تهران-ایسکانیوز: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران مجموع حجم آب پنج سد تامین کننده آب تهران در حال حاضر 414 میلیون مترمکعب ثبت شده که این میزان درمقایسه با رقم 464 میلیون مترمکعب آب موجود سدهای تهران در سال گذشته، حدود 11 درصد کاهش نشان می‌دهد.


بر اساس این گزارش، حجم آب ورودی به این سدها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 24 میلیون مترمکعب بوده که این رقم نیز درمقایسه با 26 میلیون مترمکعب ورودی آب در زمان مشابه سال آبی گذشته، 9 درصد کاهش نشان می‌دهد.


بر اساس آنچه در گزارش‌های شرکت مدیریت منابع آب اعلام شده؛ ارتفاع کل بارندگی‌های جوی از اول تا 28 مهرماه سال آبی 93 – 94 بالغ بر 12 میلیمتر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت 71 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 300 درصد رشد نشان می دهد. کل حجم بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری که مهرماه آغاز می‌شود، 19.776 میلیارد متر مکعب بوده‌است.


میزان بارندگی‌ها در حوضه آبریز اصلی دریای خزر از نخستین مهرماه تا 28 دیروز 63 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به سال آبی دوره گذشته با 26 میلیمتر رشد، 142 درصد افزایش و نسبت به دوره متوسط درازمدت سال قبل با 39 میلیمتر افزایش بارندگی، 62 درصد رشد نشان می دهد.


در سال آبی جاری حوضه ابریز خلیج فارس و دریای عمان شاهد بارش 7 میلیمتر بارندگی بوده که نسبت به دوره گذشته هیچ رشدی را شاهد نبوده است. اما نسبت به دوره دراز مدت با چهار میلیمتر بارندگی افزایش 75 درصدی بارش‌ها را نشان می‌دهد.


در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم از ابتدای سال آبی جاری شاهد 68 میلیمتر بارش بوده است. در مدت مشابه سال گذشته حجم بارندگی‌های این حوضه یک میلیمتر بوده و در درازمدت نیز میزان بارندگی‌ها 15 میلیمتر بوده است.


بر اساس آمارهای اعلام شده در حوضه آبریز فلات مرکزی میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته هیچ تغیری نداشته است. از ابتدای مهر تا کنون میزان بارش‌های این حوزه یک میلیمتر بوده که نسبت به میانگین دراز مدت 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.


همچنین در حوضه آبریز مرزی شرق در سال آبی جاری یک میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که این میزان با صفر درصد رشد نسبت به مدت مشابه دوره گذشته به یک میلیمتر رسیده که این رقم نسبت به دوره درازمدت قبل که برابر با یک میلیمتر بوده، حکایت از بارش‌های سر به سر دارد.


حوضه آبریز سرخس نیز در سال آبی جاری از 6 میلیمتر بارندگی برخوردار بوده که نسبت به دوره مشابه گذشته 6 درصد و نسبت به درازمدت با 50 درصد افزایش نشان می‌دهد. حجم بارش‌های کشور تا 28 مهرماه سال آبی جاری معادل 19.776 میلیارد مترمکعب بوده که در مقایسه با میزان سال آبی گذشته که برابر با 4.944 میلیارد مترمکعب بوده از 300 درصد رشد برخوردار شده است.


حجم آب سدهای کشور 7.5 درصد افزایش یافت


بر اساس گزارش ارایه شده از شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره وضعیت بهره برداری از مخازن آب کشور، هم اکنون حجم آب موجود در 152 سد کشور 20 میلیارد و 910 میلیون مترمکعب است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، معادل 7.5 درصد افزایش داشته است.


این درحالی است که حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در 26 شهریورماه سال گذشته، حدود 19 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.


همچنین کاهش بارندگی‌ها و وضعیت خشکسالی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون موجب شده تا حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز 6 درصد کاهش نشان دهد. حجم آب ورودی در دوره مورد بررسی به 31 میلیارد و 980 میلیون مترمکعب رسیده است.


این مقدار ورودی آب در مدت مشابه سال آبی گذشته 34 میلیارد و 160 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.


براساس آمار ارائه شده حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران 11 درصد درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.


همچنین حجم آب ورودی به سدهای تامین کننده استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 24 میلیون مترمکعب بوده که این رقم نیز درمقایسه با 26 میلیون مترمکعب ورودی آب در زمان مشابه سال آبی گذشته، 9 درصد کاهش نشان می دهد.


از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاکنون، از پنج سد تامین کننده آب تهران حجم آب موجود در مخزن سه سد روند کاهشی داشته به طوری که هم اکنون حجم آب موجود در مخزن سد لار 25 میلیون مترمکعب، سد امیرکبیر (کرج) 101 و ماملو 97 میلیون مترمکعب ثبت شده است.حجم کنونی آب موجود در سدهای لار، امیرکبیر و ماملو به ترتیب 50، 15 و 14 درصد درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.این درحالی است که در سال گذشته ذخیره آب این سدها به ترتیب 51، 119 و 112 میلیون مترمکعب بوده است.


حجم آب موجود در سد طالقان نیز در زمان حاضر 156 میلیون مترمکعب و سد لتیان 35 میلیون مترمکعب ثبت شده که این سدها نیز در زمان مشابه سال گذشته به ترتیب 155 و 27 میلیون مترمکعب آب داشته اند.

کد خبر: 116768

وب گردی

وب گردی