ایسکانیوز: یک دادگاه آمریکایی ۴ تن از کارکنان شرکت امنیتی« بلک واتر» را به اتهام کشتار دست‌کم ۱۴ عراقی مجرم شناخت. این افراد در سال ۲۰۰۷ هنگام بدرقه یک کاروان دیپلمات‌های آمریکایی در بغداد به روی جمعیت غیرنظامی آتش گشودند.
به گزارش دویچه‌وله، هفت سال پیش چهار تن از کارکنان شرکت امنیتی بلک واتر که محافظت یک کاروان دیپلمات‌های آمریکایی در بغداد را به‌عهده داشتند، در یکی از میدان‌های این شهر به روی جمعیت غیرنظامی آتش گشودند. بر اساس تحقیقات دولت عراق، در این حادثه ۱۷ نفر کشته و شماری زخمی شدند. یک هیأت تحقیق آمریکایی شمار کشتگان را ۱۴ نفر اعلام کرد.
این حادثه موجی از اعتراضات بین‌المللی را برانگیخت و در نهایت باعث شد که فعالیت بلک واتر در عراق متوقف شود. وزارت امور خارجه ایالات متحده با این شرکت برای محافظت از دیپلمات‌های آمریکایی در عراق قرارداد بسته بود. کارکنان مسلح بلک واتر اغلب در مکان‌های بسیار خطرناک و زیر نفوذ شورشیان مأموریت داشتند.
شرکت آمریکایی پس از این حادثه نام خود را تغییر داد و در حال حاضر تحت نام «آکادمی» فعال است.
روز چهارشنبه دادگاهی در واشنگتن پس از دو ماه رسیدگی به پرونده، چهار مسبب حمام خون در بغداد را مجرم شناخت. جرم یکی از این افراد قتل عمد اعلام شده و سه نفر دیگر به جرم قتل غیرعمد و استفاده نابجا از سلاح محکوم شدند.
هنوز زمان اعلام احکام مشخص نشده، اما کارشناسان معتقدند که حکم متهم اصلی حبس ابد خواهد بود، زیرا او پیش از این واقعه به نزدیکان خود گفته بود که قصد دارد به تلافی حمله‌های تروریستی یازده سپتامبر، تا آنجا که می‌تواند عراقی بکشد. سه مجرم دیگر هم با حبس‌های طولانی‌مدت مواجه خواهند شد.
کد خبر: 120599

وب گردی

وب گردی