مطرح کردن طرح شهامت داشته باشد. چه اشکالی دارد ما ایده ای را مطرح کنیم و در پایان تلاشمان به اشتباه بودن طرح مان پی ببریم. فهم آن اشتباه خود یک پله برای پیشرفت است. البته بنیاد ملی نخبگان و دولت باید خسارت این گونه شهامت ها و شکست ها را از لحاظ مادی و معنوی جبران کند تا طرف بداند این امکان برای ریسک وجود دارد.

روحانی افزود: نخبه باید طرح خود را مطرح کرده و به کرسی آزمایش برساند. پس در کنار استعداد نیاز به جهاد و تلاش مستمر داریم و در کنار آن نیاز به شهامت ریسک و خطرپذیری برای شکست. آن وقت می توانیم پله های موفقیت را طی کنیم. اگر گفتند ایران مرکز طلای سیاه تنها نیست و مرکز طلای خاکستری است این حرف صحیح و درست است. ایرانیان با مغزشان و استعدادشان در گذشته تاریخ توانسته اند و امروز هم ثابت کردند می توانند. ما چطور توانستیم در برابر انواع فشارها بایستیم و مقاومت کنیم به ما می گویند که در مذاکرات هسته ای پیروز می شویم؟ پاسخ من این است که ما پیروز هستیم. اینکه نمایندگان یک ملت در برابر شش قدرت بزرگ نشسته اند و استدلال و بحث می کنند سخن خود را به کرسی می نشانند و قدرت چانه زنی سیاسی دارند این به معنای پیروزی یک ملت بزرگ به نام ایران عزیز است.

راس حاکم باشد یا رای؟

روحانی با بیان اینکه ما در همه عرصه ها پیروز خواهیم بود اگر جهاد و تلاش و خودباوری در کنار ما باشد، گفت: همه چیز از حس ایثار و فداکاری آغاز می شود. تنها علم دوستی کافی نیست. ما نیاز به میهن دوستی هم داریم. ما نیاز به اخلاق گرایی هم داریم. هر روز خودمان را آماده کنیم تا تمام استعداد و وقتمان را فدای ایران عزیز و ملت بزرگ ایران و در برابر این فرهنگ بلند بتوانیم ادای وظیفه کنیم ما پیروز بزرگ خواهیم بود.

رئیس جمهوری ایران افزود: نخبگان بسیار عزیزند. آرا آنها می تواند برای ما مسیر هدایت و گاهی تصحیح راه باشد. نخبه فقط در بحث علوم تجربی و یا فقط در بحث فناوری نیست در مدیریت هم ما نخبگان بزرگی داریم در هنر نیز چنین است. در فرهنگ و ادب هم چنین است. در ورزش هم چنین است. گاهی یک طرح خوب و دقیق به اندازه ده ها فناوری نو می تواند به یک کشور کمک کند.

هفتمین رئیس جمهور اسلامی با تاکید بر اینکه ما مسیری را آغاز کردیم و مسیری را طی می کنیم، گفت: برای طی این مسیر همان مقدار که علوم تجربی باید به کمک ما بیاید علوم انسانی هم باید به کمک ما بیاید. اگر آرمان ها برای یک ملت در ابهام باشد، اگر در مسایل اجتماعی و فرهنگی ما نتوانیم توسعه یابیم، توسعه یک جانبه ما را به هدف نمی رساند. توسعه ما باید همه جانبه باشد.

وی ادامه داد: علم، اخلاق، مادیت، معنویت، مسایل اجتماعی و مسایل سیاسی و همه مسایلی که مورد نیاز یک جامعه است تا زندگی بهتر توام با اخلاق و. معنویت بیشتر باشد. شما بهترین فناوری را داشته باشید ولی در خیابان احساس امنیت نکنید آیا برای شما آن زندگی ارزش دارد؟

روحانی تاکد کرد: اگر روزی فرا رسد که نیروی امنیتی که باید نیروی آرامش ما باشد تبدیل شود به نیروی ترس و دلهره و اضطراب دیگر آن جامعه و تلاش در آن جامعه آیا برای ما ارزشمند است؟اگر شما حرف حق خود را نتوانید بی دغدغه بزنید آن جامعه نمی تواند ما را به سعادت برساند.

او با اشاره به اینکه کشور ما کشور مردم است و تا همه به این باور نرسند حل نمی شود، بیان کرد: راس حاکم باشد یا رای حاکم باشد؟ عده ای هستند در راس امور هستند ممکن است نخبگان را ما در این مسیر قرار دهیم. اما ما در جامعه حکومت روس حتی حکومت نخبگان و حکومت توده را قبول ندارم. ما یک چیز را قبول داریم و آن مردم سالاری است.

روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: این مردم سالاری و آرا یک ملت واحد شهروند است. هر شهروند در تاثیرگذاری خود در مسیر کشور، در سیاست و در حکومت باید هم وزن و همسان شهروند دیگر باشد.

رئیس جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه دین و قرآنی که تابع آن هستیم به ما می گوید و امرهم شورا بینهم گفت: امور اجتماعی و امور حکومتی و اداره کشور با مشورت مردم و با رای مردم و با نظرات مردم  انجام می شود و در یک کلمه صاحبان کشور آحاد بزرگ این کشور هستند و این را باید با دلمان و عملمان بپذیریم. اگر در چنین جامعه ای قرار گرفتیم آن وقت جامعه ما نخبه پرور خواهد شد. آن وقت فرار مغزها نخواهیم داشت. فرار مغزها از بین رفتن فرصت خسارت بزرگ برای یک ملت است.

