تهران- ایسکانیوز: شیرین بزرگمهر: تئاتر معلولان بیشترین نفع را برای همین عزیزان دارد چرا که فضای بوجود آمده به آنها انضباط و اعتماد به نفس می‌دهد.

عضو هیئت داوران جشنواره تئاتر معلولان بهزیستی معتقد است: به دلیل سختی کار با افراد معلول مسئولان باید فضا را برای کارگردانانی که علاقه‌مند به کار با این افراد هستند فرآهم کنند.
شیرین بزرگمهر دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه در رابطه با ویژگی‌های تئاتر معلولان گفت: نباید به دنبال ویژگی خاصی در کار تئاتر معلولان باشیم، بلکه باید به توانایی‌های افرادی که در این نمایش‌ها حضور دارند توجه کنیم. بنابراین ما نمی‌توانیم هیچ چارچوب یا استاندارد خاصی برای این نوع از تئاتر مشخص کنیم، برای اینکه این بازیگران اکثرا از نوعی معلولیت رنج می‌برند؛ بنابراین مهم است که کارگردان با آنها به چه شکل تمرین می‌کند و چه اجرایی با آنها می‌سازد.

وی در ادامه درباره کیفیت نمایش‌های جشنواره تئاتر بهزیستی بیان کرد: از نظر من تمامی تئاترهای معلولان خوب است. ما فعلا نمی‌توانیم درباره کیفیت هنری کارها نظر بدهیم چرا که باید تجربه کشور در این زمینه بالا برود و تئاترهای بیشتری اجرا شود تا بتوان آنها را از نظر هنری هم مورد بررسی قرار داد، اما فعلا همین که معلولان تئاتر را به عنوان یک ابزار آموزشی قبول دارند به خودی خود قابل ستایش است. به نظر من حتی اگر به این عزیزان فضای مناسب بدهند می‌توانند برای افراد آگاه اجرای عمومی برگزار کنند و فرهنگ جامعه را بالا ببرند.

نویسنده کتاب «نمایش و فنون نمایشی» از مسئولان درخواست کرد فضا را برای جوانان و کارگردانانی که علاقه‌مند به اجرای نمایش با معلولان هستند فرآهم کنند و به آنها فضا بدهند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن نمایش‌های خود را اجرا کنند. زیرا اجرای این نوع نمایش بسیار مشکل است.

این مدرس دانشگاه در انتها اظهار داشت: کارهایی که من در این جشنواره دیدم به نظرم قابل ستایش بود. تئاتر معلولان بیشترین نفع را برای همین عزیزان دارد چرا که فضای بوجود آمده به آنها انضباط و اعتماد به نفس می‌دهد. البته کارگردان باید بعد از اتمام کار با مردم و گروه صحبت کند و نظر آنها را در ارتباط با نمایش بپرسد تا از نظر اجرایی پیشرفت کند.

نخستین جشنواره تئاتر معلولان استان تهران به همت بهزیستی استان تهران از ۲۸ تا ۳۰ مهرماه در فرهنگسرای بهمن در حال برگزاری است و دیدن آثار برای تمام عموم آزاد است.
کد خبر: 119722

وب گردی

وب گردی