تهران ایسکانیوز،پلاس/ کنکور و ورود به دانشگاه همیشه برای دانش آموزان یکی از دغدغه های اصلی و جدی بوده است. هدف اکثر دانش آموزان در سال های گذشته قبولی در دانشگاه های دولتی و حضور در کلاس های این دانشگاه بوده است. اما با افزایش دانشگاه های غیر دولتی  تب حضور در دانشگاه های دولتی کم کم در حال فروکش کردن است. دانشگاه های غیر دولتی هم چون دانشگاه ازاد اسلامی و دانشگاه های غیر انتفاعی به عنوان دو دانشگاه غیر دولتی مطرح در کشور در این روند نقش بسزایی داشته اند.

دانشگاه آزاد اسلامی طی سالیان اخیر سعی کرده است با گسترش امکانات فضای آموزشی و خدمات رفاهی برای دانشجویان در سراسر کشور و همچنین جذب اساتید مجرب و کارآمد، سطح علمی این دانشگاه را افزایش دهد و در این راه موفق نیز بوده است و امروزه دانشگاه آزاد در بسیاری از رشته ها رقیب جدی دانشگاه های دولتی محسوب می شود. اگرچه انتقاد به این دانشگاه در زمینه افزایش شهریه ها زیاد است اما در گفتگویی که با دانشجویان این دانشگاه داشته ایم دانشجویان افزایش شهریه را برای گسترش امکانات آموزش ضروری می دانند.

مریم 20 ساله دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد است و ترمی بیش از یک میلیون تومان شهریه پرداخت می کند، مریم معتقد است با این که شهریه ها افزایش پیدا کرده ولی در 1،2 سال گذشته امکانات آموزشی، به خصوص وضعیت کلاس ها و همچنین استفاده از وسایل کمک آموزشی مثل ویدئو پروژکشن، در کلاس ها افزایش پیدا کرده است. مریم ادامه می دهد که اساتید خوبی هم به دانشگاه اضافه شده که از نظر علمی به ما خیلی کمک کرده اند.

علی 26 ساله دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی است که سال گذشته در کنکور کارشناسی این دانشگاه قبول شده است. علی معتقد است ظرفیت دانشگاه های دولتی برای قبولی در دانشگاه بسیار محدود است و راهیابی به آن سخت، ولی دانشگاه آزاد به دلیل افزایش ظرفیت های خود در تحصیلات تکمیلی این امکان را فراهم کرده است تا دانشجویان بتوانند راحتر در تحصلات تکمیلی ادامه ی تحصیل بدهند. علی ترمی بیش از 2 میلیون شهریه پرداخت می کند، و معتقد است هزینه ی شهریه ها کمی بالاست ولی در مقابل از خدمات رفاهی و امکنات آموزشی مناسبی در دانشگاه برخوردا هستیم. و استادان دانشگاه نیز بار علمی بالایی را دارند و در خیلی از مسائل احاطه بسیار بالایی دارند.

دانشگاه آزاد در سال جاری همزمان با ابلاغ سیاست های کلی آموزش از سوی مقام معظم رهبری ظرفیت های دانشگاهی خود را در تحصیلات تکمیلی افزایش داده است و همچنین رشته های جدیدی را در این زمینه در واحد های مختلف دانشگاهی ایجاد کرده است. همچنین با تلاش های دانشگاه آزاد نسبت استاد به دانشجو در سال های اخیر به میزان 1 به 41 رسیده است، این در حالی است که همواره این انقاد به دانشگاه آزاد وارد بوده است که این دانشگاه بیش از ظرفیت دانشگاهی خود دانشجو می پذیرد که تنها برای دریافت شهریه از دانشجویان است، و همچنین ظرفیت های اموزشی در این دانشگاه را پائین می آورد ولی طبق آماری که اعلام شد دانشگاه آزاد هم اکنون وضعیت بهتری نسبت به سایر دانشگاه های غیر دولتی دارد.

از دیگر دانشگاه های غیر دولتی در کشور می توان به دانشگاه و موسسات غیراتفاعی اشاره کرد که در سالیان گذشته دانشجویان بسیاری را به خود جذب کرده است. دانشگاه های غیر انتفاعی عموما به صورت مستقل و با بودجه غیر دولتی اداره می شود. و پذیرش ان از طیق کنکور سراسری سنجش آموزش کشور انجام می پذیرد. سیستم آموزشی این دانشگاه مبتنی بر اصول وزارت علوم است و مدرک تحصیلی آن توسط همین وزرات خانه صادر می شود.

در گفتگویی که در مورد بررسی وضعیت دانشگاه های غیر دولتی با دو دانشجوی این دانشگاه ها داشته ایم سعی کردیم کمی با وضعیت این دانشگاه آشنا شویم. زهرا 21 ساله دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه غیر انتفاعی است او معتقد است هزینه هایی که  در این دانشگاه بابت شهریه پرداخته می کند زیاد است و در مقابل دانشگاه امکانات بسیار کمی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. زهرا می گوید در دانشگاه سایت کامپیوتر وجود ندارد تا بشود از کامپیوترو اینترنت برای انجام تحقیقات استفاده کرد. کلاس ها بسیار کوچک هستند و بعضی اوقات همه ی دانشجو ها در یک کلاس جا نمی شدند.

رضا 22 ساله دانشجو مقطع کارشناسی است که در مورد وضعیت دانشگاع غیر انتفاعی با او گفتگو کردیم. رضا سال آخر دانشگاه است و امسال قصد دارد در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کند، ولی ترجیح می دهد به دانشگاه غیر انتفاعی نیاید چون هم هزینه ها بالاست  هم امکنات آموزشی ضعیف است و هم دانشگاه غیر انتفاعی در مقطع کارشناسی ارشد رشته های و ظرفیت کمی دارد و هزینه ها در قبال امکانات آموزش بسیار نامناسب است. رضا ادامه می دهد که برای ادامه تحصیل سعی دارد دانشگاه سراسری یا دانشگاه ازاد را انتخاب کند، او معتقد است ظرفیت دانشگاه سراسری کم و قبولی در آن سخت است ولی دانشگاه آزاد با افزایش ظرفیت خود در این مقطع در سالیان اخیر فرصت خوبی را در اختیار دانشجویان قرار داده است تا دانشجویان پشت سد کنکور کارشناسی ارشد گرفتار نشوند .

برخی دیگر از دانشجویان در دانشگاه غیرانتفاعی هم اعتقاد داشتند وضعیت امکانات اموزشی در دانشگاه غیر انتفاعی نا مناسب است ولی به خاطر مدرک این دانشگاه که از طرف وزرات علوم صادر است این دانشگاه را ترجیح داده اند.  این در حالی است که تعداد دانشجویان این دانشگاه در مقایسه با دانشگاه آزاد که آن هم یک دانشگاه غیر دولتی است بسیار کمتر است و شاید انتظار از این دانشگاه برای فراهم  کردن امکانات آموزشی بیشتر است ولی طبق امار نسبت دانشجو به استاد در این دانشگاه 1 به 5 است که به نسبت جممعیت این دانشگاه آمار بسیار ضعیفی است و وضعیت را برای دانشجویان دانشگاه سختر خواهد کرد.

 
کد خبر: 117281

وب گردی

وب گردی