تهران-ایسکانیوز: طبق روال هر هفته گزارشی از ادبیات و رویدادهای مرتبط به این حوزه جمع آوری شده که در ادامه گزارش آمده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات ایسکانیوز در این هفته چند اثر تجدید چاپ و چند اثر جدید به بازار نشر معرفی شدند. از طرف دیگر وزارت ارشاد 251 عنوان کتاب جدید از ناشران خرید و دیگر سوی اخبار ادبیات معطوف به شب شعرها و برنامه های فرهنگی-ادبی است که با نزدیک شدن به ماه محرم راه اندازی می شوند.

بازار کتاب و نشر در هفته آخر مهر ماه

شاید مهمترین خبر در بازار نشر این هفته، انتشار نسخه الکترونیک خاطرات حسن روحانی باشد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی، نسخه الکترونیک خاطرات رئیس جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد.

با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم، کتاب «آیین سوگواری» نوشته علامه سید محسن امین، توسط انتشارات حبیب به چاپ سوم رسید و از دیگر سو امیدعلی مسعودی از آماده‌سازی کتاب «شناخت مولفه‌های روابط عمومی اسلامی»‌ برای انتشار توسط موسسه کارگزاران روابط عمومی خبر داد.

وزارت ارشاد همچنین در تصمیمی به خرید 251 عنوان کتاب اقدام کرد و آثار مورد نظر خود را خریداری کرد. بیشینه شمارگان کتب انتخاب شده در این فهرست 600 نسخه و مربوط به سه کتاب کودک از انتشارات پیدایش است: خاله پیره و خاله پیرتره (طاهره ایبد)، شکلاتی؛خرمالویی (سرور کتبی) و ماست شیرین (افسانه شعبان‌نژاد). قیمت هر یک از این کتاب‌ها هم 6000 تومان است. کمینه شمارگان کتاب انتخاب شده در این فهرست هم 50 نسخه است.

نکته قابل توجه دیگر، خرید 12 عنوان از کتاب‌های قصص انبیا از آثار بهروز رضایی کهریز هر یک به تعداد 500 نسخه است. ناشر این کتاب‌ها انتشارات طلایی و بهای هر کدام 2500 تومان است.

دیگر اتفاق حوزه نشر تجدید چاپ یک اثر ایرانی به زبان اسپانیایی بود. کتاب یخی که عاشق خورشید شد نوشته رضا موزونی و تصویرگری مثیم موسوی و پیش از این از سوی گروه کودک و نوجوان فانوس دریایی به زبان اسپانیایی ترجمه و منتشر شده بود، در کمتر از شش ماه برای دومین بار منتشر شد.

دومین رمان لیلی فرهادپور با نام «خط چهار مترو» از سوی انتشارات ثالث منتشر و راهی بازار کتاب شد.




فروش یک کتاب فروشی به نشر علمی-فرهنگی

 

از طرف دیگر کتاب فروشی ویستار هم به نشر عملی-فرهنگی واگذار شد. کتابفروشی ویستار در حوالی میدان هفت تیر در تهران به موسسه انتشارات علمی، فرهنگی فروخته شد.

پژمان سلطانی مدیر کتابفروشی و انتشارات ویستار در این باره گفته بود: ما به دلایل مختلف که مهمترین آنها مشکلات اقتصادی و کسادی بازار کتاب بود، پس از 10 سال فعالیت کتابفروشی ویستار، مجبور به فروش آن شدیم.

وی بدون اعلام رقم فروش این کتابفروشی که در دو طبقه بنا شده است، افزود: فعالیت کتابفروشی برای ما دیگر مقرون به صرفه نبود و از آنجا که بازار کتاب، چندان بازاری نیست که بشود روی بازگشت سرمایه در آن حساب باز کرد، ترجیح دادیم آن را بفروشیم.

 

در پایان، همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، آیین «برآستان اشک» - شب های شعر و مرثیه خوانی در پیشواز ماه محرم – از سه شنبه 29 مهر به مدت 5 شب از ساعت 18 در آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شده که آخرین قسمت این برنامه امشب اجرا می شود.

 

 
کد خبر: 119798

وب گردی

وب گردی