تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ "مجوز برای تاسیس دانشگاه‌های غیردولتی باید همسو با آمایش سرزمینی و در جهت افزایش بار علمی جامعه باشد. مدنظر قرار دادن نقشه جامع آمایش سرزمینی از سوی موسسان مراکز آموزش عالی غیردولتی برای تاسیس دانشگاه‌‌ها مهم‌ترین مقوله ای است که در برخی مواقع به فراموشی سپرده شده است".این ها گلایه های بهارستان نسبت به تاسیس دانشگاه های غیر دولتی است که این روزها به شکل غیر انتفاعی  و خصوصی  با اسامی مختلف شروع به فعالیت می کنند.

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به «ایسکانیوز» می گوید :« تشکیل این مراکز آموزشی بر اساس مجوز وزارت علوم بوده اما، واقعیت مطلب این است که در حال حاضر باید نظرات بیشتری بر عملکرد دانشگاه های غیر انتفاعی بشود تا فعالیتشان تبدیل به رقابت برای کسب درآمد نشود. خیلی از دانشگاهی غیر انتفاعی هستند که واقعا آن ملاک ها و معیار هایی که باید یک داشگاه داشته باشد را رعایت نمی کنند.»

خسروی با اشاره به اینکه "شان دانشجوی ایرانی باید در نظر گرفته شود " ادامه داد: «نمی توان گفت که همه مراکز آموزشی غیر انتفاعی خوب یا بد هستند. از نظر من وزارت علوم باید به این موضوع رسیدگی کند تا این مراکز آموشی به دانشگاه هایی تبدیل نشود که تنها  مدرک تولید می کنند و به کیفیت هیچ توجهی ندارند در غیر این صورت، طبیعی است که دانشجویانی که از این دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند مهارت و تسلط علمی  نداشته باشد.

او افزود :  این موضوع، واقعا یکی از نگرانی های وزارت علوم است.بنابر این وضعیت قطعا باید با هماهنگی کمیسیون آموزش و وزارت علوم پیگیری شود و با لایحه های نظارتی که وجود دارد به سمت کیفیت حرکت کنند و معیار های علمی و کارشناسی وزارت علوم را حتما رعایت کنند. باید از نگاه اقتصادی در این دانشگاه ها جلوگیری کرد تا این مشکل حل شود.

این نماینده مجلس درباره  دیگر دانشگاه های غیر دولتی ادامه داد: «با توجه به اینکه دانشگاه آزاد نیز یک دانشگاه غیر دولتی محسوب می شود اما در کل کشور  وضعیت بسیار بهتری دارد. 22 میلیون متر مربع، فضای آموزشی دانشگاه آزاد در کل کشور است. دراکثر شهرستان های کشور فضای آموزشی بسیار مناسبی را فراهم کرده است. ضرورتی ندارد که وقتی این مراکز آموزشی مناسب در حال فعالیت هستند و رویکردشان،  این است که بار علمی دانشگاه را از 30 هزار هیئت علمی به 50 هزار هیئت علمی بالا ببرد، دانشگاه هایی غیر انتفاعی با فضای دانشگاهی غیر استاندارد و نامناسب حضور داشته باشند. از نظر من دانشگاه آزاد به مراتب کیفیت کاری و خروجی بهتری دارد و قطعا دانشگاه آزاد می تواند الگوی بسیار خوبی برای این مراکز غیر انتفاعی باشد. ما در حال حاضر 5 میلیون فارغ التحصیل از دانشگاه آزاد داشتیم و در حال حاضر حدود 1میلیون 700 دانشجو را حمایت می کند و برای کشور کار علمی انجام می دهد. اگر بخواهیم واقعا کار دانشگاهی انجام بدهیم باید در فضای مناسب علمی با وجود کارگاه های آموزشی و آزمایشگاه های مناسب انجام بدهیم نه اینکه صرفا یک نگاه اقتصادی داشته باشیم.

 
کد خبر: 120467

وب گردی

وب گردی