مارکوس پیندور در دیچلند فونک نوشت: ارسال اسلحه برای کردهای کوبانی برای ایالات متحده آمریکا دومین راه حل کارآمد بود، اما همکاری با ترکیه می توانست بهترین راه چاره باشد. اینکه آنکارا به پیشمرگ های کرد اجازه داد به کوبانی لشگر کشی کنند، نشان می دهد که فشار های دیپلماتیک واشنگتن بی سرو صدا اما قاطعانه عمل کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، دیچلند فونک در ادامه نوشت:هدف آمریکا این بود که خلافت دولت به اصطلاح اسلامی عراق و شام را تضعیف و نابود کند. باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده این موضوع را شش هفته پیش اعلام کرده بود اما این اقدام سریع به نتیجه نرسید.استراتژی اوباما یک استراتژی بلند مدت بود. که با توجه به موقعیت حساس و پیچیده و شدت بحران در دمشق و بغداد تعجب آور نیست.برای رسیدن به هدف باید بسیاری از منافع متضاد متعادل می شد و بسیاری از متحدان مخالف در مسیر مناسب تحت فشار قرار می گرفتند.

با اینکه برای این استراتژی هیچ پیروزی سریعی وجود نداشت، اما دولت اوباما توانست بدون شکست از عهده آن بر آید. در نتیجه مجهز کردن کردهای محاصره شده در کوبانی اقدامی تعیین کننده است.

فشار بیشتر از جانب واشنگتن

این اقدام برای آمریکا دومین راه حل بود. اتحاد و همکاری با ترکیه می توانست بهترین راه چاره باشد اما به دلیل قید و شرط های دولت ترکیه علیه حزب کارگری کردستان و همچنین ثبت این حزب به عنوان گروه تروریستی از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا ممکن نبود.

اینکه دولت ترکیه در حال حاضر اجازه لشگر کشی کردها را به کوبانی صادر کرد، نشان می دهد که فشار های واشنگتن کارساز بوده است. به طور تدریجی برای دولت ترکیه روشن می شود که شکست کردهای کوبانی تاثیر مخربی بر تمامی منطقه می گذارد و مناطق مرزی ترکیه نیز بی ثبات می شود.

اینکه حمایت از کردهای کوبانی هیچ تغییر اساسی را در سیاست های آمریکا نسبت به حزب کارگری کردستان شامل نمی شود، نشان دهنده هوش و زکاوت جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا است. گاهی مبارزه با داعش باید غیر مستقل صورت گیرد. بدون شک ایالات متحده آمریکا تا زمانی از مبارزان حزب کارگری کردستان حمایت می کند که آنها خواستار جدایی طلبی و تشکیل دولت نباشند. اما این موضوع فقط یک تناقض اجتناب ناپذیر در منطقه ای متناقض است.

ایالات متحده باید به کردهای کوبانی کمک کند، در غیر این صورت وضع وحشتناک می شود. اگر کوبانی سقوط کند، استراتژی اوباما طبق مبارزه زمینی نیروهای محلی محکوم به نابودی است. کردها تا حدودی شرکای قابل اعتماد در مبارزه علیه داعش در یک منطقه نا امن هستند، در نتیجه کمک به آنها گریزناپذیر است.

روشن است که دولت اوباما نمی خواهد که جنگ زمینی بزرگتری در منطقه درگیرد. با این حال حملات هوایی در کوبانی حاکی از تشدید برخی مبارزات ایالات متحده با داعش است.
کد خبر: 117095

وب گردی

وب گردی