تهران – ایسکانیوز: مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احياء ميراث معنوي و طبيعي سازمان میراث فرهنگی از دستور قوه قضاییه برای حفاظت از بافت تاریخی شیراز در پی تخریب خانه حلی‌ساز خبر داد.


فرهاد نظری در گفتگو با ایسکانیوز با اشاره به اینکه خانه حلی‌ساز در تاریخ دهم خرداد ماه سال 1382 با شماره ثبتی 8974 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است و بر اساس قانون مجازات اسلامی تخریب آن جرم است، گفت: « ما کارهای حقوقی و قضایی را شروع کرده‌ایم و در پی شکایت مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی از عاملان تخریب قاضی دادگاه حکم داده است تا زمان شناسایی مجرمان نیروی انتظامی و یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی از بافت تاریخی شیراز نگهبانی کنند.»


او با اعلام اینکه سازمان میراث فرهنگی و نیروی‌انتظامی در این زمینه کاملا با هم هماهنگ هستند گفت: « تخریب خانه حلی‌ساز ساعت دو و سی دقیقه صبح پنجشنبه انجام شده‌است.»


خانه حلی‌ساز یک اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی بود که مالک آن سازمان راه و شهر سازی استان فارس است. اما در حالی این مالک در برابر تخریب این اثر همچنان سکوت پیشه کرده‌است که به نظر می‌رسد تخریب خانه حلی‌ساز در راستای توسعه طرح حرم عبدالعظیم صورت گرفته‌است. کارفرمای طرح توسعه حرم عبدالعظیم، تولیت آستان حرم عبدالعظیم و مجری طرح نیز سازمان راه و شهرسازی استان فارس است. این شرایط این سوال را پیش می‌آورد که اصلا چرا این سازمان اقدام به خرید این ملک کرده‌است و چرا حالا در برابر تخریب آن اقدامی انجام نداده و از مخربان ملکش  شکایت نمی‌کند.


نظری در زمینه خرید و فروش بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی گفت:« خرید و فروش خانه‌های ثبت ملی شده منع قانونی ندارد و جزو حقوق مالکیت شخصی محسوب می‌شود.»


او تاکید کرد:« مالک پیشین این خانه حتما یک شخص بوده‌است چرا که خانه‌ای که در تملک سازمان دولتی باشد امکان خرید و فروش و انتقال ندارد.»


مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احياء ميراث‌معنوي و طبيعي سازمان میراث‌فرهنگی در مورد نظارت سازمان بر این نوع نقل و انتقالات گفت: «سازمان نمی‌تواند در حقوق مالکانه دخالت کند ما تنها می‌توانیم در موارد منع تخریب یا مرمت بر اساس ضوابط وارد عمل شویم . مالک می‌تواند این نوع خانه‌ها را بخرد یا بفروشد به شرطی که صدمه‌ای به آن وارد نشود.»

کد خبر: 120831

وب گردی

وب گردی