دیپلمات با اشاره به علاقمندی چین به افزایش همکاری های نظامی خود با ایران، نوشت: در هفته گذشته فرمانده نیروی دریایی ایران برای نخستین بار به چین سفر کرد و رسانه های چینی این سفر را نشانه ای از علاقمندی دو کشور به توسعه همکاری های نظامی و دریانوردی توصیف کردند.

به گزارش ایسکانیوز، دیپلمات در ادامه نوشت: حبیب الله سیاری یک ماه پس از آن به چین سفر کرد که ناوهای چینی برای نخستین بار در بنادر ایران در خلیج فارس پهلو گرفتند. یک سال قبل نیز ایران ناوهای خود را به چین اعزام کرده بود.

برای چین، روابط نزدیک تر با ایران بخشی از استراتژی گسترده تر این کشور به منظور یافتن شرکای نظامی خارج از منطقه آسیا- پاسیفیک است. توسعه نظامی چین به لحاظ جغرافیایی به شرکای منطقه ای نیاز دارد. ایران نیز یک هدف جذاب برای این استراتژی به شمار می رود. ایران کشوری با ثبات با نیروی نظامی قوی است و در عین حال روابط خوبی با غرب – به خصوص آمریکا- ندارد. روابط بهتر با ایران به چین امکان می دهد پنجره ای رو به خاورمیانه بگشاید. منطقه ای که منافع چین در آن به سرعت در حال رشد است.

در حالی که فرمانده های نظامی ایران در پکن حضور داشتند، نمایندگان ایران و گروه 1+5( آمریکا ، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در وین سرگرم مذاکره بر سر پرونده هسته ای ایران بوند. چین به شدت از روند مذاکرات هسته ای با ایران استقبال می کند و از همه طرف ها خواسته به منظور دستیابی به توافق هسته ای انگیزه سیاسی بیشتری را به نمایش بگذارند.

این در حالی است که نزدیک تر شدن روابط تهران – پکن، افزایش فشار ایالات متحده و شرکای اروپایی اش را بر ایران دشوار تر می کند. چین کشوری است که رای وتوی شورای امنیت سازمان ملل را در اختیار دارد. اکنون برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که مذاکرات هسته ای تا 24 نوامبر به نتیجه نمی رسد و احتمال تمدید آن وجود خواهد داشت. در این صورت احتمالا فشار در کنگره آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران افزایش می یابد و این همان جایی است که آمریکا به همراهی کشورهایی مانند چین نیاز دارد که خریدار عمده نفت از ایرن به شمار می روند.

به نظر می رسد چین قصد دارد فارغ از نتیجه مذاکرات هسته ای به تقویت روابط خود با ایران ادامه دهد. روابط سرد ایران و غرب برای چین یک نقطه قوت به شمار می رود. چرا که همکاری های نظامی با کشورهای مخالف آمریکا برای چین آسان تر است. اما پرسشی که در این زمینه مطرح است ، این است که تاثیر همکاری های نظامی چین با ایران بر روابط ایران و پاکستان چه خواهد بود.

در شرایطی که روابط ایران و پاکستان متشنج است، برخی تحلیلگران این تنش ها را ناشی از اتحاد جدید پاکستان و عربستان سعودی می دانند که یکی از رقبای منطقه ای قدرتمند ایران به شمار می رود. در صورتی که روابط ایران و پاکستان همچنان در روند سراشیبی پیش برود، می تواند همکاری های چین و ایران را نیز تحت تاثیر قرار دهد. پاکستان از دیرباز متحد چین به شمار می رود و در شرایطی که روابط ایران و پاکستان خوب نیست، پکن برای تحقق اهداف اش در تقویت روابط نظامی با ایران باید به یک مانور سیاسی هوشمندانه دست بزند.
کد خبر: 120658

وب گردی

وب گردی