ایسکانیوز: اوتاوا، پایتخت کانادا، چهارشنبه ملتهبی را سپری کرد. مرکز شهر و حوالی پارلمان همچنان تحت تدابیر شدید امنیتی است. پلیس در حالت آماده باش کامل است و جستجوی مظنونان تیراندازی ادامه دارد. تیراندازی ای که به مرگ یک سرباز انجامید.

به گزارش خبرگزاری آلمان، فرد مظنون تیراندازی‌های روز چهارشنبه در محوطه پارلمان و موزه یادبود جنگ کانادا در شهر اتاوا مردی ۳۲ ساله با نام «مایکل زِهِف بیبو» بوده و پلیس کانادا پیش از این اتفاق به او مشکوک بوده است.در جریان این تیراندازی‌ها که منجر به مرگ یک سرباز نگهبان شده، «زهیف بیبو» که شهروند کاناداست، نیز کشته شد.

به گزارش رسانه‌های کانادایی «مایکل زهیف بیبو» یکی از ۹۰ نفری بوده که پلیس کانادا تحت عنوان «مشکوک به تروریسم» آن‌ها را زیر نظر داشته است. او در ماه ژوییه سعی کرده بود تا کانادا را به قصد ترکیه ترک کند که پلیس به او اجازه خروج نداده و گذرنامه‌اش را مصادره کرده بود.

به گزارش یورونیوز، «استفان هارپر»، نخست وزیر کانادا، در واکنش به این واقعه گفت: «کانادا مرعوب این حرکات نخواهد شد. ما با همکاری نیروهای امنیتی، مصمم تر از همیشه، بر میزان تلاش های خود خواهیم افزود و تمام اقدامات لازم را صورت خواهیم داد تا امنیت بر قرار شود و خطرات از بین برود. ما برای حفظ آرامش در کشورمان، همکاری با متحدانمان را دوچندان می کنیم و به مبارزه با سازمان های تروریستی که در دیگر کشورها ترس و وحشت می آفرینند می خواهند توحش شان را به کشور ما هم سرایت دهند، ادامه خواهیم داد.»
پس از این اتفاق «باراک اوباما» ، رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در یک گفتگوی تلفنی با استفان هارپر، نخست وزیر کانادا از حادثه تیراندازی در این کشور ابراز تاسف کرد و آنرا یک  واقعه غم انگیز  خواند.
همچنین اوباما در گفتگو با رسانه ها بر سطح بالای همکاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: «من همواره بر هماهنگی و همکاری بسیار نزدیک تیم های امنیتی کشورهایمان متعهد بوده ام. نه تنها به این دلیل که کانادا یکی از نزدیک ترین متحدان ما در جهان است بلکه برای اینکه آنها همسایه و دوست ما نیز هستند. در واقع با توجه به مرز طولانی دو کشور تعامل میان کانادایی ها و آمریکا بسیار زیاد است. برای ما بسیار اهمیت دارد که در زمان خطر تروریستی هر دو کشور کاملا با هم هماهنگ باشند. همانطور که در گذشته بوده و اطمینان دارم که در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.»
تیراندازی حدود ده صبح روز چهارشنبه به وقت محلی در بنای یادبود جنگ جهانی اول رخ داد که در جریان آن نگهبان محل کشته شد. مهاجم سپس با خودرویی راهی پارلمان کانادا شد و پس از ورود به محل با ماموران امنیتی درگیر شد و سرانجام به ضرب گلوله ماموران از پای در آمد.
روز دوشنبه نیز فردی که به نظر می‌رسد از وابستگان به داعش باشد با خودروی خود دو سرباز کانادایی را در کبک مورد حمله قرار داد که منجر به مرگ یکی از این دو سرباز شد. فرد ضارب در دم به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

 
کد خبر: 119882

وب گردی

وب گردی