تهران- ایسکانیوز: اگر چه در سطوح تصمیم گیری و برنامه ریزی کلان سازمان دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه هایی برای توسعه شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده، اما در واقع عملکرد واحدهاست که این تصمیمات را اجرایی می کند. بر همین اساس در اینجا به تشریح عملکرد برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور پرداخته شده است.


واحد ایلام


 اساس برنامه ریزی های انجام شده در این واحد دانشگاهی تاکنون برای ثبت سه شرکت تلاش شده و به تصویب شورای اقتصاد و سرمایه گذاری دانش بنیان و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی رسیده است.


شرکت نخست با عنوان «توسعه و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام» به عنوان شرکت مادر عمل خواهد کرد و همه فعالیت ها و سرمایه گذاری هایی که منجر به درآمدزایی برای دانشگاه می شود، در حوزه عملکرد این شرکت است. ارزش افزوده ناشی از این فعالیت ها و همه سرمایه این واحد دانشگاهی که قرار است در حوزه فعالیت های دانش بنیان سرمایه گذاری شود نیز از جمله منابع مالی این شرکت مادر به شمار می آید.


گفتنی است واحد ایلام تأسیس دو شرکت فرعی را نیز با مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشجویان واحد و واحدهای زیر مجموعه در استان در نظر دارد. یکی از این شرکت های زیر مجموعه با حوزه فعالیت مشاوره و آموزش تأسیس می شود که مشاوره های فنی و مهندسی (عمران، راه، آبیاری و...) خدمات روانشناسی، خدمات مالی و  مدیریت، امور کارآفرینی و اشتغال جوانان، امور بانکداری و همچنین آموزش های کوتاه مدت تخصصی و... را در دستور کار دارد.


شرکت «خدمات و پیمانکاری» زیر مجموعه دوم است که واحد ایلام قصد راه اندازی آن را دارد تا از طریق آن به انعقاد قراردادهای پیمانکاری در حوزه های عمرانی (ابنیه، تأسیسات، مکانیک، آب و...) پرداخته و به امور خدمات پیمانی کارکنان دولت (نقلیه، تأمین غذای ادارات و شرکت ها، پیمانکاری حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و...) نیز سامان دهد.


ویژگی این دو شرکت این است که زیر مجموعه شرکت مادر قرار دارند و سهام موردنیاز خود را از آن طریق دریافت می کنند. بدیهی است که فعالیت این شرکت ها حسب نیاز روز در سال های آتی افزایش پیدا خواهد کرد.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در همین راستا فعالیت هایی تبلیغاتی را نیز در دستور کار قرار داده تا بتوانند اعضای هیئت علمی را به حضور در این فعالیت های ترغیب کند. جلسات توجیهی در این خصوص، انتشار کاتولوگ ها و کتاب ها راهنما، نصب بنر و تابلوها و... از جمله اقدامات این واحد دانشگاهی در جهت اطلاع رسانی و زمینه سازی بهتر برای گرایش به سمت فعالیت های دانش بنیان است.


به گفته دکتر شهریار عباسی رئیس واحد ایلام، مراکز آموزشی تخصص های کوتاه مدت، کلینیک خدمات مالی و مدیریتی، کلینیک مشاوره و روانشناسی و کلینیک خدمات کارآفرینی در شش ماهه دوم سال به درآمدزایی خواهد رسید.


وی همچنین با تأکید بر این که تعجیل در برخی از طرح ها می تواند آسیب هایی را به دانشگاه وارد کند، خواستار فرصت بیشتر برای واحدهای دانشگاهی است تا بتوانند کارهای کارشناسی شده تر را با خروجی بیشتر دنبال کنند.


به اعتقاد وی توجه بیش از اندازه به اینکه در پایان سال 12 درصد از تمرکز بر شهریه کاسته شده باشد، می تواند واحدهای دانشگاهی را به سمت ورود به فضای اقتصادی ببرد و این نتیجه خوبی نخواهد داشت.


