تهران- ایسکانیوز: سریع‌ترین تعقیب و گریز تاریخ علم به روزهای اوج خود نزدیک می‌شود. کاوشگر رزتا که ده سال پیش و با هدف کشف سرنخ‌هایی درباره مواد اولیه تشکیل دهنده دنباله دارها و به تبع آن منظومه شمسی به فضا پرتاب شد حالا تنها 20 کیلومتر با دنباله‌دار 67P فاصله دارد حال آن‌که فاصله ما ساکنان زمین تا این دنباله‌دار هم‌اکنون 550 میلیون کیلومتر است.


این دنباله دار با سرعتی حدود 55 هزار کیلومتر بر ساعت در فضا حرکت می کند و مشخص شده در بیست و یکم آبان پذیرای ربات کاوشگر رزتا موسوم به فیلَه خواهد بود. هر چه به این تاریخ نزدیک می شویم بر هیجان یکی از بی سابقه ترین ماموریت های فضایی تاریخ افزوده می شود. بدون شک جزئیات خواندنی گفت وگوی اختصاصی جام جم با پروفسور ژان پیر بابرینگ، دانشمند همه کاره ربات فیلَه ظرافت این ماموریت را به اوج می رساند.


گفتنی است تقریبا ده سال پیش کاوشگر رزتا از مرکز فضایی گینه فرانسه با استفاده از یک فروند موشک آریان 5 به فضا پرتاب شد. هدف رسیدن به دنباله داری به نام 67P تعریف شده بود.


یک دهه از آن تاریخ گذشته است و اکنون این فضاپیما لقب نخستین کاوشگر فضایی را گرفته که به ملاقات دنباله داری گریزان در دل منظومه شمسی می رود. این ماموریت بخشی از برنامه بلندپروازانه آژانس فضانوردی اروپا (اسا) موسوم به ESA Horizon 2000 است و در عین حال نخستین ماموریت فضایی محسوب می شود که نه تنها در آن دنباله داری تعقیب می شود بلکه عملیات پیچیده فرود نیز روی آن صورت می گیرد. گفته می شود حدود 2000 نفر در سطوح مختلف عملیاتی در این ماموریت حضور داشته اند.


این کاوشگر از دو بخش اصلی مدارگرد رزتا و ربات کاوشگر فیلَه تشکیل شده که بخش دوم قرار است روی 67P فرود آید. رزتا و فیلَه به ترتیب به 12 و 9 ابزار پیشرفته مجهز هستند. لحظه به لحظه این ماموریت از مرکز عملیات های فضایی اروپا واقع در  کشور آلمان کنترل می شود.


کد خبر: 118587

وب گردی

وب گردی