خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

زاینده رود چشم به راه آسمان

1

ماجرای زاینده رود و خشک شدن آن اتفاقی نیست که یک شبه رخ داده باشد و قطعا برای حل آن هم زمان زیادی لازم است. در طول یکسال گذشته خبرهای مختلفی از این رخداد منتشر شده بود. پارسال استاندار اصفهان در گفت و گویی اعلام کرده بود که تنها راه نجات زاینده رود برقراری مدیریت یکپارچه بر حوضه آبریز است که باید به صورت ملی به آن توجه شود. حوزه مدیریت آبی یعنی اینکه کاسه‌ای که در آن آب جمع و از گوشه‌ آن نیز سرازیر شده و رودخانه را تشکیل می‌دهد که با این تعریف چهار درصد حوضه آبی زاینده‌رود در استان چهار محال و 96 درصد آن در استان اصفهان است. استاندار اصفهان، ادامه داد: «زمانی که صحبت از مدیریت یک‌پارچه می‌شود منظور مدیریت واحد یک حوضه آبریز است که این مدیریت باید در توزیع، تولید و تخصیص آب تصمیم‌گیری کند یعنی کوچکترین مشکل باید سریع در چنین مدیریتی یافت و جبران شود.رسول زرگرپور پیدایش مشکل زاینده‌رود را مربوط به سال 1384 دانست که لایحه‌ای به مجلس آمد و طبق آن شرکت‌های آب منطقه‌ای به شرکت‌های استانی آب تبدیل شدند و از آن زمان هر استان بر روی حوضه آبریز خود به صورت استانی عمل می‌کرد. او در این خصوص گفت:« پس از این تصمیم هماهنگی و یکپارچگی از میان رفت حالا وقت آن است که مدیریت این حوضه آبریز را ملی کنیم و دولت مصوبه‌ای بدهد تا مدیریت یکپارچه حوضه به صورت ملی انجام شود». پارسال زاینده رود شرایط مناسبی نداشت و اکثر مواقع آب آن خشک شده بود اما به نظر می‌رسد طرح‌ها و برنامه‌های مختلف برای بازگرداندن آب به این رود تاریخی تاکنون مفید واقع نشده و مسئولان چشم امیدشان به آسمان است. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان همین امروز اعلام کرد:« اگر در سال آبی 93 تا 94 که از مهرماه امسال تا مهرماه سال آینده را شامل می‌شود به میزان کافی بارندگی شود زاینده رود تا خرداد ماه سال آینده جاری است».

لاله بی لاله

3

فیلم لاله هم از آن دست پروژه‌هایی است که سال‌هاست بر سر زبان‌هاست. فیلمی که ایده اولیه آن در سال 90 آغاز شد اما هنوز بعد از گذشت 3 سال و صرف بودجه‌ای معادل 7 میلیاردتومان سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام است. پارسال همین امروز سید علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سابق این فیلم در گفت و گویی اعلام کرد که پس از 12 ماه و دریافت 950 میلیون تومان از این پروژه کنار رفته است و البته او فاکتور هزینه کرد 870 میلون آن را به مدیر مالی مرکز ارائه کرده است. پس از استعفای این گروه اسد الله نیک نژاد کارگردان فیلم کار را به تنهایی دنبال کرد اما پروژه که گفته می‌شد تا سال 92 حدود 70 درصد از فیلمبرداری آن پایان یافته بود بعد از روی کار آمدن محمد مهدی طباطبایی نژاد به عنوان رییس مرکز گسترش بار دیگر دچار افت و خیر شد. طباطبایی نژاد با اعلام عمومی هزینه‌ها و بودجه‌های فیلم باعث تعجی همه اهالی فرهنگ شد؛ رقم‌های نجومی برای فیلمی که قرار بود ساخته شود و نشد. همین شد که این فیلم پس از گذشت یکسال هیچ پیشرفتی نکرده است و بر اساس آخرین اخبار قرار بود سازمان بازرسی کل کشور تمام هزینه‌ها را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه را اعلام کند که هنوز هم خبری از آن نیست. به نظر می‌رسد فیلم لاله که قرار بود داستان زندگی لاله صدیق قهرمان مسابقات اتوموبیل رانی باشد قرار نیست پس از صرف این همه پول به جایی برسد.

از تمدید قرار بازداشت تا حکم اعدام

Mohammed Morsi

پارسال همین امروز بود که دادگاه تجدید نظر قاهره طی حکمی قرار بازداشت محمد مرسی را به مدت 30 روز برای انجام بازجویی تمدید کرد. مرسی که در تمام طول دوران بازجویی تاکید می‌کرد که بر اساس قانون اساسی سال 2012 هنوز رئیس جمهور قانونی کشور است هنوز هم در زندان به سر می‌برد. در طول یک سال گذشته پرونده مرسی افت و خیرهای بسیاری را تجربه کرد و بر اساس آخرین اخبار دادستان امنیت دولت مصر، مرسی را به خیانت بزرگ متهم کرد که در صورت اثبات مجازات آن می‌تواند تا حد اعدام باشد. مرسی از پارسال تا امروز در بازداشت به سر می‌برد و در رابطه با سه قضیه کاخ الاتحادیه، فرار از زندان وادی نطرون و جاسوسی برای حماس و نهادهای خارجی تحت محاکمه قرار گرفته است.
کد خبر: 119364

وب گردی

وب گردی