مایکل برونینگ، سردبیر مجله "سیاست بین الملل و جامعه" که در آلمان منتشر می شود در یادداشتی در اشپیگل نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای سیاست هایش در برابر کوبانی به شدت نقد شد. اما بسیاری خشم در مورد ترکیه را خودخواهانه و نادرست می دانند.

به گزارش ایسکانیوز، اشپیگل در ادامه نوشت: اردوغان بی وقفه از مبارزه برای آزادی کردها در کوبانی امتناع می کند. به جای آنکه مرزهای ترکیه را برای مبارزه کردها باز کند، موقعیت حزب کارگری کردستان را هدف حملات هوایی خود قرار داد. بدیهی است که نخست وزیر اولویت های خود را با اردوغان عوض کرده است. چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که مبارزان پیشمرگ کرد از مرز ترکیه از شمال عراق وارد کوبانی شده اند، جزئیات این خبر هنوز نامشخص است. پیشتر این همکاری نظامی بین کردها و سوریه از جانب ترکیه رد شده بود.

برنارد هنری لوی فیلسوف فرانسوی در مقاله خود درباره "لیبراسیون" می نویسد: "کوبانی تنها یک نماد نیست، بلکه کلید نزدیکی به خاورمیانه است. این شهر یک جا "گرونیکا"، "کاونتری" و "استالینگراد" است. با توجه به اهمیت تاریخی این شهر، نتیجه شکست توجیه ناپذیر و یک استثنا تاریخی است. با وقوع چنین حادثه ای ترکیه دیگر جایی در ناتو ندارد."

اینگونه است که جهان به راحتی می تواند خوب و بد را از هم جدا کند. اما محکومیت اخلاقی ترکیه نه تنها خود خواهانه نیست،بلکه تا حدی صحت دارد. به طور حتم ترکیه به رویکرد دوگانه در سیاست خود در قبال داعش متهم شده است. درست است که ترکیه جهادگران را حمایت نظامی نکرده است، اما مدت زیادی به نظاره نشسته بود که چگونه شورشیان داعش از مرزهای ترکیه عبور و مرور می کنند. آنکارا می خواهد به هر قیمتی با بشار اسد مبارزه کند و این صحیح نیست.

اما منتقدان این نکته را نادیده گرفتند که با تصرف کوبانی، مقصد بعدی شورشیان داعش سرزمین های اروپایی آنها خواهد بود. اردوغان از پاییز 2011 ،به شدت علیه بشار اسد موضع گرفت.

موقعیت اردوغان همواره چیزی جدا ایثارگری بوده است. هنوز جوهر اولین شعار های اعتراضی در سوریه خشک نشده بود که آنکارا از شدت گیری دوباره مخالفت ها حمایت کرد. این عملکرد با ژئو استراتژی ترکیه جور در می آمد. همچنین ترکیه تا آنجا که می توانست از کمک های انسان دوستانه دریغ نکرد و طبق گزارش سازمان ملل تعداد پناه جویان در ترکیه از مرز یک میلیون نفر نیز گذشت. کسی که چانه زنی های دول غربی در مورد پذیرش پناهجویان مطلع است، نمی تواند به طور جدی درباره شکست ترکیه صحبت کند.

آنکارا حمله نظامی را با قاطعیت رد کرد. احمد داوود اغلو، نخست وزیر ترکیه بارها و بارها اعلام کرد که ترکیه به محض اینکه یک استراتژی مشخص تبیین شود، آمادگی خود را اعلام خواهد کرد. این دقیقا به معنای تقاضا برای یک منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه و تعهد به صلح در منطقه بدون اسد است. بدیهی است که این نقطه مهمی است که آنکارا و واشنگتن را از هم جدا می کند.

از تاریخ مداخلات نظامی می توان یک چیز را آموخت :شروع آسان است، اما پایان دادن به آن بسیار دشوار خواهد بود.
کد خبر: 119946

وب گردی

وب گردی