تهران-ایسکانیوز:  هاشمی در یک توصیه فیسبوکی خطاب به نمایندگان مجلس که خواستار علنی برگزار شدن دادگاه وی بودند، گفت: چه خوب بود که عزیزان دلواپس درباره دادگاه های اقتصادی همکیشان و همفکران خود نیز که عدد و رقم هایش تن انسان را می لرزاند چنین حساس بودند و میخواستند آن ها را علنی کنند.


دهمین جلسه رسیدگی به پرونده "مهدی هاشمی" صبح سه شنبه(29 مهرماه) در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به صورت غیرعلنی برگزار شد. این در حالی است که 7 نماینده مجلس  در 22 مهرماه طی نامه ای خطاب به قاضی پرونده خواستار علنی برگزار شدن دادگاه شده بودند.

اگر نگاهی به اصل 57 قانون اساسی بیندازیم، مشاهده می کنیم که این اصل قوای سه گانه را از یکدیگر تمیز داده و هرگونه دخالت در امور قوای سه گانه از سوی هر یک از قوا را مجاز نمی داند، اصلی که وکلای دادگستری هم با استناد به قانون اساسی همواره بر آن تاکید می کنند.

بنابر این اصل، قوه مقننه و در راس آن نمایندگان مجلس حق دخالت در امور قوه قضاییه ندارند، و برای قاضی یک پرونده هم نمی توانند تعیین تکلیف کنند.

نکته ای که "بهمن کشاورز" رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری بر آن تاکید می کند این است که تعیین اینکه دادگاهی علنی و یا غیرعلنی برگزار شود با رئیس دادگاه است و هیچ مقامی حتی رئیس قوه قضائیه نمی تواند به قاضی دستور دهد که دادگاهی را غیرعلنی برگزار کند.

کشاورز می گوید: نمایندگان ملت اختیار اظهارنظر در همه امور کشور را دارند و می توانند در همه امورکشور تحقیق و تفحص کنند، اما این بر اساس اختیار است و هرگز نمی توانند و نباید به قصد دخالت در امور دو قوه دیگر منتهی شود.

اخطار وکیل هاشمی به نمایندگان مجلس


"سید محمود علیزاده طباطبایی" وکیل مهدی هاشمی هم به نمایندگان مجلس اخطار داده است چراکه اعتقاد دارد در جریان رسانه ای شدن نامه نمایندگان نشر اکاذیب صورت گرفته است. طباطبایی در گقتگو با ایسکا گفته است: از نمایندگان مجلس شکایت می کنیم چرا که تحلیل و انتشار اخبار در رسانه ها پیرامون این موضوع نشر اکاذیب به منظور تشویش افکار عمومی بوده است.

طباطبایی این اقدام نمایندگان را تنشی سیاسی خواند و گفت: بنده و موکلم از علنی برگزار شدن دادگاه ابایی نداشته ایم اما این قاضی پرونده است که تصمیم می گیرد دادگاه چگونه برگزار شود.

نکته ای که وکیل هاشمی بر آن تاکید می کند در نوشتارفیسبوکی مهدی هاشمی اینگونه تاکید می شود: دوست دارم از آن هایی که نامه می نویسند، بیانیه صاد می کنند و می خواهند که روند رسیدگی به پرونده ام علنی باشد، بپرسم کدام بخش این پرونده سیاسی دور از دسترسی سایت ها و رسانه های اطلاعاتی-امنیتی بوده است؟


هاشمی گفته است: هرچند از بیشتر علنی شدن روند رسیدگی به پرونده ام استقبال می کنم اما چه خوب بود که عزیزان دلواپس درباره دادگاه های اقتصادی همکیشان و همفکران خود نیز که عدد و رقم هایش تن انسان را می لرزاند چنین حساس بودندو میخواستند آن ها را علنی کنند.

صالح نیکبخت وکیل دادگستری هم  در گفتگو با ایسکا گفته است: مجلس و به تبع آن نمایندگان مجلس و نه قوه مجریه به تبع دستگاه اجرایی نمی تواند علنی یا غیر علنی بودن دستگاه را زیر سوال ببرند.

وی همچنین اضافه می کند: دادگاه اختیار دارد هر دادگاهی را که علنی بودن آن بلا اشکال باشد به جهت مصالحی که تشخیص آن با خود دادگاه است غیر علنی اعلام کند و به همین جهت عمومی بودن علنی دادگاه ها همیشه با مصالح و استثنا مواجه است و این استثنا و مصالح به خود دادگاه مربوط است.

اگرچه گفتار وکلای دادگستری که همواره بر پایه اصول متقن قانون اساسی جاری می شود برای پاسخ دادن به نمایندگان دلواپس کافی است اما بد نیست نظر سخنگوی دستگاه قضا را هم نسبت به این موضوع بدانیم.

"حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای" معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا در هفتاد و یکمین نشست خبری خود در این باره گفت: دادگاه فعلا غیرعلنی است و اصل برگزاری اعلام می شود و از محتوای آن، کسی حق اعلام خبر ندارد. استدلال نمایندگان درخواست کننده برای اعلام علنی شدن، نیز محترم است ولی نظر قاضی در این باره مهم است. تشخیص بر این است که غیرعلنی باشد. حتی ممکن است در برخی پرونده ها، جلسات علنی و برخی غیرعلنی باشد. اینها به تشخیص قاضی است و به آن نیز می توان اعتراض قانونی کرد.

خروجی این گزارش توصیه فیسبوکی هاشمی به نمایندگان دلواپس مجلس باشد که گفته است: دوست دارم از آن هایی که نامه می نویسند، بیانیه صادر می کنند و می خواهند که روند رسیدگی به پرونده ام علنی باشد، بپرسم کدام بخش این پرونده سیاسی دور از دسترسی سایت ها و رسانه های اطلاعاتی-امنیتی بوده است؟هرچند از بیشتر علنی شدن روند رسیدگی به پرونده ام استقبال می کنم اما چه خوب بود که عزیزان دلواپس درباره دادگاه های اقتصادی همکیشان و همفکران خود نیز که عدد و رقم هایش تن انسان را می لرزاند چنین حساس بودندو میخواستند آن ها را علنی کنند.

 

 
کد خبر: 120358

وب گردی

وب گردی