تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ دانشگاه های غیر دولتی شامل دانشگاه آزاد  و  غیر انتفاعی می شود. دانشگاه هایی که برای تحصیل در آنها باید شهریه پرداخت کرد، اما سطح علمی این دانشگاه ها چگونه است و تفاوت آنها  با دیگر دانشگاه ها چیست؟  این سوالی است که مجید ابهری جامعه شناس و استاد دانشگاه به آن پاسخ می دهد . دکتر مجید ابهری،روان شناس و استاد دانشگاه، با اشاره به  حجم وسیع علاقمندان به تحصیل در کشور گفت :  با توجه به آمار افزایش جوانان مشتاق به تحصیل در مقطع دانشگاه امروز با  مشکلات مختلفی در این زمینه مواجه هستیم. خانواده ها علاوه بر نگرانی از دوری فرزندان و دغدغه بروز آسیب های رفتاری در مورد آنها باید نگران پرداخت شهریه و هزینه های سنگین تحصیلات آنها باشند. بیش از 85% از دانشجویان در دانشگاه ها و مراکز غیر دولتی هستند.

ابهری در ادامه با بیان اینکه " برخی از دانشگاه های غیر دولتی مانند دانشگاه آزاد در برابر شهریه امکاناتی را به دانشجو ارایه می دهند از وضعیت نابسامان دانشگاه های غیر دولتی دیگر گلایه کرد و گفت برخی از دانشگاه ها از  دانشجو شهریه دریافت می کنند اما از ارایه حداقل امکانات به دانشجو هم خودداری می کنند .

این  جامعه شناس ادامه داد :  دانشگاه آزاد یکی از محور های اصلی تحصیلی بود، که از نومیدی و افسردگی جوانان مشتاق تحصیل جلوگیری کرد اما متاستفانه امروزه با مشاهده رشد قارچ گونه مراکز تحصیلی غیر انتفاعی و علمی کاربردی که هیچ گونه ضابطه ای  در پذیرش دانشجو ندارند.

ابهری تصریح کرد : تا چند سال دیگر با تورم روز افزون تحصیلکردگان بیکار مواجه خواهیم بود. چراکه پذیرش دانشجو و اعطای مدرک تحصیلی بدون بازار انجام شده و در همین شرایط است که ارزش مدرک تحصیلی به شدت کاهش می یابد. چون گزینش های غیر  تخصصی باعث افزایش امار تحصیلکردگان در رشته هایی می گردد که مورد نیاز بازار کار نیست.

ابهری در با اشاره به کمبود امکانات دانشگا ه های غیر انتفاعی  و بازده و خروجی آنها از لحاظ علمی گفت :  با در نظر گرفتن تجربه 30 ساله اینجانتب تحصیل در دانشگاه ها، خانواده های دانشجویان و خود دانشجویان، با چند مشکل مواجه هستند .

او سه محور را برای این مشکلات عنوان کرد و در تشریح اولین محور مشکلات دانشجویان گفت : مشکل اقامت، تغذیه و سرگرمی و مسائل رفاهی در شهر هایی که حتی برای جوانان خود، توان رفع این گونه نیاز ها را ندارد. تا برسد دانشجویانی که از شهر های دیگر می آیند.

او افزود : افت کیفیت تحصیلی بخاطر نبود حضور و جذب اساتید کار آزموده. چراکه حتی در شهر های بزرگی غیر از تهران مثل اصفهان یا شیراز یا رشت با مشکل جذب دانشجوایان دارای مقاطع تحصیلی قابل توجه مواجه هستیم.

این استاد دانشگاه و جامعه شناس در توضیح برای آخرین محور مشکلات دانشجویان گفت : از نظر ابزار آموزشی 90% از اینگونه مراکز غیر انتفاعی فاقد این کارگاه ها هستند  و فقط بر اساس تدریس ذهنی و نظری فعالیت  می کند.  بنابراین در چند سال آینده علاوه بر اینکه با خیل تحصیلکردگان بیکار رو به رو می شویم از طرف دیگر مواج با مهندسین یا هنرمندانی خواهیم بود که حضور اصلی ثبوت خود را فقط در کتاب و به طور ذهنی یاد گرفته اند. وضعیت امکانات تحصیلی باید مورد توجه مسئولین آموزشی کشور قرار گرفته و تا دیرتر از این نشده قدمی در این خصوص بردارند.

ابهری با بیان اینکه شان دانشجو با  شرایطی که دانشگاه های غیر انتفاعی و علمی کاربردی ایجاد کردند و  دانشجو را در ساختمان های  کوچک و بدون امکانات  به تحصیل مشغول می کنند؛ گفت : متاستفانه هنگام بازدید از بعضی از مراکز علمی غیر انتفاعی در  شهرستان ها با نکاتی رو به رو می شویم که در شأن و شخصیت دانشجوی ایرانی نیست. برای مثال کلاس های غیر استاندارد  و غیر اصولی که حتی برای مدارس ابتدایی هم شایسته نیست و امکانات فیزیکی محدود باعث اهانت به شخصیت اجتماعی ، فرهنگی و خانوادگی دانشجوی ایرانی می شود.
کد خبر: 117983

وب گردی

وب گردی