واحد اردبیل


اطلاع رسانی و فراهم آوردن بستر مناسب برای استبال اعضای هیئت علمی و دانشجویان در فعالیت های دانش بنیان از جمله نخستین اقدامات واحد اردبیل بوده است. بر همین اساس در پایان اردیبهشت ماه اطلاعیه ای منتشر شد تا اساتید علاقه مند به شرکت در شرکت های دانش بنیان به منظور استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت و توانایی های موجود در واحدها و ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرای تبصره 4 ماده 17 قانون قانون پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات 1389/8/5مجلس شورای اسلامی، به دبیرخانه پژوهش و فناوری استان (مجتمع بسیج- دانشگاه آزاد اسلامی- هیئت امنای استان) مراجعه کنند و اطلاعات لازم را برای عملیاتی کردن ایده های خود دریافت کنند.


علاوه بر این بخشنامه ها و آیین نامه های مربوطه در خصوص مشارکت دانشگاه با اشخاص حقیقی و حقوقی نیز از طریق سایت رسمی این واحد در اختیار علاقمندان قرار گرفت. از سوی دیگر شیوه نامه فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری دانشگاه در حوزه های مختلف نیز منتشر شده است.


این واحد دانشگاهی همچنین شورای نظارت بر شرکت های دانش بنیان را تشکیل داده و این شورا با برگزاری جلساتی فعالیت خود را آغاز کرده است.


طرح «داده پردازی» که اکنون در انتظار نتیجه داوری است، یکی از پیشنهادات واحد اردبیل برای فعالیت های دانش بنیان است تا بر اساس آن تحلیل آماری در پایان نامه های کارشناسی ارشد به دانشگاه و شرکت مربوطه سپرده شود.


«آب معدنی درمانی سرعین سو» طرح دیگری است که در استان مورد تأیید قرار گرفته است. این واحد دانشگاهی در حوزه فعالیت های دانش بنیان ایده های دیگری همچون کشت گیاهان دارویی و بذر گوجه فرنگی را دارد که در حال بررسی هستند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل علاوه بر این برای کاهش شهریه محوری در این واحد، فعالیت درآمدزایی دیگری نیز دارد که اجاره دادن سالن های تربیت بدنی و ارایه سرویس برای اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان از جمله این موارد است.


دکتر علی شامل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل ضمن تشریح فعالیت های صورت گرفته در این خصوص بر نیاز به صرف زمان برای بسترسازی در این زمینه تأکید کرد و گفت: به طور قطع در سال اول حرکت کندی داشتیم زیرا اطلاع رسانی و بسترسازی در این خصوص زمان زیادی از ما گرفت اما این کندی در پیشرفت، حتما در سال های آتی جبران می شود زیرا با اجرایی شدن فعالیت های دانش بنیان، شیب موفقیت ما در سال نیز بالا رفته و در پایان 4 سال خواهیم توانست که حتی بیش از 40 درصد از شهریه محوری این واحد را بکاهیم.


به اعتقاد وی بهتر است از واحدهای دانشگاهی به ویژه واحدهای نوپا در سال اول انتظار کمتری داشت تا بتوانند با آرامش خاطر بیشتری در این زمینه گام بردارند.


واحد تبریز


این واحد دانشگاهی نیز تغییر مأموریت دانشگاه به سمت درآمدزایی از طریق علم و دانش را در دستور کار دارد و از همین رو تا کنون جلسات متعددی در این خصوص و در سطح معاونین پژوهش استان آذربایجان شرقی برگزار شده است. در این جلسات ضمن بررسی مشکلات و پیشنهادات واحدهای استان در مورد راهکارهای حل مسائل مطروحه در عرصه پژوهش همفکری و مباحث می شود که از جمله این موارد می توان به ایجاد سامانه پروپوزال های استانی با مشارکت و اموال واحدها و تجمیع دستگاه های آزمایشگاهی مازاد واحدها در قالب این آزمایشگاه مرکزی با رویکرد سودآوری و حمایت از ایده ها و شرکت های دانش بنیان، کیفی سازی طرح های پژوهشی و برگزاری کارگاه اعتبارسنجی مجلات و مقالات علمی اشاره کرد.


