تهران-ایسکانیوز:بی‌خانمانی بدترین شکل زندگی کردن است و کسانی که به هر دلیلی خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند.


یکی از دلایل رشد بی‌خانمانی افزایش معضل اعتیاد در جامعه است و فرد معتاد را دچار یک نوع بلاتکلیفی و طرد شدن از خانواده کرده و در نهایت به بی‌خانمان شدن فرد منجر می‌شود.هر چند نمی‌توان همه بی‌خانمان‌ها را با یک حکم کلی معتاد دانست چراکه هستند افرادی که برای کار به تهران آمده اند و به‌دلیل گرانی و نداشتن مکانی برای زندگی عنوان بی‌خانمان را یدک می‌کشند.


شنیدن اخباری مبنی برچادر زدن افراد بی‌خانمان در زیر پل ها و مناطق مختلف شهر خبر تازه ای نیست و با سرد شدن هوا و باریدن باران در شهر این اتفاق بیشتر تکرار می‌شود.


340883_104


افزایش اعتیاد بر تعداد بی‌خانمان‌های شهر تهران افزوده است


همین چند ماه پیش بود که معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به روند رو به رشد اعتیاد در دو سال اخیر و تاثیر آن بر بحث بی‌خانمان‌های شهر تهران اشاره کرد ه و گفته بود که  رشد اعتیاد بر تعداد بی‌خانمان‌های شهر تهران افزوده است.


رضا جهانگیری‌فر به ایسنا گفته بود الگوهای اعتیاد امروز، الگوهایی است که موجب طرد فرد معتاد از جامعه می‌شود، به طوری که فرد از خانه و محل کار بیرون انداخته می‌شود و بخشی از جامعه چنین فردی را نمی‌پذیرد. این شرایط ناچارا فرد را به بی‌خانمان و کارتن‌خواب تبدیل می‌کند که باید متولیان حوزه اعتیاد و درمان آن جدی‌تر وارد عرصه شوند.


او با تاکید بر اینکه ادامه این روند امکان پاسخگویی به بی‌خانمان‌ها را غیرممکن می‌کند گفت: شرایط فعلی شهر تهران به گونه‌ای است که اگردستگاه‌های ذی‌ربط به کمک شهرداری نیایند و فکری برای معتادین بی‌خانمان شهر تهران نشود احتمال بروز حوادث مختلف برای آنها در فصلهای  سرد سال  بسیار زیاد است. در سطح شهر، معابر، خیابان‌های اصلی و زیرگذرهای شهر به وفور افراد معتاد بی‌خانمان را مشاهده می‌کنیم و نهادهای حوزه اعتیاد باید کاری کنند.


جهانگیری فر به ساماندهی بی‌خانمان‌های شهر تهران در زمستان  اشاره کرده  و گفته  بود درحال‌حاضر سه مددسرای  فعال جمعا با ظرفیت تجمیعی 900 تخت در سطح شهر تهران وجود دارد که با توجه به شروع فصل سرما و افزایش مراجعه‌کنندگان به این مددسراها هماهنگی‌هایی صورت گرفته است که در سطح مناطق مختلف به‌ویژه مناطق آسیب‌زا مددسراهای موقت راه‌اندازی کنیم.


100928_807


گرمخانه‌هایی که نامشان تغییر کرد


پیش‌تر از این نامش گرمخانه‌هایی بود که شب‌ها از معتادان و بی‌خانمان‌های شهر با جایی گرم برای خواب و یک وعده غذای گرم پذیرایی می‌کرد اما در همان سال‌ها هم پراکندگی مناسبی در سطح شهر تعریف نشده بود.


در حال حاضر دو مددسرا  یکی در جنوب و یکی در جنوب شرق تهران  وجود دارد  و پراکندگی مناسبی ندارد و علت آن هم عدم تعریف فضاهای جدید و مناسب است.


معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران  با اشاره به هزینه های ساخت و  تجهیز مدد سراهای شهر اشاره کرده و گفته بود برای مهیا کردن مراکز در نقاط دیگر تهران حداقل یک و نیم میلیارد تومان اعتبار لازم است، البته این اعتبار تنها برای تجهیز و آماده کردن مراکز نیاز است و برای ساخت مراکز جدید به اعتبار قابل توجهی نیاز داریم چرا که با روند رو به رشد بی‌خانمان‌ها حتما ایجاد مراکز جدید باید پیگیری شود.


با سرد شدن  هوا  مراجعه کنندگان  به مدد سراها افزایش پیدا می کند و  گاهی چندین برابر ظرفیت یک مددسرا مراجعه‌کننده  دارند به عنوان مثال  ظرفیت 300 مددسرایی 300  نفر است ولی حدود 600 نفر به مددسرا مراجعه می‌کنند که قطعا این دو برابر شدن ظرفیت روی خدمت‌رسانی تاثیر می‌گذارد و امکان ارایه سرویس مناسب  را سلب می کند.


374771_573


سوء تغذیه، افسردگی و اضطراب و عفونت‌های پوستی؛ شایع‌ترین بیماری‌ بی‌خانمان‌ها


بدون شک زمانی که کسی از خانه و کاشانه خود دور می‌شود مشکلات و بیماری‌هایی که خاص زندگی  زیر سقف آسمان  است او را محاصره می‌کند و هر چقدر هم که ادعا کند مراقب است نمی‌تواند در مقابل برخی از بیماری‌ها مقاومت کند.


مددسرای خاوران معمولا  از معتادان و مددسرای بهمن از افراد غیرمعتاد نگهداری می‌کند. در میان افراد غیرمعتاد  گاهی بیماری‌هایی مانند سوء تغذیه، بیماری‌های روحی و روانی و افسردگی ناشی از شرایط زندگی مشاهده می‌شود و در افراد معتاد و با توجه به این که بسیاری از این افراد در طول روز زباله‌گردی می‌کنند، بیماری‌هایی مانند انواع عفونت‌ها، بیماریهای پوستی و سوء تغذیه دیده می‌شود.


البته  مسئولان پر بیراه هم نمی گویند که  در این مراکز برای تشخیص بیماری‌های خاص آزمایش یا معاینه جدی انجام نمی‌شود و ضرورتی هم نمی بینیم  که هر کس به مددسراها مراجعه می‌کند، چکاپ کامل کنیم.


در کنار این موضوع بعضی از مردم قرار گرفتن  مددسراها در کنار محل زندگی خود را نمی‌پذیرند و یکی از معضلات اجتماعی در راستای خدمت‌رسانی به بی‌خانمان‌ها عدم پذیرش اجتماعی است و شهروندان نمی‌پذیرند این افراد در نزدیکی محل زندگیشان تردد کنند مخصوصا اگر اعتیاد هم داشته باشند. هرچند  تا حدی باید به شهروندان حق داد ولی باید قبول کنیم اگر مددسراها نباشد اینها در سطح شهر به صورت پراکنده و در شرایط بدی زندگی خواهند کرد.


bikhaneman-1


وضعیت هشدار‌دهنده است، نمی‌توان شعاری عمل کرد


با روند برودت هوا در روزهای آینده ، رشد تعداد بی‌خانمان‌های تهران را نمی توان نادیده گرفت  با سرد شدن هوا با  تعداد معتاد بی‌خانمانی که در سطح شهر می‌بینیم، ظرفیت مدسراها  پاسخگو نیست و می‌طلبد نهادهای دیگر، استانداری، فرمانداری و ستاد مبارزه با مواد مخدر به صورت جهادی وارد کار شوند.


زهره حاجیان- سرویس اجتماعی



کد خبر: 117826

وب گردی

وب گردی