تهران – ایسکانیوز: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مردم اطلاع دقیقی از کاربرد آمار ندارند .

غلامرضا تاجگردون افزود: قسم می‌خورم 95 درصد مردم معتقدند پایین آمدن تورم به معنی پایین آمدن قیمت‌هاست در حالی که معنای کاهش نرخ تورم اصلا چنین معنایی ندارد .

وی که در همایش روز آمار و برنامه‌ریزی سخن می گفت، ادامه داد: سرشماری عمومی بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه نقش قابل توجهی دارد این در حالی است که پیش از این در دهه هفتاد دفاع مناسبی از این سرشماری صورت نگرفت.

تاجگردون با اشاره به اینکه آمار درست می تواند ملاک خوبی برای کشور باشد،گفت: آمارهای مختلفی از سوی افراد ارائه می شود که از منظر برنامه‌ریزی دچار اشتباه فاحش است ، از این رو برنامه ریزی ها به جای مناسبی نمی رسند .

این نماینده مجلس گفت: اگر بدون آمار مدون برنامه ریزی صورت گیرد نتیجه ای به همراه نخواهد داشت از این رو باید این موضوع با دقت پیگیری شود .

وی مرکز آمار ایران را مسئول اصلی انتشار آمار عنوان کرد و گفت:با اینکه مرکز آمار ایران مسئولیت قانونی انتشار آمار را عهده دار است اما مراکز دیگر نیز اقدام به ارائه آمار می کنند و همین امر نظام اماری کشور را تحت الشعاع قرار می دهد .

او با تاکید بر اینکه باید آمار به درستی برای مردم تشریح شود، ادامه داد: وقتی مردم معنای آمار را به شکل دیگری درک می کنند و فکر می کنند تورم به معنای کاهش قیمت هاست جامعه با مشکل مواجه می شود .

تاجگردون در توضیح این مطلب افزود: باید کارشناسان مبنای آمارها را برای مردم توضیح دهند تا وقتی اعلام می شود رشد اقتصادی 4 درصد است جامعه با تناقض روبرو نشود .

او در توضیح این مطلب افزود: درست است که رشد اقتصادی مثبت شده است اما باید توجه داشت که رشد اقتصادی کشور در سه ماه اول سال جاری هنوز به رشد اقتصادی سال 1390 نرسیده است .
کد خبر: 117043

وب گردی

وب گردی