تهران - ایسکانیوز: مدير نظارت بر بهبود روش‌هاي بهره‌برداري فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت:بیش از 100 تصفیه‌خانه فاضلاب جدید در کشور احداث می شود.

بهنام وکیلی افزود: با توجه به محدودیت منابع داخلی شرکت‌ها برای بازسازی و نگهداری مطلوب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب نیازمند اختصاص ردیف اعتبار ملی هستیم.

او با اشاره به دستاوردهای ارزشمند کشور در بخش فاضلاب، ادامه داد: پیش از تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب حدود 15 تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور وجود داشت، اما از زمان تشکیل و فعالیت این شرکت‌ها روند ساخت و توسعه تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شتاب بیشتری گرفت تا جایی‌که هم‌اکنون افزون‌بر 150 تصفیه‌خانه فاضلاب و 48 هزار کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری در مدار بهره‌برداری قرار دارد و حدود 41 درصد جمعیت شهری زیرپوشش تاسیسات فاضلاب هستند.

وی با تاکید بر لزوم بازسازی و نوسازی در بیشتر تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به‌دلیل قدمت این تصفیه‌خانه‌ها، گفت: ارتقای این تصفیه‌خانه‌ها هزینه بسیار بالایی را برای شرکت‌ها دربر دارد اما در زمان حاضر هیچ‌گونه ردیف اعتبار ملی برای بازسازی این تصفیه‌خانه‌ها وجود ندارد و شرکت‌ها باید از درآمدهای جاری خود برای این امر اختصاص دهند که با توجه به پایین بودن تعرفه فروش آب و پساب و محدودیت شدید منابع مالی برای شرکت‌های آب و فاضلاب، این موضوع میسر نیست.

وکیلی با بیان اینکه طبق قانون برنامه پنجم توسعه، اجرای تاسیسات فاضلاب در برنامه کاری وزارت نیرو و شرکت مهندسی آبفای کشور قرار دارد، گفت: هر چند در سال‌های اخیر اعتبارهای ملی برای بخش فاضلاب تخصیص مناسبی نداشته است، اما با این حال هم‌اکنون بیش از 100 تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور در حال اجراست که به مرور به چرخه بهره‌برداری وارد خواهند شد.

وی ادامه داد: باید از هم‌اکنون به فکر تامین هزینه و منابع مالی و نیروی انسانی متخصص برای نگهداری این تاسیسات باشیم تا بتوان از پساب تولیدی تصفیه‌خانه‌ها حداکثر استفاده را به‌عنوان یک منبع جایگزین برای منابع آب به‌عمل آوریم؛ چراکه استفاده از این فرصت ارزشمند در کشور ما که طی چند سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه بوده است، می‌تواند تا حد زیادی در بازیافت آب‌های مصرف‌شده و حظ منابع آب نقش مفید داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت سامان‌دهی و تعیین صلاحیت پیمان‌کاران بهره‌برداری فاضلاب و تاخیر چندین ساله در این حوزه، گفت: از سال 90 اقدام برای تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی پیمان‌کاران آب و فاضلاب توسط معاونت نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور با نظارت وزارت نیرو آغاز و گام نخست آیین‌نامه‌های مربوط به شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از طرف وزارت نیرو ابلاغ شد که تاکنون حدود 28 شرکت در بخش شبکه و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب رتبه‌بندی شده‌اند و این موضوع در ارتقا و بهبود بهره‌وری سامانه‌های فاضلاب کشور نقش موثری خواهد داشت.

وکیلی ادامه داد: ورود بخش خصوصی ذی‌صلاح در حوزه بهره‌برداری، افزون‌بر کاهش نیروی انسانی در شرکت‌های آب و فاضلاب با توجه به اصل 44 قانون اساسی، موجب ارتقای کیفیت بهره‌برداری خواهد شد؛ چراکه این پیمان‌کار محدودیت‌های شرکت‌های آبفا را نخواهد داشت.

او گفت: تاسیسات فاضلاب با هزینه‌های بسیار گزافی ساخته می‌شوند، بنابراین توجه به موضوع بهره‌برداری و نگهداری اصولی آنها و همچنین پرداختن به تعمیر پیش‌گیرانه (PM) و هوشمندسازی تصفیه‌خانه‌ها و تاسیسات فاضلاب جزو اولویت‌های حوزه بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور قرار گرفته است.
کد خبر: 118968

وب گردی

وب گردی