تهران-ايسكانيوز: علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق امروز (چهارشنبه) صحن علني مجلس شوراي اسلامي ضمن تسليت به مناسبت رحلت آيت الله مهدوي كني به ملت و نمايندگان گفت: ايشان نمونه عالم انقلابي بود كه دردمندانه به مسائل اسلام و مسلمين توجه داشت و با همه وجود در راه انقلاب تلاش مي كرد.

وي در باب شخصيت انقلابي آيت الله مهدوي كني اذعان داشت: شخصيت مستقل و اخلاقي وي همگان را تحت تاثير قرار داده بود. يكي از ويژگي هاي اين عالم انقلابي دقت نظر او در مسير درست انقلاب بود. هيچگاه چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن دچار افراط و تفريط نشد و جو سياسي بر ايشان غلبه نكرد.

لاريجاني در خصوص فعاليت هاي سياسي آيت الله مهدوي كني در دوره انقلاب گفت: قبل از انقلاب يكي از عناصر پيشتاز درصحنه هاي مختلف مبارزه با شاه بود. در آستانه پيروزي انقلاب بادستور امام به عضويت شوراي انقلاب در آمد و بلافاصله بعد از شروع انقلاب با دستور شهيد مطهري كميته هايي در جهت حفاظت از انقلاب در مصاديق كه مقر اصلي آن همين مجلس بود تشكيل داد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تاكيد آيت الله مهدوي كني بر واگذاري امور به مردم و فاصله گرفتن ازدولتي شدن اركان كشور، اظهار داشت: درابتداي انقلاب كه جوهمه چيز حتي مدارس به سمت دولتي كردن بود او در مقابل اين جو ايستادگي مي كرد كه كارها در نظام اسلامي به دست مردم انجام شود. از اين جهت با برخي دوستان خود اختلاف نظر پيدا مي كرد. اين دقت نظر و استقلال راي مربوط به نوع تحصيلات و اساتيد ايشان مي شد كه ازجمله اساتيد ايشان امام خميني (ره) و آيت الله بروجردي بودند.

لاريجاني با اشاره به دوام و قوام آيت الله مهدوي كني در شرايط سخت سياسي كشور اذعان داشت: در سخت ترين شرايط سياسي و اجتماعي قوام تفكر اخلاقي و اسلامي او اميدواري در تصميمات و حركت آينده را ايجاد مي نمود. جلسات ايشان بصيرت سياسي اخلاقي و ديني راتوامان در بر داشت.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: يكي از يادگارهاي فكري ايشان تاكيد او بر استقلال روحانيت و سازمان يافتگي روحانيت بود. ايشان همراه شهيد مطهري و بزرگان ديگرقبل از انقلاب ساختار روحانيت مبارز را طراحي كردند و اصالت اين سازمان را در عدم وابستگي به جريان هاي سياسي و داشتن استقلال مي دانستند.

لاريجاني با بيان اينكه اين عالم انقلابي علت پيشتازي روحانيت در مسائل سياسي اجتماعي را استقلال از دولت درهر جهت مي دانستند، افزود: ايشان مخالف دخالت دولت در امور روحانيت بود و اين همان دغدغه اي است كه مرحوم شهيد مطهري هم داشتند.

 
کد خبر: 118198

وب گردی

وب گردی