تهران-ایسکانیوز: دکتر رویوران گفت: یک رابطه سیستماتیک بین گروه های تکفیری و رژیم صهیونیستی وجود دارد و بر این اساس بیش از 1600 نفر از زخمی های این گروه در اسرائیل درمان شده اند.

به گزارش روابط عمومی نهاجا، دکتر رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در جلسه آگاه سازی سیاسی که با حضور فرماندهان و مسئولان نیروی هوایی ارتش در سالن اجتماعات مسجد النبی (ص) ستاد این نیرو برگزار شد با بیان اینکه منطقه غرب آسیا دارای 4 نقطه عطف تاریخی است گفت: این منطقه با تحولات گسترده ای که در پیش دارد در حال رسیدن به وضعیت جدید است.

وی افزود:اولین نقطه عطف تاریخی منطقه غرب آسیا بعد از جنگ جهانی اول بوده است که چهره منطقه دگرگون شد و دهه 60 میلادی که این منطقه شاهد تحول گسترده در نظام های سیاسی و به قدرت رسیدن نظامیان بود، دومین نقطه عطف تاریخی منطقه شکل گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران دیگر نقطه عطف تاریخی منطقه غرب آسیا است ادامه داد: معمولاً انقلاب های دنیا مبتنی بر حزب راهبر بوده اند که کمیته مرکزی تصمیم گیرنده بود، ولی در انقلاب اسلامی ایران که یک مدل جدیدی توسط امام خمینی (ره) ایجاد شد بسیج به صورت عمودی نبود، بلکه افقی بود و تمام کسانی که در این بسیج عمومی شرکت داشتند الزاماً در یک حزب یا جریان خاصی نبودند و فقط اهداف مشترکی داشتند.

رویوران اظهار داشت: هم اکنون چهارمین نقطه عطف تاریخی منقطه غرب آسیا است که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نیز از آن به پیچ تاریخی یاد کرده اند.

وی با بیان اینکه جریان مقاومت به رهبری ایران، مردم غرب آسیا، دولت های فرامنطقه ای و گروه های تکفیری چهار بازیگر اصلی منطقه هستند افزود: در محور مقاومت کشورهایی نظیر ایران، سوریه، عراق و لبنان قرار دارند که یک جریان فرا ملی است، منافع بر اساس امت تعیین می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: این ائتلاف یک ائتلاف ایدئولوژیک نیست، اما دارای اهداف مشترکی است که اولویت تضاد با اسرائیل در این گروه تعریف شده است.

وی همچنین ادامه داد: جبهه مقاومت خود را یکپارچه و فرامرزی می بیند و هر گونه حمله به هر بخشی از این محور را حمله به خود می داند که بر این اساس ما نمی توانیم پروژه براندازی دولت سوریه و تهدیدهای موجود علیه عراق را نادیده بگیریم.

دکتر رویوران مردم را از دیگر بازیگران اصلی منطقه غرب آسیا عنوان کرد و گفت: این بازیگر مؤثر در چند سال اخیر بروز پیدا کرده و موجب تغییر در ترکیب قدرت نظامهای ریشه داری همچون مصر، تونس و لیبی شده است.

وی اظهار داشت: علیرغم مواجه شدن بیداری اسلامی در منطقه با مشکلات عدیده، مردم همچنان یک بازیگر مهم و اثرگذار در معادله غرب آسیا هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: از آنجا که حضور مردم، منافع غرب و هم پیمانانش را مورد هدف قرار داده است و حرکتهای اصیل مردمی بیشتر ماهیت ضد غربی و اسرائیلی دارد، دولت های فرامنطقه ای و رژیم صهیونیستی را به ایجاد انحراف در تضادها ترغیب کرده است.

وی تصریح کرد: گروه های تکفیری چهارمین بازیگران منطقه هستند که غرب برای تغییر جهت گیری آن را وارد بازی کرده است و عملاً با ورود گروه های تکفیری به معادله تغییر در منطقه، اولیت ها نیز در غرب آسیا تغییر پیدا کرده است.

رویوران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ناامنی ها در سوریه بر اساس یک تئوری و نتیجه پروژه تقابل گروه های تکفیری با ارتش سوریه بود که توسط غرب اجرا شد خاطرنشان کرد: غرب صحنه سوریه را به گونه ای چیدمان کرد که ارتش در مقابل گروه های تکفیری قرار بگیرد، چرا که اگر ارتش تضعیف می شد به نفع رژیم صهیونیستی و اگر گروه های تکفیری از بین می رفت، کشورهای شیخ نشین سود می بردند.

وی افزود: نظام سوریه هم اکنون از مرحله براندازی به طور کامل عبور کرده است.

این کارشناس سیاسی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته ای اظهار داشت: غرب در پرونده هسته ای از تقابل به تعامل روی آورده و به این نتیجه رسیده است که تعامل مفیدتر از تقابل است.
کد خبر: 117651

وب گردی

وب گردی