گفتنی است سه طرح پژوهشی در دانشگاه های آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در شهریور ماه به بهره برداری رسیده است. برج فناوری و پردیس تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، مجتمع آزمایشگاه های تحقیقاتی و کاربردی واحدهای استان در مجتمع شماره 2 تبریز روز 15 شهریور با حضور دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی رسماً افتتاح شد.


علاوه بر این مرکز تحقیقاتی بیوتکنولوژی، نانو، فناوری صنعتی و رباتیک که به گفته دکتر علی رضایی رییس واحد تبریز چند ماهی است فعالیت خود را شروع کرده نیز از سوی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مورد بازدید قرار گرفت.


طرح های دیگری همچون نیروگاه خورشیدی و نیروگاه گازی مطرح و به تصویب دکتر زیتون نژاد رسیده است. از سوی دیگر مراکزی در حوزه مطالعات هواشناسی، انجام تحلیل های آماری در پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، آزمایشگاه های خدماتی و تحقیقاتی (در زمینه های شیمی، فیزیک پلاسما، خاک و پی و... راه اندازی شده است. تجهیز عمومی واحد، تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های مدرن و به روز و همچنین عقد قرارداد و تفاهم نامه با شرکت ایران خودروی تبریز، شهرداری، شبکه سلامت، و چندین شرکت و موسسه فنی و آموزشی دیگر، از جمله فعالیت های صورت گرفته در این دانشگاه است. طبق بخش نامه های سازمان مرکزی باید 12 درصد بودجه هر واحد از منابع غیر شهریه ای تأمین شود. این میزان به اعتقاد رضایی رئیس دانشگاه واحد تبریز زیاد است و تحقق آن کار دشواری است.


وی در توضیح این دشواری می گوید که با تجمیع واحدهای تبریز و علوم تحقیقات درآمد لازم در این واحد دانشگاهی رقمی نزدیک به 100 میلیارد است که 12 درصد آن نیز به سختی محقق خواهد شد.


وی همچنین گنگ بودن مسیر انجام فعالیت های دانش بنیان و زمان بر بودن پروسه اداری آن را از دیگر مشکلات موجود دانست و اظهار کرد: ما در تبریز سعی می کنیم برای استفاده بهینه از زمان بر اساس برنامه های خود عمل کنیم و طرح ها را به مرحله اجرا برسانیم زیرا منتظر بودن برای انجام همه مراحل اداری، زمان زیادی را به هدر می دهد. وی همچنین افزایش تعاملات با ارگان ها و سازمان ها را موجب افزایش توانمندی و بهره وری دانشگاه و صنعت به صورت توأمان ذکر کرد.


واحد رودهن


واحد رودهن در حوزه فعالیت های دانش بنیان تا کنون به تأسیس مرکز رشد اقدام کرده و با ارسال پروپوزال و رایزنی های صورت گرفته با واحد پژوهشی دانشگاه در انتظار تصویب است. علاوه بر این هماهنگی های لازم با پارک فناوری پردیس نیز صورت گرفته تا مشورت لازم در خصوص مرکز رشد از این پارک استفاده شود.


گفتنی است، این واحد دانشگاهی تا کنون 5 طرح دانش بنیان را آماده ارسال برای واحد پژوهشی سازمان مرکزی دارد. واحد رودهن تلاش دارد که این طرح ها با مشارکت واحد دانشگاهی راه اندازی شود و در صورت عدم صلاحدید سازمان مرکزی، به بخش خصوصی واگذار شود تا به درآمدزایی برسد.


این 5 طرح شامل تولید سامانه آموزشی پازل (الگوی اموزشی برای تمام افراد)، تولید نانو گرافن بهبود یافته (این ماده بتنی در حال حاضر از طریق واردات و به قیمت بسیار گران به کشور می آید)، تولید بتن شفاف(با هر قطری قابلیت انتقال سایه و نور را دارد)، بازی های یارانه ای آنلاین و بیوتکنولوژی و طبیعت شفابخش (گیاهان دارویی) است.


