تهران ایسکانیوز، پلاس+/بر اساس آخرین مطالعات پس از عمل جراحی کاهش وزن، برخی از بیماران دچار سردردهای شدید می‌شوند. این مطالعه نشان می‌دهد بسیاری از بیمارانی که عمل کاهش وزن انجام دادند با افت فشار خون در مغز مواجه می‌شوند و این وضعیت همراه با سردردهای شدید زمانی که ایستاده هستند رخ می‌دهد. بر اساس گزارش «یو اس نیوز» محققان اعتقاد دارند استفراغ، تهوع، سفتی گردن و همچنین اشکال در تمرکز از علائم پس از جراحی کاهش وزن در بسیاری از بیماران است.

بسیاری از افرادی که افزایش وزن دارند تمایلی برای گرفتن رژیم و یا انجام ورزش‌های روزمره ندارند و همین باعث می‌شود که این افراد سراغ گزینه آسان یعنی عمل جراحی بروند؛ این عمل‌ها به شکل‌های گوناگون تلاش دارند تا ابتدا از وزن بیمار بکاهند و همچنین با کوچک کردن معده و یا روش‌های دیگر تمایل فرد به خوردن را از بین ببرند اما مطالعات گوناگون بارها ثابت کرده است که این عمل‌ها ضررهای جبران ناپذیری بر سلامت بیماران وارد می‌کند.

Weight-Loss-Surgery

این مطالعه که در 22 اکتبر در مجله آنلاین نورولوژی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که در بین 300 بیمار با سردردهای شدید، حدود 11 نفر پس از عمل جراحی کاهش وزن دچار سردرد شده‌اند. هرچند مشخص نیست که این اتفاق دقیقا چگونه بعد از عمل کاهش وزن رخ می‌دهد اما پزشکان اعتقاد دارند افزایش سردرد قطعا به تغییر فشار در مغز مرتبط است. گرچه این مطالعه ارتباط مستقیمی بین عمل کاهش وزن و افزایش سردرد را نشان داد اما باید برای اثبات این یافته دست به تحقیقات وسیع‌تری زد. این مطالعه توسط تیمی به رهبری دکتر «ووتر شیوینک» در لس آنجلس قرار گرفت و بر اساس آن 338 نفر که با افت فشار خون داخل جمجمه رو به رو بودند مورد مطالعه قرار گرفتند و سوابق این بیماران نشان داد که 11 نفر از آنها پیش از این عمل کاهش وزن داشته اند و پس از عمل در عرض سه ماه دچار سردردهای شدید شدند. این یافته از این جهت اهمیت دارد که تا پیش از این هیچ گروه تحقیقاتی بر روی ارتباط سردرد و عمل کاهش وزن مطالعه نکرده است و به همین دلیل باید با انجام آزمایش‌های بیشتر صحت آن را مورد بررسی قرار دهند. دکتر جان مورتون رییس بخش جراحی چاقی در دانشکده پزشکی دانشگاه استانفورد در این مورد گفت:« وقتی شما اضافه وزن دارید در حقیقت فشار در مغز شما هم بیشتر است و پس از عمل کاهش وزن می‌توان انتظار داشت این فشار به صورت سردرد خودنمایی کند.» او همچنین اشاره کرد در برخی از بیماران این سردرد می‌تواند بسیار شدید باشد و حتی منجر به کوری شود.

با وجود تمام دردسرهایی که عمل جراحی کاهش وزن دارد متاسفانه هنوز بسیاری از مردم این راه را برای رسیدن به وزن متعادل انتخاب می‌کنند، اما بهتر است قبل از هر عملی به خوبی در مورد عوارض و مشکلات پس از عمل مطالعه کنید و بدانید که سردرد شدید می‌تواند یکی از مشکلاتی باشد که شما پس از عمل کاهش وزن با آن روبه رو شوید.
کد خبر: 119918

وب گردی

وب گردی