تهران-ايسكانيوز: ماده 8 طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر با مخالفت دولت همراه شد.

بر اساس اين ماده "در صورتي كه امر به معروف و نهي از منكر مستلزم اقدام جمعي يا انجام تجمع باشد، با درخواست حداقل سه نماينده از متقاضيان، ستاد امر به معروف و نهي از منكر موضوع ماده (21) اين قانون در اسرع وقت و حداكثر ظرف سه روز نسبت به تقاضاي موضوع اين ماده اتخاذ تصميم مي نمايد.

حجت الاسلام مجيد انصاري كه به عنوان نماينده دولت درجريان بررسي اين طرح در مجلس حضور داشت از مجلس خواست تا اين طرح را به كميسيون ارجاع كند و افزود: در زمان نوشتن طرح از ما دعوت نشده بود، اما الان مي خواهيم كه اين ماده به كميسيون بازگردانده شود و ما نيز حضور داشته باشيم و به نمايندگان كمك كنيم.

وي در ادامه با مورد سوال قرار دادن مجلس از "اقدام جمعي توسط آمران به معروف وناهيان از منكر" گفت: در ماده 8 آمده در صورتي كه امر به معروف يا نهي از منكر مستلزم اقدام جمعي يا انجام تجمع باشد... اين اقدام جمعي به چه معناست؟ در ماده 4 همين طرح آمده اقدامات عملي توسط دولت انجام مي شود. با اين وجود اين اقدام جمعي هم يعني وارد عمليات شدن. با اين حساب ممكن است موجب هرج و مرج و برخورد شود.

انصاري همچنين تاكيد كرد: اگر در اين تجمع ها اتفاقي رخ بدهد ، فردي يا افرادي آسيب ببينند چه كسي جوابگو خواهد بود؟

وي افزود: طراحان بگويند منظورشان از اقدام جمعي چيست. آنچه آمران به معروف و ناهيان از منكر حق انجام آن را دارند، تذكر در حدلساني و زباني است. فراتر از آن در حوزه دولت است.

معاون پارلماني رئيس جمهورگفت: 17 نفر از مقامات عالي كشور عضو ستاد امر به معروف ونهي از منكر هستند. خواسته اين طرح نيز اينست كه طي 3 روزد نتيجه درخواست براي يك اقدام جمعي داده شود. آيا مي توان در اين 3 روز تمام اين 17 نفر رادور هم جمع كرد.

*محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس كه اداره جلسه امروز را به عهده داشت، در تاييد سخنان انصاري خطاب به آقا تهراني گفت: به نظر ما هم بايد براي اين تجمعات از وزارت كشور مجوز گرفته شود. شما نيز اگر دفاعي داريد بگوييد .در غير اينصورت ماده را به كميسيون ارجاع دهيم.

* آقا تهراني به عنوان نماينده كميسيون فرهنگي در اين باره گفت: ممكن است براي انجام امر به معروف و نهي از منكر نياز باشد افرادي به صورت دسته جمعي اقدام كنند. از اين رو سه نفر درخواست كننده مسئول مي شوند و درخواست را پيگيري مي كنند.

وي بااظهار نگراني از ارجاع اين ماده به كميسيون و مغفول ماندن طرح افزود: هر بخش كه نياز دارد اصلاح كنيد و هر بخشي كه قبول نداريد حذف كنيد اما به كميسيون بازنگردانيد. ازدوستان دولت هم تقاضا دارم كه حداقل با اصل امر به معروف و نهي از منكر مخالفت نكنيد.

در نهايت اين ماده به راي گذاشته شد و نمايندگان با فريادهاي دو دو مخالفت خود را با آن اعلام كردند. درنهايت بررسي آن به جلسات بعدي واگذار شد.
کد خبر: 118413

وب گردی

وب گردی