تشکیلات پیش بینی شده برای فعالیت در این زمینه در چارت سازمانی این واحد ایجاد شده و جلساتی مستمر در روزهای چهارشنبه و توجه به فعالیت های دانش بنیان از دیگر اقدامات این واحد دانشگاهی در این زمینه است.


به گفته دکتر نقی شجاع رئیس این واحد، با تأکید بر اینکه رویکرد ما اقدام فعالانه تر در این زمینه است، گفت: در ابتدای کار سعی بر این بوده که مرکز رشد از طریق پارک فناوری پردیس راه اندازی شود اما با نظر معاونت پژوهش سازمان مرکزی تصمیم گرفته شده که از مشاوره های این مرکز بهره گرفته شود.


وی همچنین در رابطه با سرعت روند کار در این واحد و اینکه در زمان بندی مورد نظر دانشگاه آزاد اسلامی به میزان مورد انتظار درآمدزایی دانش بنیان خواهند رسید یا خیر، اظهار کرد: باید یک واقعیتی را در نظر بگیریم و آن این است که زمان ما برای آماده سازی، راه اندازی و رسیدن به سودآوری در این طرح ها بسیار کم است زیرا خیلی از این طرح ها به زمان یکساله یا دوساله نیاز دارند تا به سودآوری برسند. به همین خاطر فکر نمی کنم در واحدی مثل رودهن که هیچ بنگاه دانش بنیانی وجود نداشت یا واحدهای دیگر، بشود در طول یک سال به آن 12 درصد مشخص شده دست یافت مگر اینکه به کارهایی اقتصادی مثل مشارکت در ساخت وارد شوند اما سودآوری در بخش تولید به زمان و بسترسازی بیشتری نیاز دارد.


رئیس واحد رودهن در خصوص موانع موجود در این پروسه گفت: ما به دلیل این که تازه وارد این راه شدیم هنوز به مانعی بر نخورده ایم اما روشن است که مشکلات حوزه تولید گریبانگیر بنگاه های دانش بنیان نیز خواهد شد زیرا این بنگاه ها نیز در گروه واحدهای تولید جای می گیرند و با همان مسایل در حوزه تولید، توسعه و یا فروش کالا مواجه خواهند شد و امیدواریم این مشکلات با سیاست های کلان کشور مرتفع شود.


واحد بروجرد


اغلب واحدهای دانشگاهی فعالیت خود را با برگزاری جلسات و اطلاع رسانی های بیشتر در رابطه با فعالیت های دانش بنیان آغاز کرده اند و سپس وارد مراحل اجرایی طرح های خود شده اند.


دانشگاه آزاد اسلامی در واحد بروجرد فعالیت های عملی خود را با طرح عظیمی برای راه اندازی یک شهرک صنعتی آغاز کرده است. این شهرک صنعتی با تمرکز بر تولید سیلیکون متال فعالیت خواهد کرد.


گفتنی است این طرح اکنون به تصویب هیئت امنای استان رسیده است و در مرحله بعد به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال خواهد شد .


این طرح بزرگ که قابلیت ایجاد اشتغال برای 4 هزار نفر و سودآوری سالانه 20 میلیارد تومانی دارد، بعد از رسیدن به مرحله بهره برداری در این شهرک دارای 5 کارخانه بزرگ تولید سیلیکون خواهد بود که در کشور و خاورمیانه نمونه ای نداشته و در دنیا نیز رتبه چهارم را خواهد داشت.


دکتر شهسواری معاون پژوهشی واحد بروجرد با بیان اینکه بخشی از این کار پیش از این انجام شده و به دلایلی ابتر مانده اظهار کرد: پروسه انجام و راه اندازی این طرح تا رسیدن به مرحله سودآوری حدودا دو سال زمان نیاز دارد و برای تأمین هزینه های موردنیاز آن از مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی و کمک های بخش خصوصی استفاده می شود.


وی در تشریح جزییات این طرح گفت: این پروژه عظیم، اشتغال زایی غیر مستقیم برای 200 هزار نفر را به همراه دارد.


