محققان موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی روباتی به نام پیباتپ (Pibot) ساخته اند که قادر است هواپیما هدایت کند. به گفته شیم هیونگ چول، مدیر گروه تحقیقات، مزیت پیبات بر سایر نمونه های مشابه و یا پهپاد ها این است که او قادر است هر نوع هواپیما را به پرواز درآورد


شیم هیونگ چول، مدیر گروه تحقیقات موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی می گوید: تاکنون پهپادهای زیادی تولید شده، اما پیبات نخستین روباتی است که می تواند بلافاصله بر هرنوع هواپیمایی مسلط شود.


نمونه ای کوچکتر از پیبات نیز ساخته شده و در آزمایشها مورد استفاده قرار گرفته است. بنا به گفته های شیم، نقطه مشترک همه هواپیما ها این است که به منظور هدایت شدن توسط انسان طراحی شده اند، از این رو او و تیمش روباتی را طراحی کردند که بتواند مثل انسان خلبانی کند.
پیبات می توانست در جریان فاجعه فوکوشیما در ژاپن، بسیار مفید واقع شود.


شیم هیونگ چول، مدیر گروه تحقیقات موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی، می افزاید: وقتی در سال ۲۰۱۱ نیروگاه هسته ای فوکوشیمای ژاپن بر اثر زلزله آسیب دید، بالگردی فرستادند تا بر منطقه مواد خاموش کننده آتش بپاشد، اما نتوانست به محل حادثه نزدیک شود چرا که ریسک تشعشعات برای خلبان وجود داشت.


براساس اظهارات شیم، اگر آن روز پیبات سکان را در دست داشت، تشعشعات دیگر مشکل به حساب نمی آمد. این روبات با هماهنگ کردن خود با حسگرها و ابزار هواپیما، کارایی آن ها را خودکار می کند و برای بلند شدن و فرود آمدن از دید رایانه ای بهره می برد.


تا این مرحله، پیبات از بوته چندین آزمایش دقیق شبیه سازی به سلامت بیرون آمده و همچنین با هواپیماهای اسباب بازی بزرگی نیز تست شده است. محققان بنا دارند در آینده ای نزدیک توانایی های پیبات را بر روی هواپیمایی واقعی بسنجند.


کد خبر: 120598

وب گردی

وب گردی