تهران – ایسکانیوز: در نشست دوجانبه ایران و قطر، طرفین ضمن تاکید بر ضرورت گسترش همکاریهای و انجام سرمایه گذاری های مشترک با حضور بخش خصوصی بین دو کشور تاکید کردند.


وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت در دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت قطر با بیان این که ایران اولویت برقراری روابط را با همسایگان می داند گفت: با وحدت و صمیمیت بیشتر می توانیم جلوی حرکت های تند را در منطقه بگیریم و در تحکیم روابط برادرانه بین دوکشور گام برداریم.


وی با اشاره به روابط دیرینه تاریخی ، فرهنگی وسیاسی و اقتصادی گفت: در زمینه های مختلف ظرفیت های دو کشور بسیار فراوان است و می بایست تلاش شود تا این زمینه ها گسترش یابد. نعمت زاده افزود: علیرغم فشار تحریم ها روی کشور ما  خوشبختانه همه بخشهای اقتصادی فعالند و مشغول کار و تولید هستند.


ویدر این دیدار بر پیگیری وعملی نمودن هرچه سریعتر توافقنامه های ای تجاری وصنعتی گذشته بین دو کشور تاکید کرد.


وزیر صنعت،معدن وتجارت گفت: برقراری خط مستقیم کشتیرانی وخطوط هوایی، ایجاد مناطق آزاد تجاری، برگزاری نمایشگاه های تخصصی،گسترش توریسم، ایجاد بانک و تسهیل در صدور روادید تجاری برای سرمایه گذاران بخش خصوصی هر دو کشور از جمله زمینه های همکاری تهران ودوحه است.


و ی گفت:حداقل باید 2 بانک در دو کشور برای شروع و توسعه همکاریها مشخص شوند، چرا که به این ابزار بانکی جهت  سرمایه گذاری های مشترک نیاز داریم.


نعمت زاده افزود: طی چند سال گذشته کشور ما شاهد رشد منفی در اقتصاد بود ، اما از شروع کار دولت جدید شرایط رو به بهبود است و امروز افزایش  رشد اقتصادی در بخش های مختلف  بخصوص  صنعت محسوس است  .


وی گفت:بخش خصوصی توانمندی در جمهوری اسلامی در تمامی بخش های صنعت همچون فولاد ، سیمان، مس ،پتروشیمی صنایع غذایی و صنعت خودرو فعالیت می کنند که می توانند با بخش خصوصی قطر همکاری نمایند.


وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت اضافه داد: نمایشگاه اختصاصی فوریه در دوحه قطر، موجب آشنایی بیشتر تجار دو کشور از توانمندی های یکدیگرمی شود.


در ادامه این نشست وزیر اقتصاد و تجارت قطر با بیان این که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در حدمطلوب نیست گفت: دیدارهای خوبی بین بخش خصوصی دو کشور انجام شد.


شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی افزود: با حمایت دولتها ورفع موانع  و فعال نمودن بخش خصوصی هر دو کشور می توان به بهبود روابط تجاری دو کشور امیدوار بود.


در پایان این نشست با حضور وزاری دو کشور ، بین دوشرکت سنگ گابرو هرمزگان و شرکت قطری که در زمینه مواد اولیه ساختمانی فعالیت می کند، قرارداد همکاری  متقابل به امضاء رسید.

کد خبر: 120802

وب گردی

وب گردی