معاون پژوهشی واحد بروجرد در رابطه با زمان بندی دانشگاه آزاد اسلامی برای کاهش تکیه بر شهریه ها، اظهار کرد: توجه داشته باشید که فعالیت های دانش بنیان در کوتاه مدت به نتیجه نمی رسند و درآمدزایی مورد انتظار را برآورده نمی کنند. واقعیت امر این است که ما نیاز به برنامه ریزی های بلند مدت در این زمینه داریم تا بستر مناسب برای بهره برداری از پروژه های دانش بنیان فراهم شود.


شهسواری خاطر نشان کرد: به اعتقاد من هیچ واحدی نمی تواند در کوتاه مدت این کار را انجام دهد. خیلی از واحدها طرح های پژوهشی را دانش بنیان تلقی می کنند در حالی که این مدنظر دانشگاه آزاد اسلامی نیست و ما نیاز به طرح هایی بر پایه علم و قابلیت درآمدزایی داریم.


وی افزود: تا جایی که مطلع هستم خیلی از این طرح ها نه تنها پتانسیل درآمدزایی ندارد، بلکه هزینه ای را نیز به دانشگاه تحمیل می کند که آخر سال روشن می شود اما در بلند مدت می توان طرح های خوب و کلانی مانند انچه که ما در دستور کار داریم، به درستی به بهره برداری رساند که بعد از رسیدن به سودآوری سال های قبل را نیز جبران می کند و این همان چیزی است که دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد.


واحد چالوس


دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس در راستای سیاست های کلی این دانشگاه و تأکید بر درآمدزایی از طریق فعالیت های دانش بنیان اقدامات گوناگونی کرده که طراحی و هدف گذاری (در حوزه های ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت و به طور کلی جامعه از طریق راه اندازی و پایدارسازی شرکت های دانش بنیان دانشگاهی در حوزه های مختلف شیمی، فیزیک، کشاورزی، عمران، جنگل، صنایع چوب، منابع طبیعی، توریسم، جامعه شناسی، تربیت بدنی، هنر و معماری، مدیریت، اقتصاد، حقوق،.... مستند به الگو SSKB و صنعت سازی به جای صنعت یابی) را می توان گام نخست آن به شمار آورد.


جذب پروژه های تحیقاتی تحقیقاتی و بخصوص نهادها و سازمان های دولتی توسط دانشگاه در حوزه های مختلف شیمی، فیزیک، کشاورزی، عمران، جنگل، صنایع چوب، منابع طبیعی، توریسم، جامعه شناسی، تربیت بدنی، هنر و معماری، مدیریت، اقتصاد، حقوق، از طریق راه اندازی و پایدارسازی شرکت های دانش بنیان بازرگانی و همچنین فروش فناوری های تولیدی دانشگاه در حوزه های مختلف به خصوص فناوری های تولید آزمایشی شده در مرکز رشد دانشگاه از طریق راه اندازی و پایدارسازی شرکت های دانش بنیان بازرگانی از دیگر اقدامات واحد چالوس در این زمینه است.


بر اساس اعلام روابط عمومی این واحد دانشگاهی، راه اندازی کلینیک تخصصی مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان از جمله طرح های مورد نظر آنهاست. لازم به ذکر است که در این کلینیک کلیه خدمات تخصصی مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان در شش حوزه اصلی (تولید آزمایشی و نهایی، بازار و بازاریابی، مالی و اداری، حقوقی، تحقیق و توسعه و نوآوری، مدیریت کلان نگری و استراتژیک) به فن آوران مرکز ارائه می شود و علاوه بر این، صنایع تعطیل و نیمه تعطیل موجود در منطقه می توانند توسط مشاوران و سرمایه گذاران کلینیک مذکور مجددا راه اندازی شده و به فعالیت خود ادامه خواهند داد.


