ایسکا نیوز: مرکز ملی قانون اساسی آمریکا، جایزه سالیانه «مدال آزادی» خود را، به ملاله یوسف‌زی، فعال نوجوان پاکستانی که در تلاش‌ برای بهبود وضعیت آموزش و حقوق کودکان است، اعطا کرد.

به گزارش رویترز، به گفته مرکز ملی قانون اساسی،ملاله به خاطر شجاعت و انعطاف در برابر سختی‌ها و تبدیل شدن به صدایی رسا برای کسانی که حقوق اولیه انسانی و آزادی از آنها سلب شده، این مدال را دریافت کرده است.

یوسف زی می گوید که ۱۰۰هزار دلار جایزه نقدی همراه با «مدال آزادی» را خرج آموزش در پاکستان خواهد کرد.

ملاله یوسف زی، خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: می‌توانستی دنیا را عوض کنی اگر به جای فرستادن سلاح به سایر کشورها، کتاب می‌فرستادی.

به گزارش ان بی سی، ملاله 17 ساله در نشست فوربس در فیلادلفیا در این باره گفت: پیام من بسیار ساده بود.او درباره دیدار اخیرش با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا عنوان کرد: من به او گفتم به جای تفنگ، کتاب بفرستد. به جای سلاح، معلم بفرستد.او در پاسخ به سوال مجری درباره واکنش اوباما پاسخ داد: واکنش او بسیار سیاستمدارانه بود.

پیشتر آکادمی نوبل آکادمی نوبل، جایزه صلح سال ۲۰۱۴را مشترکا به ملاله و کایلاش سات‌یارتی، وکیل مدافع هندی، اهدا کرد.

ملاله یوسف‌زی دفاع از حق تحصیل زنان و دختران را از زمانی که 12 ساله بود آغاز کرد. زمانی که او 15 ساله بود در راه بازگشت از مدرسه سرش، مورد هدف گلوله مهاجمان طالبان قرار گرفت. او توانست زنده بماند و اکنون به همراه خانواده‌اش در انگلیس زندگی می‌کند، جایی که در آن هنوز به کمپین دفاع از حقوق تحصیل خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: 119171

وب گردی

وب گردی