گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه سقوط جت‌فالکن فلایت‌چک سازمان هواپیمایی کشوری در آبهای جزیره کیش كه در 12 اسفند 1392 رخ داد،توسط منصور آرامي سخنگوي اين كميسيون در صحن علنی علني قرائت شد.

متن گزارش به اين شرح است:

بسمه تعالی

در اجرای ماده 49 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش بررسی سانحه مورخ 12 اسفند سال 92 یعنی سقوط جت‌فالکن سازمان هواپیمایی کشوری در آبهای جزیره کیش تهیه شده است.

طبق دستورالعمل‌های سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری و به منظور تأمین ایمنی پرواز تجهیزات کمک ناوبری در مسیرهای پروازی و همچنین فرودگاه‌های کشور در دوره‌های زمانی مشخص و انجام چک‌های پروازی توسط هواپیمای فالکن مجهز مورد کنترل قرار می‌گیرد.

سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی امر در کشور 2 فروند هواپیمای جت‌فالکن را به این منظور اختصاص داده است که یکی از این هواپیماها در تاریخ 12 اسفند 92 و در حین انجام مانورهای چک پروازی دچار سانحه شد و با سقوط در آبهای جزیره کیش تمامی 4 سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

متأسفانه تاکنون جنازه سرنشین چهارم به دست نیامده و در پی این سانحه و با توجه به عملیاتی نبودن دومین فروند جت‌فالکن 2000، جلساتی در کمیسیون عمران برگزار شد و با توجه به طولانی شدن عملیات جستجوی لاشه هواپیما بررسی علل سانحه و همچنین طولانی شدن روند جایگزینی هواپیمای فالکن در تاریخ 27 اردیبهشت 93 هیاتی از کمیسیون عمران به ریاست احمد جباری و عضویت علی نعمت چاردولی از منطقه بازدید کردند.

لازم به ذکر است این دومین سانحه سقوط هواپیماهای کنترل پرواز از سال 1377 است و در سانحه قبلی که در شهرستان رشت به وقوع پیوست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به همراه دیگر سرنشینان هواپیما جان خود را از دست دادند. از این رو این گزارش در راستای اجرای ماده 49 آئین نامه داخلی مجلس تهیه شده و در ادامه نتایج بررسی‌های انجام شده تقدیم میشود.

هواپیمای مزبور علیرغم وجود سوابقی از نقص فنی مورد اشاره در گزارش مکتوب سازمان بازرسی کل کشور از قبیل ایراد در عملکرد موتور و عدم تجهیز به خلبان اتوماتیک مجوز پرواز را اخذ کرده است و از فرودگاه مهرآباد به مقصد کیش حرکت کرده است. هواپیمای مذکور پس از پیاده کردن خدمه کنترل زمینی عملیات کنترل فرودگاه بین‌المللی کیش را آغاز مي كند.

در نهمین مانور پروازی و چهار دقیقه پس از آخرین مکالمه با برج مراقبت دچار سانحه ميشود عملیات جستجو به دلیل عدم تجهیز هواپیمای مذکور به سامانه اعلام موقعیت با صرف هزینه و وقت بسیار زیادی مواجه شده و لاشه هواپیما پس از 70 روز در اعماق دریا مشاهده و فیلمبرداری شده است.

علیرغم عدم ثبت نشانه‌هایی از بروز مشکل توسط برج مراقبت پرواز و همچنین ناگهانی بودن سانحه و بروز خطای ناشی از عدم وجود تجهیزات ناوبری کافی بسیار محتمل است. با این وجود جهت احصاء علل سانحه لازم است لاشه هواپیما مورد بررسی و مورد مطالعه قرار گیرد.

چرا که بر اساس گزارشات دریافتی قطعات لاشه هواپیما در کف دریا بسته‌بندی شده اما علیرغم اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر خروج 2 هفته‌ای‌ لاشه هواپیما از دریا و با گذشت بیش از 2 ماه از موعد اعلامی تا زمان تنظیم گزارش اقدام مؤثری به عمل نیامده است.

اگر چه سازمان هواپیمایی کشوری پس از این سانحه با اخذ مجوز از شورایعالی امنیت ملی جهت استفاده محدود از هواپیمایی فلایت‌چک خارجی نسبت به بررسی و تست تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه‌ها و مسیرهای پروازی اقدام نموده است اما براساس اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمای جت فالکن 2 هزار موجود باید حداکثر تا پایان مرداد ماه برای کنترل سامانه‌های فلایت چک تجهیز و عملیاتی گردد ولی تاکنون گزارشی مبنی بر انجام موضوع واصل نگردیده است.

معمولاً بررسی علل سوانح هواپیمایی کشور طولانی می‌گردد و با توجه به احتمال قصور دستگاه‌های مربوط در سوانح و تأثیر آن در روند بررسی‌ها لازم است مرجع رسیدگی به سوانح مرکب از اعضایی مستقل از دستگاه‌های مذکور باشد در حال حاضر پیگیری و بررسی سوانح هواپیمایی کشور در صلاحیت سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد.

با توجه به کثرت فرودگاه‌های ساحلی و همچنین وجود مسیرهای پروازی بر فراز دریاهای کشور لازم است وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت بحران برنامه‌ریزی لازم جهت تقویت آمادگی امداد و نجات و جستجو در سوانح هواپیمایی در دریا را به عمل آورد.

لازم است از اقدامات دلسوزانه سازمان منطقه آزاد کیش در امداد و نجات و عملیات جستجوی لاشه هواپیما تقدیر شود.

در پایان پیشنهاد می‌شود وفق تبصره یک ماده 49 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پاسخ دولت در زمینه علل تأخیر در خروج لاشه هواپیما و بررسی سانحه، با قرائت در صحن علنی مجلس به اطلاع نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسانده شود.
کد خبر: 118367

وب گردی

وب گردی