تهران-ایسکانیوز:کنسرت «بداهه نوازی پیانو و کمانچه» با هنرمندی پیمان یزدانیان (نوزانده پیانو) و حسام اینالو (نوازنده کمانچه) شامگاه گذشته اول آبان، ساعت 22 در تالار وحدت برگزار شد.


گنسرت بداهه نوازی پیانو و کمانچه


همه چیز آرام است تا  چراغ ها روشن می شود و پیمان یزدانیان روی صحنه ظاهر می شود. می نشیند پشت پیانو، چراغ ها خاموش می شود و نور متمرکز می شود بر سمت راست صحنه. حالا نوبت انگشت های پیمان یزدانیان است که روایت کند حرف های در گلوماندۀ پیانو را. هیچ صدایی جز برخورد انگشتان نوازنده با کلاویه‌های پیانو به گوش نمی‌رسد.


گنسرت بداهه نوازی پیانو و کمانچه


نت ها آرام تویِ فضا معلق می شود. قطعه ای به آرامی نواخته می شود.هیچ صدایی جز برخورد انگشتان نوازنده با کلاویه‌های پیانو به گوش نمی‌رسد، فراز و فرودهای به موقع و ریتم‌های پیوسته اجرا، زیبایی کار یزدانیان را دوچندان می کند. ضربۀ نهایی به پیانو، اعلام کننده پایان قطعۀ اول است. پیمان یزدانیان از سمت راست صحنه خارج می شود و  پس از دقایقی با حسام اینالو باز می گردد.


گنسرت بداهه نوازی پیانو و کمانچه


پیانو و کمانچه در کنار هم. این بار نوبت اینالو است که آغاز کنندۀ قطعه باشد. کمانچه را در دست می گیرد و صدایِ ناله از حنجره ساز بلند می شود. بغض های مانده در گلوی ساز، در گوش سالن می پیچد. اما پیانو، کمانچه را تنها نمی گذارد. صدای پیانو آرام آرام همراه می شود. همه چیز به آرامی پیش می رود تا اینکه به یکباره نت ها پیچ و تاب می خورند و هر کدام از سازها، تنها حرف خودشان را می زنند، بعد دوباره همه چیز آرام می شود و در آرامش گفت و گو شکل می گیرد و همراهی کامل می شود.


صدای پیانو و کمانچه مخاطبان را مسحور می کند. گفت و گویِ دو ساز، آرام، طغیان گر، همراه. گفت و گوی دو ساز. یکی سازی ایرانی و دیگری غربی. صداهایی غالب و گاه مغلوب.


گنسرت بداهه نوازی پیانو و کمانچه


نواختن قطعات که تمام می شود، همه آرام سر جایِ خودشان نشسته اند، صحنه روشن می شود و انگار همه از خوابی خوش بیدار شده باشند. حاضران، می ایستند و ایستاده پیمان یزدانیان و حسام اینالو را تشویق می کنند. سیراب نشده اند هنوز از معاشرت موسیقایی دو ساز. دو نوازنده صحنه را ترک می کنند اما تشویق ها همچنان ادامه دارد. دو نوازنده دوباره به جای خود باز می گردند تا سازهایشان، آخرین روایت را در گوشِ جمعیت بخواند.


گنسرت بداهه نوازی پیانو و کمانچه


پنجشنبه اول آبان ماه، ترکیب صدای دو ساز که کمتر شنیده شده است، تالار وحدت را در لذتی شیرین فروبرد. موسیقی نابی که تنها صدای ساز در آن شنیده می شد، بی هیچ حرف اضافه ای.


اجرای دوم کنسرت «بداهه نوازی پیانو و کمانچه» امشب، دوم آبان ساعت 22 در تالار وحدت تهران برگزار می شود.


گنسرت بداهه نوازی پیانو و کمانچه


گزارش از: اعظم حسن تقی

کد خبر: 120424

وب گردی

وب گردی