تهران- ایسکانیوز: تغییر الکترون‌ها در فضا پیامدهای مهمی برای پیش بینی آب و هوای فصلی برروی زمین دارد. پیش از این نیز محققان از تاثیر آب و هوای جو بر تغییرات در الگوهای آب و هوایی زمین خبر داده بودند.


نتایج تحقیقات بدست آمده که در مجله Nature Communications منتشر شد، نشان داد که تغییرات الکترون‌ها در فضا پیامدهای مهمی برای پیش بینی آب و هوای فصلی بر روی زمین دارد.


تیم بین المللی موسسه هواشناسی فنلاند، دانشگاه اتاگو و موسسه انگلیسی بررسی قطب جنوب با استفاده از داده‌های سه ماهواره مختلف در طول یک دوره ۱۱ ساله دریافتند که الکترونهای پر انرژی از کمربند تابش بیرونی در برخورد به جو باعث از دست رفتن لایه ازن می‌شوند. مقادیر بسیار زیادی از الکترون‌های پر انرژی در کمربند تابشی زمین وجود دارد که بواسطه میدان مغناطیسی زمین به دام افتاده و خنثی می‌شوند.


در زمان طوفان مغناطیسی که از طریق باد خورشیدی رانده می‌شود، الکترون‌ها به سرعت به اتمسفر در قسمت قطب زمین حمله می‌کنند. در صورت استمرار این امر منجر به از دست دادن ازن و تغییرات در الگوهای باد که بر درجه حرارت در زمستان منطقه نیمکره شمالی اثر می‌گذارد می‌شود. بر اساس این تحقیقات جدید تغییرات در درجه حرارت در فصل زمستان به دلیل ارتباط پیچیده از فضا تا سطح زمین دیده می‌شود.


این تحقیقات نشان می‌دهد که بخش مهمی از زنجیره واکنش اثر الکترون‌ها بر جو زمین در عرض‌های جغرافیایی بالاتر رخ می‌دهد که می‌تواند در نهایت سیستم آب و هوا سطح زمین را تغییر دهد. با توجه به این داده‌ها پیش بینی آب و هوا راحت‌تر می‌شود. به عنوان مثال به ما نشان می‌دهد چه زمانی در اروپا به احتمال زیاد تجربه زمستانی سرد خواهیم داشت.

کد خبر: 119310

وب گردی

وب گردی