تهران- ایسکانیوز: محققان بر این باورند که سطح آلاینده دی اکسید کربن در جو افزایش یافته است و این مسئله نشان می دهد که مدل‌های آب و هوایی باید اصلاح شوند.


مطالعات جدید نشان می‌دهد افزایش دی اکسید کربن در جو بیشتر از حدی است که پیش بینی می‌شده است. در واقع میزاندی اکسید کربن اندازه‌گیری شده در جو بیشتر از تعداد گیاهان روی زمین است. گروهی از محققان در ایالات متحده ادعا می‌کند که مدل‌های آب و هوا برای پیش بینی افزایش غلظت دی اکسید کربن در جو حدود ۱۷ درصد بیش از حد بالا بوده است و این به دلیل این است که آنها به اشتباه مقدار تقریبی میزان دی اکسید کربن گیاهان جو را تخمین زده بودند.


در مقاله منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم چگونگی توانایی گیاهان برای جذب افزایش مقدار دی اکسید کربن مورد مطالعه قرار گرفته و تفاوت خطا گزارش شده مدل‌های شبیه سازی مشخص شده است.


گیاهان از نور به عنوان بخشی از فرایند فتوسنتز برای تبدیل انرژی خورشید به انرژی گیاه استفاده می‌کنند که برای رشد از اکسیژن بهره می‌گیرند. آنچه که واقعا روشن نیست این است که به طور کلی گیاهان در پاسخ به حضور دی اکسید کربن بیشتر در هوا چگونه پاسخ می‌دهند. تحقیق قبلی نشان داده است که برخی از گیاهان رشد بیشتری به موجب افزایش دی اکسید کربن در جو خواهند داشت.


به گفته محققان تولید دی اکسید کربن فرآیندهای ساخته دست انسان افزایش یافته و این دلیلی بر اشتباه درآمدن پیش بینی‌هاست. در طول سال های ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۰ به طور متوسط ​​۱۷ درصد بیش از حد نرمال بوده است. در این تلاش جدید، محققان دریافتند که سطح دی اکسید کربن افزایش یافته است و این عاملی برای رشد گیاهان است. تحقیقات این تیم نشان می‌دهد که مدل‌های آب و هوایی باید اصلاح شوند.

کد خبر: 119211

وب گردی

وب گردی