روحانی گفت: ایرانی هر کجا هست عزیز و سربلند و مورد احترام آن جامعه است و این برای ما افتخار است اما از یک طرف هم مایه تاسف است این همه سرمایه را دیگران بدون هزینه استفاده می کنند. اینها سرمایه ملی ما هستند.

وی افزود: ما در جمع ایرانی  های کارآفرین در نیویورک دیدیم بسیاری از سرمایه داران بزرگ در آن کشور ایرانی ها هستند. و یک نکته مهم، در خارج از کشور هیچ ایرانی ندیدم که عاشق ایران نباشد. عشق به میهن، عشق به فرهنگ، عشق به هویت ایرانی  و اسلامی بسیار کارگشا است و مسیر را به ما نشان می دهد. نخبه بودن یعنی برای فرهنگ اسلامی و ملی از خود بگذریم.

رئیس جمهوری گفت:برای اعتلای کشور باید از خود بگذریم.

روحانی در ادامه با اشاره به موضوع استیضاح وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در دانشگاه متاسفانه یک بار وزیر را معرفی کردیم که رای اعتماد نیاورد بنابراین فرد دیگری را به عنوان سرپرست معرفی کردیم گفتند او را به مجلس معرفی نکنید. سومی را معرفی کردیم رای اعتماد گرفت و در کمتر از یک سال حدود 9 ماه به قضاوت رسیدند که او باید کنار برود. بعضی ها گفتند این وزیر دست به بورسیه ها نزند اما کار ناقص وزیر دانشمند قبلی آقای دکتر فرجی دانا توسط سرپرست محترم جناب آقای نجفی به زودی تکمیل خواهد شد. من امیدوارم تا پایان این هفته یا اوایل هفته آینده گزارش کامل موضوع بورسیه ها به اطلاع همه ملت ایران برسد.

وی افزود: پرداخت بخشی از هزینه ها طبیعی است اما این دولت برای مبارزه با بدترین فساد آماده است. اما نخبه پروری با فساد سازگار نیست. در همه مواردی که در خصوص بورسیه ها بررسی کردیم کمتر آدمی پیدا کردیم که انتصابش با اخلاق و استعداد و کار تلاش و کوشش باشد.

روحانی گفت:دولت هم ممکن است مشکل داشته باشد. در دولت یازدهم اگر فسادی بود با کمال صراحت باید با فساد مقابله شود. فساد چیزی نیست که یکی دو روزه ریشه کن شود. باید دست به دست هم دهیم تا در یک جامعه سالم نهال نبخگی رشد یابد و تبدیل به درختی تنومند و پرثمر شود و جامعه ما از این درخت و میوه آن استفاده کند.

رئیس جمهوری گفت: فناوری و نخبگی در مجموع میوه علم است. علم میوه اندیشه است. اندیشه میوه جامعه آزاد و جامعه بدون فساد و جامعه تلاشگر است.

وی افزود: نخبگان باید احساس کنند بار زیادی بر دوششان است. در کنار مسئولین کشور نخبگان ما مسئولیت سنگینی دارند.

رئیس جمهوری گفت: هدف نهایی ما یا قدرت ملی یا ثروت ملی است و یا منزلت. قدرت و ثروت و منزلت به عنوان سه هدف مهم باید مدنظر ما باشد. البته در قدرت، علم یک عامل بزرگ است.

روحانی گفت: فرهنگ و ایمان و معنویت یک عامل بزرگ است و در دنیای امروز اقتصاد دانش بنیان یک ثروت است که می تواند ثروت را برای ما بیافریند. باید منزلت ملت ایران در افکار عمومی جهان به اندازه ای باشد که قدر ملت هم وزن فرهنگ این ملت باشد.

وی افزود: من امیدوارم بنیاددملی نخبگان این بار سنگین را بر دوش بگیرند و نخبه را هر کجا هست در روستا تا شهر کشف کند. مبادا حق روستاییان در نظر گرفته نشود و آنها محروم شوند. ما استعدادهای زیادی در روستاها داریم. در نخبگی هیچ فرقی بین اقوام و مذاهب نیست.

روحانی با بیان اینکه نخبه ، نخبه است، گفت: ما باید زمینه را برای رشد نخبگان و جذب آنها به کار بگریم. من امیدوارم نخبگی شما بزودی در محصولات ایرانی، در برندهای برتر و در همه بازارهای دنیا گسترده شود.

او در ادامه تاکید کرد: نخبه اگر محصور بماند این ظلم است. ما باید آثار نخبگی را در همه جا مشاهده کنیم و این بنیاد باید تلاش کند صدای نخبه را به خوبی به گوش مسئولان برساند و اولویت ها و نیازهای کشور را به گوش نخبگان برساند. همه دست به د ست هم تلاش کنیم و بتوانیم با تنلاش و کوشش و پیگیرمان ایرانی آبادتر و با منزلتی برتر و ایرانی توسعه یافته را شاهد باشیم.
کد خبر: 116496

وب گردی

وب گردی