جذب واحدهای فن آور دانش بنیان جدید متناسب با ظرفیت مرکز با هدف عملیاتی خلق ثروت (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی) دانش بنیان و ایجاد اشتغال مولد، عملیاتی شدن طرح جامع احداث مرکز رشد واحدهای فناوری دانش بنیان، تاسیس فن آور بازار، نمایشگاه و فروشگاه عینی و مجازی عرضه محصولات دانش بنیان واحدهای فناور دانش بنیان، اجرایی نمودن الگوی راه اندازی و پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان (SSKB) توسط کلینیک تخصصی مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان (شرکت های زایشی، کوچک و متوسط، کارآفرینان نوپا، کارآفرینان نوظهور، کارآفرینان جدید، ...) برنامه های عملیاتی سالانه مرکز از طریق بودجه بندی در زمان مناسب، تعامل با دانشگاه و موسسات آموزش عالی استان، کشور و نیز دیگر دانشگاه ها، از مهمترین برنامه های قابل پیگیری این واحد است.


به گفته دکتر مرتضی سام دلیری ریاست واحد چالوس، این واحد در راستای افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی کشور، تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه محصولات دانش بنیان و عینیت بخشی به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه های ارتباط بین دانشگاه و صنعت همچنین جذب پروژه های تحقیقاتی و... اقداماتی را انجام داده و امیدوار است با اتکا به خداوند، راهکارهای عملیاتی تری در این زمینه انجام دهد.


واحد ساوه


طی 7 سال اخیر مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ها به مباحث نوآوری، کارآفرینی، اشتغال، تولید محصولات(کالا و خدمات) دانش بنیان، خلق ثروت از دانش و تکنولوژی و... توجه و عنایت داشته اند.


فعالیت های مرتبط با ایجاد درآمدهای اختصاصی برای دانشگاه از طریق مراکز رشد واحدهای فن آوری دانش بنیان، دقیقا در راستای عینیت بخشی به فرمایشات مقام معظم رهبری هستند. محصولات دانش بنیان تولید و تجاری سازی شده در مراکز، و نیز اشتغال ایجاد شده، صحت این ا دعا را ثابت می کند. این در حالی است که واحدهای فن آور مرکز رشد هیچ گونه بار مالی (با عوض و بلاعوض) به دانشگاه تحمیل نمی کنند حال آنکه وفق آیین نامه های وزارت علوم، تحیقات و فناوری، دانشگاه موظف به حمایت مالی از واحدهای فن آور است.


در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه بخشنامه ها و آیین نامه های مربوطه در خصوص مشارکت دانشگاه با اشخاص حقیقی و حقوقی را از طریق سایت رسمی این واحد در اختیار علاقه مندان قرار داده است. از سوی دیگر شیوه نامه فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری دانشگاه در حوزه های مختلف نیز منتشر شده است.


علاوه بر این واحد ساوه، تشکیل شورای دانش بنیان در این واحد دانشگاهی، برگزاری کارگاه نقش دانشگاه و دانشگاهیان در شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد، بررسی اولیه 5 طرح در گروه های کشاورزی و فنی مهندسی توسط شورای واحد و جذب و تشویق اساتید واحد جهت ارائه برنامه کسب و کار مطابق بخش نامه های سازمان مرکزی و تاسیس شرکت های دانش بنیان را در دستور کار قرار داده است.


علاوه بر این پیگیری هایی نیز جهت جذب واحدهای فن آور دانش بنیان جدید با هدف درآمدزایی و ایجاد اشتغال بر پایه دانش صورت گرفته است.


به گفته دکتر مجید گندم کار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، عملیاتی شدن طرح احداث مرکز رشد، اجرایی کردن الگوی راه اندازی و پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان، تعامل با دانشگاه و موسسات عالی استان، کشور و نیز دیگر دانشگاه ها در همین زمینه و پیشبرد برنامه های عملیاتی سالانه مرکز از طریق بودجه بندی در زمان مناسب، از دیگر اقدامات موردنظر این واحد دانشگاهی است.


وی با اشاره به این که هنوز هیچ یک از طرح های موردنظر در این واحد دانشگاهی به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است، بر زمان بر بودن این پروسه تأکید کرد و گفت: بسترسازی مناسب برای جذب ایده ها و سرمایه های بخش خصوصی و در ادامه راه اندازی بنگاه های دانش بنیان که بتوانند به سودآوری برسند به زمان بیشتری نیاز دارد.


