تهران – ایسکانیوز: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: نبود آمار در بخش کشاورزی زیان های فراوانی را به کشور تحمیل کرده است.

بخشنده در همایش روز ملی آمار با اشاره به اینکه خلا آماری در بخش کشاورزی ما را عاجز کرده است، افزود: برخی مدیران بدون داشتن آمار مدون صحبت می کنند و هزینه هایی به کشور تحمیل می شود به عنوان مثال یک زمانی وزیر جهاد کشاورزی گفت امسال آن قدر تولید گندم ر کشورمان بالاست که می توانیم صادر کنیم اما در نهایت مجبور شدیم چند میلیون تن گندم را به قیمت بالاتر از قیمت جهانی وارد کنیم و خسارتی چند میلیاردی را تحمل کنیم.

وی گفت: قضیه تنها گندم نیست ،  زمانی دولت در شرایطی 2.5 میلیون تن شکر وارد کرد که حجم تولید داخلی به شش میلیون تن رسیده بود، و همین امر موجب اشباع بازار شد به طوری که اکنون بعد از شش سال نتوانسته‌ایم سطح زیرکشت نیشکر را به 60 تا 70 درصد سال 1385- 1386 برسانیم.

بخشنده آمارهای اشتباه و گمراه کننده را باعث سردرگمی برنامه ریزان می شود دانست و گفت: اعداد و ارقامی اعلام می شود که نمی دانیم مرجع آن کجاست و اتفاقا باعث سردرگمی برنامه ریزان و افکار عمومی نیز می شود .

وی در توضیح این مطلب افزود: به عنوان مثال آماری درباره حجم مصرف آب در بخش کشاورزی مطرح می شود که معلوم نیست مبنایش کجاست. می گویند 88 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می شود اما نمی گویند از کجا به این عدد و رقم رسیده اند.

وی افزود: انتشار چنین اعداد و ارقام بی مبنایی می تواند باعث ایجاد اشتباه میان مردم  کشاورزان و ... شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که در سال‌های اخیر هیچ‌گاه آمار کشاورزی دقیق و به درستی ارائه نشده است، اضافه کرد: موضوع تنها اعلام این اعداد و ارقام بی مبنا نیست ، حتی برخی از مدیران کشور نیز بدون مبنا آمار می دهند ، به عنوان مثال

وی روش‌های سنتی آماری گذشته را جوابگوی نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزان ندانست و گفت: به عنوان نمونه برای سطح زیرکشت با وجود این‌که آمار دقیقی نداریم، اما برآورد این است که از بین مجموع 17 میلیون اراضی کشور حدود 8.7 میلیون هکتار اراضی آبی باشند.
کد خبر: 117149

وب گردی

وب گردی