تهران – ایسکانیوز:وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آثار کاهش کنونی قیمت نفت در ماه های آینده در مشخص خواهد شد .


علی طیب‌نیا در حاشیه نشست هم‌اندیشی با مسوولان هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت در بودجه گفت: معمولا وقتی نفت را می‌فروشیم درآمد آن را چند ماه بعد وصول می‌کنیم؛ بنابراین آثار کاهش قیمت نفت در آینده مشخص خواهد شد که امیدواریم مشکل زیادی ایجاد نکند.


 طیب نیا درباره دلایل احتمالی در کسری بودجه ادامه داد: برای اداره کشور باید هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم و هم سعی کنیم سایر درآمدها خصوصا درآمدهای مالیاتی به صورت کامل محقق شود .


وزیر اقتصاد با تاکید بر جدایی درآمدهای نفتی از بودجه گفت: من این شرایط را به فال نیک می‌گیرم چرا که همانطور تحریم‌ها باعث شد با مشکلات ‌مان بیشتر آشنا شویم، کاهش قیمت نفت نیز به ما فهماند که باید به فکر درمان این بیماری باشیم. وی افزود: البته اخذ این هدف کار ساده‌ای نیست و عزمی ملی را می‌طلبد.


 طیب‌نیا همچنین درباره چگونگی جبران کسری احتمالی بودجه گفت: چیزی که در گذشته پیش‌بینی شده بود در قانون برنامه سوم و چهارم توسعه نیز وجود داشت استفاده از حساب ذخیره ارزی است که فلسفه وجودی آن این بود که بخشی از درآمدهای نفتی‌مان را به این حساب واریز کنیم و در زمان کاهش قیمت نفت و به تبع آن با کسب نشدن کامل درآمد‌های نفتی در بودجه، کمبود را از محل این حساب ذخیره تامین کنیم.


 وی ادامه داد: هر چند در قانون برنامه پنجم نیز این مهم پیش بینی شده و صندوق توسعه ملی نیز به کمک آمده است اما در قانون بودجه سال 1393 این موضوع مورد غفلت قرار گرفت؛ یعنی برای درآمد مازاد احکام خاصی دیده نشد که حتی اگر درآمد مازاد وجود داشت نیز امکان واریز آن به حساب ذخیره ارزی نبود.


 وزیر اقتصاد با بیان این که مسائل و مشکلات حساب ذخیره ارزی را در اقتصاد ایران باید جدی گرفت، تاکید کرد: بخشی از کارکردهای حساب ذخیره ارزی باید از محل صندوق توسعه ملی در اقتصاد کشور انجام شود.

کد خبر: 117407

وب گردی

وب گردی