پروسه اداری و اخذ تأییدات لازم نیز به نوبه خود زمان بر بوده و حتما دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را نیز درگیر کرده است. با این حال نباید از سودهی این بنگاه ها ناامید شد زیرا پس از آنکه این شرکت در بلندمدت به مرحله درآمدزایی وارد شوند، می توانند این وقفه زمانی را نیز جبران کنند.


واحد اراک


شورای اقتصاد و سرمایه گذاری دانش بنیان در استان مرکزی نسبت به تعیین اعضای شورای اصلی (استانی) و کمیته های تخصصی و صدور و ابلاغ احکام اعضا برابر مقررات اقدام کرده و تاکنون دوبار تشکیل جلسه داده است که جلسه نخست در راستای شناسایی ظرفیت ها و ایده های ثروت آفرین و توسعه محور بحث و بررسی شد و در دومین جلسه شیوه نامه فعالیت های اقتصاد و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بررسی و تجزیه و تحلیل شده است.


دکتر بهروز بهرام سریع مدیر طرح و برنامه بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در تشریح فعالیت های دانش بنیان این واحد دانشگاهی به دریافت و آماده سازی 18 طرح اقتصادی اشاره کرد و گفت: پس از آن سازمان مرکزی در مرداد ماه سه بخشنامه صادر کرد (بخشنامه شماره 53101/ص/93 مورخ 93/05/2) و شیوه فعالیت را برای واحدهای دانشگاهی روشن کرد. پیش از آن هر یک از واحدها می توانستند به تشخیص خود به انجام فعالیت های اقتصادی و یا دانش بنیان اقدام کنند اما با انتشار این شیوه نامه ها، مسیر گنگ قبلی تا حدودی مشخص شد.


مسئول پیگیری فعالیت های دانش بنیان در استان مرکزی با تاکید بر اینکه پس از آن که شیوه نامه ها را در اختیار کمیته های تخصصی قرار داده و طرح ها را نیز برای بررسی ارسال کردیم، روشن شد که هیچ یک از این 18 مورد در قالب موردنظر دانشگاه تعریف نمی شود(به عنوان نمونه یکی از موارد مورد نظر سازمان مرکزی این بود که مجری در فرم های مربوط متعهد شود که طرح وی قابلیت بازگرداندن سود 20 درصدی را دارد) لذا ما این طرح ها را به واحدهای دانشگاهی استان عودت دادیم و خواستیم که طرح هایی در چارچوب شیوه نامه های سازمان مرکزی طرح هایی ارائه کنند. علاوه بر این دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بعد از دریافت این بخشنامه ها اطلاع رسانی گسترده ای در این خصوص را در دستور کار قرار داد تا دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه با محتوای مورد نظر آشنا شوند.


به این ترتیب واحدها باید طرح های دیگری را ارایه کنند و بر اساس روال در استان تأیید و برای سازمان مرکزی ارسال و در صورت تصویب، وارد فاز عملیاتی شود.


دکتر بهرام سریع با اعتقاد به این که کاهش تمرکز 12 درصدی بر شهریه در پایان سال جاری به این سادگی ها محقق نمی شود، گفت: در صورت تحقق نیز به طور حتم ناشی از فعالیت های دانش بنیان و اقتصادی نبوده و به شیوه سنتی قبل ایجاد شده است. یعنی اگر ما پیش از این حساب های مستقلی داشتیم که سود حاصل از آن بخشی از منابع مالی ما را تأمین می کرد، به همان روش ادامه دهیم.


وی با تأکید بر این که سازمان مرکزی دانشگاه آرام آرام گام هایی در جهت روشن کردن مسیر و هدایت واحدها برداشته است گفت: اگر قرار باشد فعالیت دانش بنیان انجام شود، باید بدانیم که تاسیس و راه اندازی این شرکت ها و سپس رساندن آنها به سودآوری، پروسه زمانبری است.


