تهران-ایسکانیوز،پلاس+/ بسیاری از ما از کلید شیفت و عدد 3 استفاده می‌کنیم تا موضوع مورد نظرمان را در فضای مجازی مشخص کنیم اما نمی‌دانیم که با همین کار ساده داریم از یکی از مدرن‌ترین کلیدهای جست و جو در فضای مجازی استفاده می‌کنیم. این روزها هشتگ (Hashtag) یکی از بهترین راه‌های ممکن برای جست‌وجوی موضوعات مختلف در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است. به همان ترتیب هم اگر در شبکه‌های اجتماعی دنبال مشهور کردن چیزی باشید کافی است هشتگ‌های درست را به آن متصل کنید. هشتگ از خیلی جهات سمبل مدرن دسته‌بندی موضوعات اینترنتی به شمار می‌رود. خود نشان هش یا # برای سال‌ها کلید کم کاربردی بود که روی صفحه همه تلفن‌ها پیدا می‌شد. کلیدی که احتمالا حتی همین امروز هم خیلی‌ها کاربردش را نمی‌دانند. حواستان باشد که # را با ♯ یا شارپ اشتباه نگیرید. در دنیای علم # نشانه یکای جرم در واحد پوند به‌شمار می‌رفت، اما حالا معرف یکی از مشهورترین تعارف در جست‌وجوی آنلاین به شمار می‌آید.

داستان پیدایش هشتگ

facebook-hashtag


هشتگ آفرینش‌اش را از خیلی جهات به توییتر مدیون است. حدود هفت سال پیش کاربران اين شبكه اجتماعي بودند که تعریفی که امروز تحت عنوان هشتگ می‌شناسیم ابداع کردند. تعریفی که خیلی زود به مدلی استاندارد برای پیدا شدن آسان‌تر پست‌ها یا تصاویر با یک موضوع خاص در شبکه‌های اجتماعی محبوبیت یافت. اوایل هشتگ روشی بود برای دسته‌بندی موضوع پیام‌ها تا کاربران بتوانند موضوعات مورد علاقه خود را در شبکه اجتماعی جست‌وجو کنند.

این‌طور که نیویورک تایمز می‌گوید اولین هشتگ، پیشنهاد کاربری بود به نام «کریس مسینا» که می‌خواست مکالماتی را که در مورد کنفرانس تکنولوژی بارکمپ انجام شده بود، جمع‌آوری کند. در نتیجه هشتگی که او ابداع کرد، خیلی ساده barcamp# نام داشت. هشتگ‌های اولیه تقریبا همگی تک‌واژه‌ای بودند و مفهومی سر راست را منتقل می‌کردند. مفاهیم مثل education# برای تحصیلات یا #book برای کتاب. اما هشتگ به مرور استفاده‌های بیشتر و پیچیده‌تری یافت. فرم جدیدی که این بار شوخی، توهین، شعر یا حتی بازی را در خود جای می‌داد. به این ترتیب هشتگ انتخابی هر فرد که می‌تواند هر چیز دلخواهی باشد کمک می‌کند تا دیگرانی که دنبال یک کلید واژه خاص هستند پست‌های افراد مختلف را در سراسر دنیا بدون هیچ آدرس اینترنتی به سادگی پیدا کنند. امروزه توییتری‌ها معتقدند هشتگ آدرس آینده صفحات وب است.

با این حال عملا خارج از دنیای اینترنتی نیز هشتگ در حال تبدیل شدن به روشی سریع برای انتشار سریع اطلاعات یا حتی فعالیت‌های اجتماعی گروهی است. مثل اتفاقاتی که این چند وقت زیاد شاهد آنها بوده‌ایم. به عبارت ساده، بازاریابی مهم‌ترین کاربرد هشتگ در دنیای امروزی به شمار می‌رود. حال می‌خواهد تبلیغ خبر یا موضوعی خاص باشد یا یک محصول تجاری.

 

چگونه از هشتگ استفاده کنیم؟

خوبی هشتگ این است که کافی است یک # جلوی هر واژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی یا حتی وب سایت‌ها بگذارید تا تبدیل به هشتگ شوند. مثلا هر جایی که واژه‌ای به کار بردید که فکر می‌کردید از نظر دیگران با اهمیت و پر بازدید خواهد بود همین کار را بکنید. البته هشتگ‌ها اشکال پیچیده‌تر، طولانی‌تر و بامعنای کامل‌تری هم دارند. هشتگ‌های طولانی در حقیقت جملاتی بدون فاصله هستند، مثل SaveOurTigers#   که همان جمله  «ببرهای ما را نجات دهید» به شمار می‌رود.

