تهران - ایسکانیوز :  رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی هیچ باری روی دوش دولت و بیت المال نمی گذارد، بلکه اشتغال، عمران و آبادی در کشور ایجاد کرده است.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر امروز (چهارشنبه) در همایش ملی اقتصاد غذا که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: از سال ها قبل در سند چشم انداز بر مساله توسعه دانش بنیان تاکید شده بود.

وی با اشاره به این که توجه به توسعه دانش بنیان دارای اهمیت و ضرورت است، افزود: تمامی کشورهای پیشرفته از مسیر دانش به توسعه دست یافته اند، بنابر این توجه به توسعه دانش بنیان باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، به عملکرد کشورهای اسکاندیناوی در حوزه دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این کشورها دیگر از منابع طبیعی کسب درآمد نمی کنند بلکه منابع را ذخیره کرده و از دستاوردهای علمی دانشمندان خود که تولید ایجاد می کند بهره می گیرند و از روش های دانش بنیان استفاده می کنند.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: ما جدیدا در حال ورود به روش ها و توسعه دانش بنیان هستیم و رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید دارند.

وی گفت: در ابتدای انقلاب بسیاری از جوانان پشت سد کنکور می ماندند؛ دانشگاه آزاد برای رفع نیازهای مردم تشکیل شد و این مهم ادامه یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد به عنوان یکی از مراکز علمی از ابتدا برای رفع نیازهای کشور به وجود آمده و یکی از اهدافش جذب جوانان پشت کنکور مانده و توسعه علمی بوده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد با هدف توسعه علمی و جذب جوانان به خوبی به نیازها پاسخ داد و امروز شاهدیم که این توسعه علمی به جایی رسیده که جوانان می توانند بدون کنکور تحصیل کنند.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به این که یکی از مهمترین اهداف دانشگاه آزاد، در حال حاضر کارهای تحقیقی است ادامه داد: باید در کشورمان کارهای معمولی را از روی تحقیقات عمیق پیش ببریم و دانشگاه آزاد با زیرمجموعه هایی همچون واحد علوم و تحقیقات توانسته در رشته هایی همچون تغذیه به پیشرفت برسد.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد ظرفیت لازم را دارند و باید پردیس تشکیل دهند و در آنجا اختراعات و تحقیقات را مورد بهره برداری قرار دهند؛ باید به رشته هایی که اختراع آفرین و دانش بنیان هستند توجه ویژه ای شود که در این باره شاهدیم دانشگاه آزاد از سال جدید اقدام به پذیرش رشته های جدید و تحقیقاتی کرده است که موجب افزایش علم و دانش در کشور خواهد شد.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد:امسال دانشجویان زیادی وارد رشته های تحقیقی شدند و این نشان می دهد بخش زیادی از نیاز جامعه ما را دانشگاه آزاد تامین می کند.

وی اضافه کرد: هر سال شاید یک میلیون داوطلب مشتاق برای تحصیل در رشته های کارشناس ارشد و دکتری هستیم؛ قبل از امسال 12 تا 13 درصد این افراد ورود پیدا می کردند و تعداد زیادی یا صرف نظر کرده و یا به خارج از کشور می رفتند.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: البته کشورهای خارجی هم استعدادهای ما را شناسایی می کنند و تعداد 150 تا 180 هزار نفر در سال برای تحصیل به خارج می روند که این امر ارز زیادی را از کشور خارج می کند و نباید اینگونه شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به وجود رشته های تحقیقی در دانشگاه آزاد و جذب جوانانی که برای تحصیل به خارج از کشور می رفتند، گفت:  آقایانی که از این مسایل انتقاد می کنند این نتایج را حساب نمی کنند و می خواهند نقدی کرده باشند که تیتر یک برخی روزنامه ها شود.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد از رییس دانشگاه آزاد تقدیر کرد و گفت: در روزهای اخیر آقای میرزاده به تبریز سفری داشته و 30 هزار دانشجوی آن دانشگاه از توسعه رشته ها راضی بودند و از این رشته ها انتقاد نداشتند که این مایه خوشحالی است.

وی همچنین بر پیشرفت و توسعه علمی درکشور تاکید کرد و گفت: روزی خواهد رسید که ما می توانیم صادرات تفکر به دنیا داشته باشیم یا خدمات صنعتی و فنی به کشورهای دنیا صدور کنیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: امروزه دنیا روی دانشگاه های مردمی و غیردولتی حساب های زیادی می کنند و در آینده خبرهای خوشی در این باره خواهیم داشت.

یادآور می شود، همایش ملی اقتصاد و تغذیه امروز با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی، برگزار شد.

 
کد خبر: 119606

وب گردی

وب گردی