تهران- ایسکانیوز: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نمایندگانی که در مجلس از دانشگاه آزاد انتقاد می کنند جوابگوی خروج مقادیر زیادی از ارز به واسطه خروج دانشجویان زیاد در کشور باشند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش ملی اقتصاد و تغذیه در دانشگاه علوم تحقیقات با اشاره به اهمیت توسعه دانش بنیان اظهار داشت: مرزهای انسانی بزرگترین سرمایه بشریت برای رسیدن به توسعه از راه معقول است.

وی افزود: ما تکلیف داریم اما حق انتخاب را هم در امور برای خود داریم و زمانی که موضوعی را انتخاب کردیم باید اقدام به انجام تکلیف آن کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به استفاده کشورهای پیشرفته از دستاوردهای علمی برای رسیدن به توسعه دانش بنیان گفت: جمهوری اسلامی اخیرا در حال ورود به این عرصه است تا بتواند تولید نیازهایش را با روش های دانش بنیان بکار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در رفع نیازهای مردمی اشاره و تصریح کرد: از ابتدای انقلاب بنا بر این نبود که دانشگاه ها خصوصی شود اما با توجه به محدودیت دانشگاهی و رشد جمعیت که موجب انتظار میلیون ها دانش آموز و دانشجو می شد اقدام به  تاسیس آن کردیم و آنچه مهم این است این که این دانشگاه با کمک مردم پیش می رود و هیچ باری بر دوش دولت و بیت المال نیست.

وی ادامه داد: ساخت و سازهایی که در دانشگاه آزاد صورت می گیرد موجب اشتغال هم می شود و دیگر با تنوع رشته های درسی در مقاطع مختلف شاهد صفوف طولانی مایوس کننده جوانان نیستیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به اهداف اصلی دانشگاه آزاد اشاره و خاطر نشان کرد: در حوزه های علمیه طلبه ها در مقاطعی که به درس خواندن مشغول بودند به مشاجره و تحقیق و مطالعات دیگر هم می پرداختند که وضعیت دانشگاه را هم باید بگوییم این گونه است اما نمی توان صرفا به آن اکتفا کرد بلکه باید به سراغ کارهای بنیانی در تحقیقات برویم.

وی گفت: با انجام چنین اقداماتی می توانیم همچون کشورهای پیشرفته با استفاده از تحقیقات بر اوضاع مسلط شویم. اگر چه ما دانشمندان خوبی داریم اما باید کارهای معمولی خود را به سمت و سوی اقدامات عمقی ببرند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تشکر از واحد دانشگاهی علوم و تحقیقات در توسعه رشته های درسی همچون علوم تغذیه گفت: باید در میدان عمل از ترکیب نیروهای حاضر در میدان تولید غذا و دانشمندان استفاده کرد و به سمت تولید دانش پیش رفت.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد به تاسیس واحدهای پردیس های دانشگاهی اشاره و خاطر نشان کرد: با ایجاد چنین واحدهایی اقدام به توسعه رشته های درسی کنیم و با انجام تحقیقات گسترده زندگی مان را تغییر دهیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد از سال جاری موفق به اخذ رشته های زیادی از سوی وزارت علوم شده و در هر جایی که شرایط مطلوب بود باید اقدام به این کار کرد که دانشجویان با دیدن چنین اخباری مبنی بر توسعه رشته ها و واحدهای دانشگاهی خوشحال می شوند.

وی ادامه داد: آدم هایی در کشور هستند که هر کار خوبی هم پیدا شود افتخارشان در مورد دانشگاه آزاد این است که حرف های بی ربط بزنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی از دانشجویانی که موفق به ورود به دانشگاه نشدند یا از ادامه تحصیل صرف نظر کرده اند یا به خارج از کشور رفته اند که این نیروها استعدادهای بالایی داشتند و می دانیم که کشورهای خارجی به دنبال رصد و جلب این استعدادها است.

آیت الله هاشمی گفت: من مخالف خروج دانشجویان به خارج از کشور جهت ادامه تحصیل نیستیم چرا که آنان پس از اخذ مدارک علمی می توانند دوباره به کشور بازگردند.

وی به خروج مقادیر زیادی ارز به واسطه خروج 150 الی 180 هزار دانشجو به دانشگاه های خارج از کشور اشاره و تصریح کرد: کسانی که موفق به ورود به دانشگاه ها نشدند مأیوس می شوند و آقایانی که انتقاد می کنند بیایند جواب بدهند که چرا این مشکلات را حساب نمی کنید این آقایان می خواهند انتقادی کرده باشند که تیتر روزنامه ها شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به وجود استعدادهای بالا در کشور اشاره و بیان داشت: آقایان جواب بدهند که این همه شخصیت با استعداد و نیازهای تحصیلی کشور را چه کسی تأمین می کند باید گفت که نیازهای کشور در راه تحصیل و توسعه علمی است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی بیان داشت: کسانی که در دانشگاه ازاد تحصیل می کنند متوجه توسعه رشته ها و موقعیت بوجود آمده می شوند و می دانند که این مسئله به مصلحتشان است و حتی تقدیر هم می کنند.

وی بیان داشت: کسانی که در مجلس از دانشگاه آزاد انتقاد می کنند برای حوزه های انتخابی خود رشته درسی می خواستند و این حرف عجیبی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به تاسیس واحدهای پردیس در دانشگاه های سراسری اشاره و خاطر نشان کرد: اخیرا دانشگاه های دولتی هم وارد این عرصه شده و جاهایی که زیر بنای دولتی دارند نمی دانم چرا شهریه های بالاتر از دانشگاه آزاد می گیرند؟

وی بیان داشت: روزی خواهد رسید که در آن هنگام جمهوری اسلامی صادرات مغز تفکر به دنیا خواهد داشت و حتی قادر به ارائه خدمات صنعتی و فنی خواهیم بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه آزاد در دانشگاه های غربی پیشرفت بسیاری کردند و درخشیدند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان با تشکر از روسای دانشگاه آزاد و واحد علوم و تحقیقات خاطر نشان کرد: خبر مهمی دارم که بعدا آن را اعلام می کنم چرا که الان زود هنگام است اما بدانید که دنیا روی دانشگاه های مردمی و غیر دولتی حساب زیادی باز می کند.
کد خبر: 119343

وب گردی

وب گردی