توجه کنید که هشتگ‌ها نه از سوی سازمانی تعیین شده‌اند و نه توسط کسی کنترل می‌شوند. در عین حال هیچ‌وقت نیز بازنشسته یا کنار گذاشته نمی‌شوند. در حقیقت هشتگ‌ها به لطف خلاقیت افراد یا شرایط زمانی محبوبیت می‌یابند. مثل هشتگ BringBackOurGirls# به معنی دختران ما را بازگردانید که همین چند وقت پیش در بازه کوتاهی به خاطر ماجرای ربوده شدن دختران کوچک نیجریه‌ای توسط گروه افراطی بوکوحرام محبوبیت فوق‌العاده‌ای یافت. چنین هشتگ‌هایی تا زمانی که حادثه مربوطه در اوج خود هستند، پویا باقی می‌مانند و سپس خودبه‌خود فراموش می‌شوند. اما با این حال کسی آن را از چرخه استفاده خارج نمی‌کند.

در نتیجه هیچ محدودیتی در استفاده از هشتگ وجود ندارد هرچند استفاده درست از آن خود تابع قوانین به‌خصوصی است که بهتر است رعایت شوند.

 

بهترین هشتگ‌های دنیا

v65oai7fxn47qv9nectx


پیدا کردن بهترین هشتگ‌های مرتبط با پست شما، کار سختی نیست، اما همیشه به خاطر داشته باشید که استفاده از یک هشتگ نامرتبط بدتر از استفاده نکردن از آن است. ضمنا همیشه هشتگ‌های محبوبی که توسط دیگران هم استفاده می‌شوند بهتر از ابداع کردن یک هشتگ هستند. چون مشخصا جا افتادن یک هشتگ نیازمند شرایط و موقعیت مناسب است. برای یافتن هشتگ‌های محبوب راه‌های زیادی وجود دارد. اما اگر راه ساده‌ای خواسته باشید کافی است نرم‌افزار Hashtagify.me دانلود و نصب کنید. این نرم‌افزار کتابخانه بزرگی از هشتگ‌ها دارد که کافی است هشتگ خود را وارد کنید تا میزان محبوبیت آن را به شما نشان دهد. ضمن اینکه می‌تواند هشتگ‌های مرتبط اما محبوب‌تر با موضوع شما را نیز پیشنهاد کند. ضمنا بد نیست حتما سری به سایت hashtags.org هم بزنید. این سایت در حقیقت یک موتور جست‌وجوی هشتگ است که فهرستی طبقه‌بندی شده از هشتگ‌های مشهور و پر کاربرد دنیا دارد. ضمن آنکه شما می‌توانید مستقیما هشتگ مورد نظر خود را در نوار جست‌وجوی آن وارد کنید تا اطلاعاتی مثل نموداری دقیق از کم و کیف شهرت هشتگ مورد نظر در طول روز را مشاهده کنید.

قوانینی که در استفاده از مناسب از هشتگ باید به خاطر داشت:

1- بیش از حد استفاده نکنید؛ اگر در پست خود از هشتگ استفاده می‌کنید معمولا 2 یا 3 تا کافی است استفاده بیش از حد خوانندگان شما را به این باور می‌رساند که شما فقط قصد انتشار اسپم دارید.

2- هشتگ‌های خود را کوتاه انتخاب کنید؛ خواندن یا به خاطر سپردن هشتگ‌های بزرگ آسان نیست و از همه مهم‌تر خیلی وقت‌ها پست‌های شما را هم از قیافه می‌اندازد

3- هشتگ مناسب بسازید؛ هیچ قانونی نیست که نگذارد شما هشتگ‌های دلخواه خود را بسازید اما انتخاب هشتگ‌های مناسب کمک می‌کند تا پست‌های شما هنگام جست‌وجو بهتر پیدا شوند

4- Space ممنوع - حواستان باشد هیچ‌وقت هنگام نوشتن هشتگ از فاصله یا Space استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که هشتگ فقط و فقط در کلمات پیوسته کار می‌کند.

 

کد خبر: 116709

وب گردی

وب گردی