وی همچنین گفت: این موضوع را با دکتر زیتون نژاد نیز در میان گذاشته ایم و حتی به دکتر میرزاده نامه زدیم و به عنوان پیشنهاد گفتیم که انجام فعالیت های دانش بنیان به عنوان یک روش نوین نیاز به برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح استان دارد.


واحد بندرعباس


دانشگاه ها به عنوان مرکز تولید علم و ایده می توانند توسعه پر شتابی در پیشرفت تکنولوژی به منصه ظهور برسانند و در بالندگی جامعه اسلامی ایران دخیل و تاثیرگذار باشند.


دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک موسسه تولید علم با رشد کمی و کیفی حرکت های شایسته ای را با برنامه ریزی و استراتژی مدون در دستور کار دارد تا بتواند با تکیه بر تولید علم و تجاری سازی یافته های علمی، خلاء ناشی از کمبود منابع مالی را جبران کند.


دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس نیز با گذشت سه دهه از جریان رشد کمی و کیفی خود افتخار دارد که به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی استان هرمزگان با داشتن حدود 30 انجمن علمی و تخصصی، باشگاه پژوهشگران جوان در شناسایی نخبگان علمی گام های بلندی بردارد و با تکیه بر ایده ها، نوآوری ها، ابداعات و اختراعات پژوهش محور حرکت رو به رشد خود را آغاز کند و قدم های شایان تجلیلی را در زمینه رشد و توسعه علمی و پژوهشی بردارد.


با تأسیس مرکز رشد واحدهای فن آور در سال 91 مقدمات ساخت مرکز رشد با زیربنای 600 متر مربع در دو طبقه آغاز شد و ساخت این مجموعه در سال 92 به پایان رسید. این مرکز با دارا بودن آزمایشگاه ها و لابراتور تخصصی و اتاق های محل کار، نصب تجهیزات پیشرفته و استقرار شرکت های دانش بنیان در این مرکز در راستای تبدیل ایده و فکر به تکنولوژی و تولید محصولات پژوهش محور علمی، از جمله تلاش های زیربنایی بوده که به این منظور صورت گرفته است.


از آنجایی که این شرکت ها حلقه واسطه بین ایده و تکنولوژی هستند، می توانند ایده ها را در مسیر رسیدن به تکنولوژی هدایت کنند و گاهی اوقات خود همین شرکت ها هم می توانند ایده خودشان را به تکنولوژی تبدیل کنند.


این واحد دانشگاهی با دارا بودن یک مجموعه آماده به کار، در مرداد سال 1392 با اخذ مجوز از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت رسمی مرکز رشد واحدهای فناور در این دانشگاه را آغاز کرد.


به گفته دکتر باقری رئیس واحد بندرعباس، در همان ابتدای کار تعداد زیادی ایده و پروپوزال به این مرکز رسید و اکنون کار داوری آنها به پایان رسیده و با استقرار این شرکت ها در ساختمان جدید مرکز رشد این شرکت ها با جدیت بیشتری به کار خود ادامه خواهند داد.


شرکت ایده پردازان جوان پارسی با عنوان سامانه مدیریت آموزشی، شرکت آبزی سامان خلیج فارس با عنوان تولید کیتین و کیتوسان از پوسته میگوی موزی در خلیج فارس، شرکت نانو رویش خلیج فارس با عنوان ساخت بتن نانو با مقاومت بالا با استفاده از نانوسیلیس ها و نانو لوله ها، شرکت هرمز زیست آنزیم با عنوان بهینه سازی و تولید نیمه صنعتی کیت غربالگری هیپوتیروئیدی مادرزادی، هسته فناور ایده کاوان با عنوان طراحی سیستم پاسخگویی هوشمند پیامک تحت وب از جمله طرح هایی است که باقری از آنها نام برد.


وی افزود: دو طرح نیز در زمینه ساخت قایق های خورشیدی و هیبریدی مراحل پایانی خود را گذرانده و قرار است کار خود را در مرکز رشد این واحد به انجام برسانند.


کد خبر: 118387

وب گردی

وب گردی