تهران ایسکانیوز، پلاس/برخی از متخصصان بهداشت روانی بر این باورند که گروه درمانی و روش درمانی افشا می‌تواند فشار ناشی از مرگ ی نزدیکان را کاهش دهد و در درازمدت به تحمل فشار روانی کمک کند.


depressed400


بر اساس گزارش «تک تایم» همه می‌دانند که مرگ نزدیکان می‌تواند استرس قابل توجهی در بازماندگان ایجاد کند و احساس حسرت عمیق از دست دادن این فرد به شکل‌های گوناگونی از قبیل احساس درماندگی و خشم بروز می‍‌کند اما گذشت زمان احساس پذیرش فرد را بالا برده و غم از دست دادن را کاهش می‌دهد. بین 7 تا 10 درصد از افراد در برخورد با مرگ یکی از نزدیکان نمی‌توانند از دام احساس اندوه خود را رها کنند؛ این افراد بیش از 6 ماه پس از مرگ دوست یا افراد مورد علاقه‌شان هنوز هم دچار اختلالات افسردگی و غم و اندوه طولانی مدت هستند.


ریچارد برایانت استاد دانشگاه نیو ساوت ولز در این مورد گفت:« برای درمان این دسته از بیماران معمولا داروهای ضد افسردگی تجویز می‌شود اما احساس آنها کاملا متفاوت از افسردگی است. در مجموع 80 نفر از کسانی که در مطالعه اخیر مورد بررسی قرار گفتند با روش رفتار درمانی شناختی یا (CBT) و گروه درمانی روند درمانی را طی کردند توانستند پس از گذشت 10 جلسه این مشکل خود را پشت سر بگذارند. در گروه درمانی هر کدام از این افراد از تجربه‌های ناخوشایند خود گفته و طول درمان به مدت 10 هفته و در هر هفته جلسات دو ساعته تشکیل شد. در حالی که نیمی از افراد که در این مطالعه شرکت کردند تمایل به حضور در جلسات فردی را هم داشتند اما در نهایت 90% آنها موفق شدند این تجربه دردناک را پشت سر بگذارند. این روش درمانی پیش از این برای درمان قربانیان تجاوز جنسی هم به کار گرفته و آزمایش خود را پس داده بود. به نظر می‌رسد گروه درمانی بسیار موثرتر از استفاده از دارو برای فراموش کردن غم و اندوه‌های بزرگ مانند تصادف، خودکشی، قتل و از دست دادن فرزند است. محققان معتقدند این یافته جدید می‌تواند در درمان گروه‌های عظیمی از مردم که مدت طولانی دارای مشکلات خلقی هستند موثر واقع شود.

کد خبر: 120370

وب گردی

وب گردی